larvik Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Hei Er 48 år og har siden 1996 hatt atrieflimmer og senere påvist atrieflutter. Første gang medikamentelt konventert i London i 1996 og elektrokonventert for første gang i1997. Behandlet med Sotacor og senere med Tambocor.Grunnet lav puls, ned mot 25, ble disse medikamentene kuttet ut i januar 2001. Har videre hatt 24-timers EKG tre ganger samt 48-timers EKG. Disse viste frekvens mellom 36 og 220, samt tydelige sinusrest på opp til 3 sekunder. Under den første 24-timers registreringene var det korte atrieflimmer attaker og under de to siste registreringene var det hyppige anfall med frekvens opp til 176. Har siden januar brukt Isoptim 80 mg ved anfall. De to siste årene har jeg hatt økende antall anfall, og siden oktober 2001 har jeg vært elektrokonventert 4 ganger. Har også tatt R-test 2 ganger over 9 døgn. På R-testene finner de kun uregelmesigheter, men de blir ikke "klokere" av dette. Har også tatt ultralyd av hjertet samt A-EKG opp til 175 watt med maks puls på 142. Problemet ,som jeg har blitt fortalt, er at jeg har for få anfall til å bli operert, samt at legene ikke finner ut hvor anfallene "trigges ". Jeg har hatt 7-8 anfall per år hvor anