Gå til innhold

Diskriminert av helsevesenet pga Asperger-diagnose?


gråstein

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Hei!

 

Tankevekkende at Nav forstår, men ikke DPS!??

 

Her forstår private leger og Riksen ikke!

 

Fastlegen er truet nå av helsemyndighetene,. så vi skal starte vår egen smuglerliga nå:-) for å skaffe respetfri medisin fra Spania.

 

Så ja de som burde forstår forstår ikke!

 

Det har jeg erfaring med nå.

 

De er maskiner, og bare gjør det andre skriver sier, jeg skrev hva riksen skulle skrive, og det skrev de, med minus alt jeg sa ikke skulle stå, det er tydelig at de er vant til å følge pålegg, men betryggende er det ikke.

Forventer ikke mye av dps her, de er en gjeng med amatører har det vist seg. Er ikke bare asperger de ikke kan.

 

Frustrerende når folk ikke forstår ja. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Forventer ikke mye av dps her, de er en gjeng med amatører har det vist seg. Er ikke bare asperger de ikke kan.

 

Frustrerende når folk ikke forstår ja. Lykke til :)

Hei!

 

Er det mulig å ringe autismeenheten?

 

At du ringer eller jeg?

 

For å sette søkelys på inkompetansen?

 

Autismeenheten er landsdekkende, og skal bistå med økt kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er det mulig å ringe autismeenheten?

 

At du ringer eller jeg?

 

For å sette søkelys på inkompetansen?

 

Autismeenheten er landsdekkende, og skal bistå med økt kompetanse.

Akkurat nå er vel ikke det noe poeng. Først bør de se hva som kommer ut av hjelpen de nå skal motta fra habiliteringsteamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hei!

 

Er det mulig å ringe autismeenheten?

 

At du ringer eller jeg?

 

For å sette søkelys på inkompetansen?

 

Autismeenheten er landsdekkende, og skal bistå med økt kompetanse.

Tror ikke dps øker sin kompetanse uansett. Hadde jeg jobbet i psykiatrien, så hadde jeg iallefall lest om diagnoser om jeg ikke hadde kunnet noe om det. Det er vel ikke lovpålagt at de skal ha kompetanse, for de gidder ikke prøve en gang.

 

Håper habiliteringen kan mer og kan hjelpe, er spent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Akkurat nå er vel ikke det noe poeng. Først bør de se hva som kommer ut av hjelpen de nå skal motta fra habiliteringsteamet.

Hei!

 

Hvis hun er kjent med at kompetansen er dårlig, noe man vet den er i Norge hva angår autismespekterforstyrrelser, mye fordi man ikke har noen som har dedikert seg, unntatt i Telemark og Nordland fylke, er det vel grunn til å få flere på banen, for å forhindre å miste tid og få unødvendig mye frustrasjon!

 

Det blir som å koble inn/be stadped i PPTs mislykkethet,om hjelp, orker man det, kommer man fortere frem.

 

Jeg har feks nå vent meg til frekkheten, ukompetansen, unøyaktigheten, og det typisk norske, jeg varslet derfor tidlig Riksen om gangen videre, de har nå skrevet nøyaktig det jeg har instruert dem!! Ok jeg burde takke barnepsykiataren, men samtidig har jeg forstått hvordan flokker med sauer er orientert, jeg visste bare ikke at mennesker var sauer. ( i sin helhet er de det og ikke mye mer, kun unntaksvis)

 

Mine illusjoner om mennesker er i stor grad kommet ned i mosen, der den hører hjemme, jeg har bedre oversikt, dessverre, enn riksen, ullevål, m.fl. ikke fordi de ikke har kompetanse, men fordi de misbruker den og har snudd den inn i en galskapsarroganse, som slår tilbake på dem.

 

Fra nå av styrer jeg, jeg styrer til og med det riksen skriver, det viste resultatet i dag.:-(

 

 Selv kunne jeg ikke jobbet et sånt sted, for pasienter som meg, må da være vanlig/flertallet, men de sitter bare på jobb fra 08..... for håpe 00, til 15.50, det er umoralsk!

 

Jeg skrev alt hva som skulle slettes, skrives, ikke skrives, slettes fra journal osv nå i dag til Riksen, de har redigert to ganger, siste gang skrev jeg "ok send videre", de bare gjør akkurat som jeg instruerer, det er vel tankevekkende,!!

 

Vel nå vet jeg dessverre mer av hvordan systemet fungerer så det er bare å sette igang å benytte det!

 

Og det har jeg tenkt til å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Tror ikke dps øker sin kompetanse uansett. Hadde jeg jobbet i psykiatrien, så hadde jeg iallefall lest om diagnoser om jeg ikke hadde kunnet noe om det. Det er vel ikke lovpålagt at de skal ha kompetanse, for de gidder ikke prøve en gang.

 

Håper habiliteringen kan mer og kan hjelpe, er spent på det.

Hei!

 

Dessverre, håp bør du ikke ha.

 

Det er kun to ting som gjelder.

 

1) være heldig, (som jeg var) Det er lite å basere seg på.

 

2) Kjempe en hard kamp ( om man orker evt la andre ta roret)

 

Det er kun de som vinner, som kjemper, vi vinner, vi vinner hver uke, men hva det koster noterer jeg.

 

Det er bunnsolid urettferdighet, og det noterer jeg også.

 

Da det strider mot min idealisme, og det jeg ønsket samfunnet skulle være basert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som om Rikshospitalet forsøker å strekke seg langt i forhold til deg slik at du skal føle at de prøver å hjelpe? Kanskje strekker deg seg ekstra langt fordi de kjenner til både din og din families situasjon. Hvorvidt de bør eller ikke bør ta hensyn til dine synspunkter er etter min oppfatning, avhengig av hvorvidt det du foreslår kan sies å være korrekt eller ikke.

 

Generelt sett pleier de fleste sykehusleger å jobbe minst det antallet timer de skal i løpet av en uke. Selv om de gjør seg usynlig for pasienter og pårørende på slutten av dagen, er det vel ikke gitt at de ikke jobber den tiden de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg synes det høres ut som om Rikshospitalet forsøker å strekke seg langt i forhold til deg slik at du skal føle at de prøver å hjelpe? Kanskje strekker deg seg ekstra langt fordi de kjenner til både din og din families situasjon. Hvorvidt de bør eller ikke bør ta hensyn til dine synspunkter er etter min oppfatning, avhengig av hvorvidt det du foreslår kan sies å være korrekt eller ikke.

 

Generelt sett pleier de fleste sykehusleger å jobbe minst det antallet timer de skal i løpet av en uke. Selv om de gjør seg usynlig for pasienter og pårørende på slutten av dagen, er det vel ikke gitt at de ikke jobber den tiden de skal?

Hei!

 

De har redusert seg selv til (flertallet) en lønnslipp:-)

 

På samme linje med å jobbe på posten, med søppelkjøring m.m.

 

tanken min er bare, hva i alle dager kan få akademikere til å miste sin glød, nysjerrighet, iver?

 

Vet ikke, kanskje de aldri hadde den, men det er også tankevekkende.

 

De skriver nøyaktig, presist, det jeg instruerer dem, jeg har varslet hva som pga av hvorfor skal utelukkes, de takker for grundige svar og redegjørelser, alt det er fint, men det skurrer likevel for meg.

 

De dilter etter, og jeg msiliker dilting, dilting er noe annet enn å lytte, diltign har elementer av likegyldighet i seg.

 

Vel, jeg "tjener "jo på det, men mange taper på det, faktisk de fleste, da flere som har sett mine veiledninger, beskjeder, instruksjoner, har vansker med å tro at Riksen eller ullevål uten protesterer gjør som fortalt.

 

Min mann har vist min mailkorrespondanse som selvsagt er til saken, og jeg er godt kjent med terminologien, men jeg tror bare ikke alle foresatte er like innsatt, bruker så mye ressurser osv...

Av ulike grunner, som jeg gjør på å sette meg inn i detaljer.

 

Jeg bør ikke klage, ikke for vår og min del, MEN det ligger en prinsipiell urettferdighet under alt dette, det handler om at jeg kan kreve, forlange, få ting som vi ønsker, fordi vi har ord, og ressurser nok, det er ikke likhet og ideelt, dette er

 

forskjellsbehandling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

 

De har redusert seg selv til (flertallet) en lønnslipp:-)

 

På samme linje med å jobbe på posten, med søppelkjøring m.m.

 

tanken min er bare, hva i alle dager kan få akademikere til å miste sin glød, nysjerrighet, iver?

 

Vet ikke, kanskje de aldri hadde den, men det er også tankevekkende.

 

De skriver nøyaktig, presist, det jeg instruerer dem, jeg har varslet hva som pga av hvorfor skal utelukkes, de takker for grundige svar og redegjørelser, alt det er fint, men det skurrer likevel for meg.

 

De dilter etter, og jeg msiliker dilting, dilting er noe annet enn å lytte, diltign har elementer av likegyldighet i seg.

 

Vel, jeg "tjener "jo på det, men mange taper på det, faktisk de fleste, da flere som har sett mine veiledninger, beskjeder, instruksjoner, har vansker med å tro at Riksen eller ullevål uten protesterer gjør som fortalt.

 

Min mann har vist min mailkorrespondanse som selvsagt er til saken, og jeg er godt kjent med terminologien, men jeg tror bare ikke alle foresatte er like innsatt, bruker så mye ressurser osv...

Av ulike grunner, som jeg gjør på å sette meg inn i detaljer.

 

Jeg bør ikke klage, ikke for vår og min del, MEN det ligger en prinsipiell urettferdighet under alt dette, det handler om at jeg kan kreve, forlange, få ting som vi ønsker, fordi vi har ord, og ressurser nok, det er ikke likhet og ideelt, dette er

 

forskjellsbehandling!!

Hei!

 

Jeg orker ikke rette feil nå, jeg skal ut.

 

Men tro ikke at jeg tar denne diltingen at vi nå får alt så lett innvilget som "hurra så fint for oss"..

 

Det er andre grunner til at man går i kloster, jobber i slummen, drar inn i krigen.

 

Der fins ingen lønningslipp, der fins :

 

Idealisme.

 

Tro!

 

Håp!

 

Kamp!

 

Mot!

 

Prinsipper!

 

Alt på leting og kompromissløs innhenting av svar, løsninger, goder, for alle !!

 

Ikke for de ressursterke, men for alle, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hei!

 

Dessverre, håp bør du ikke ha.

 

Det er kun to ting som gjelder.

 

1) være heldig, (som jeg var) Det er lite å basere seg på.

 

2) Kjempe en hard kamp ( om man orker evt la andre ta roret)

 

Det er kun de som vinner, som kjemper, vi vinner, vi vinner hver uke, men hva det koster noterer jeg.

 

Det er bunnsolid urettferdighet, og det noterer jeg også.

 

Da det strider mot min idealisme, og det jeg ønsket samfunnet skulle være basert på.

Får håpe han er heldig da, det er synd at det skal være en kamp. Det er rart at ikke autister kan få hjelp, få et godt tilbud. Det er tross alt endel som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Får håpe han er heldig da, det er synd at det skal være en kamp. Det er rart at ikke autister kan få hjelp, få et godt tilbud. Det er tross alt endel som har det.

Hei!

 

I sverige har man Svenny Kopp.

 

I Australia  Tony Attwood,

 

i USA og England andre frontfigurer eks Donna Williams.

 

I Norge har vi ingen, men jeg håper det vil endre seg :-) jeg håper motivere min psykiater til å fortsette og ikke fordype seg i bestemorrollen.

 

Men min psykiater har bestemte meninger, kompromissløshet, integritet, egne meninger, prinsippfasthet og rettferdighetssans, og i sånne sammenhenger bestemmer ikke jeg:-)

 

Noe som er helt greit, da hun står for sine egne meninger uten å vingle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hei!

 

I sverige har man Svenny Kopp.

 

I Australia  Tony Attwood,

 

i USA og England andre frontfigurer eks Donna Williams.

 

I Norge har vi ingen, men jeg håper det vil endre seg :-) jeg håper motivere min psykiater til å fortsette og ikke fordype seg i bestemorrollen.

 

Men min psykiater har bestemte meninger, kompromissløshet, integritet, egne meninger, prinsippfasthet og rettferdighetssans, og i sånne sammenhenger bestemmer ikke jeg:-)

 

Noe som er helt greit, da hun står for sine egne meninger uten å vingle.

Ok. Hun høres ut som en god psykiater :)

 

Synd de er i fåtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

I sverige har man Svenny Kopp.

 

I Australia  Tony Attwood,

 

i USA og England andre frontfigurer eks Donna Williams.

 

I Norge har vi ingen, men jeg håper det vil endre seg :-) 

 

Eh Gro Dahle  :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Ok. Hun høres ut som en god psykiater :)

 

Synd de er i fåtall.

Hei!

Ja dessverre i fåtall, men tysk, ikke norsk, så det forklarer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke jobb passer best for en med asperger?

 

Det må jo være et tilpasset opplegg, vanskelig å finne en slik jobb.

Hva en vil holde på med er i utgangspunktet ikke noe forskjell fra andre mennesker. En vil jobbe med det som interesserer, og det kan være svært forskjellig. Men hva som passer  med å kombinere den i en jobb eller yrkesammenheng , kan nok være noe vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

HeI!

Kjendiser som bagatelliserer tenkte jeg ikke på :-)

 

De er en viktig ressurs  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hva en vil holde på med er i utgangspunktet ikke noe forskjell fra andre mennesker. En vil jobbe med det som interesserer, og det kan være svært forskjellig. Men hva som passer  med å kombinere den i en jobb eller yrkesammenheng , kan nok være noe vanskeligere. 

Skulle ønske min sønn hadde fått et bedre opplegg på skolen, han ble tatt ut av klassen og fikk ikke karakterer en gang. Så når han er voksen skal han plutselig kastet ut blandt folk og være normal, psykiateren han hadde ristet på hodet av skolen sitt "opplegg". Han burde fått sjanse til å ta utdannelse men ingen hadde tro på han, de behandlet han som om han var fra en an planet.

 

Og nå skal han altså ut i arbeidslivet, så hva passer?

 

Hun på nav sa "Folk vil ha folk som er 100 %". Hva nå tenker jeg, det er trist at han aldri fikk en sjanse og dum er han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være. Men jeg kan ikke se at det blir lettere å behandle av den grunn.

 

Det er langt fra sikkert at medikamenter gjør det bedre i dette tilfellet.

 

Tenker du på SSRI eller benzo (eller begge deler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske min sønn hadde fått et bedre opplegg på skolen, han ble tatt ut av klassen og fikk ikke karakterer en gang. Så når han er voksen skal han plutselig kastet ut blandt folk og være normal, psykiateren han hadde ristet på hodet av skolen sitt "opplegg". Han burde fått sjanse til å ta utdannelse men ingen hadde tro på han, de behandlet han som om han var fra en an planet.

 

Og nå skal han altså ut i arbeidslivet, så hva passer?

 

Hun på nav sa "Folk vil ha folk som er 100 %". Hva nå tenker jeg, det er trist at han aldri fikk en sjanse og dum er han ikke.

I dag er det rart at de ikke prioritere dette med bedre opplegg. I min tid  var det ikke slik, så jeg lærte, så jeg fikk ingen sjanser. Det har ikke noe med å være dum, men aspergere er annerledes tenkende mennesker som skal tilpasse seg et system som i flere tilfeller gjør det vanskeligere for dem. du spør hva som passer, men hva liker han å holde på med da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...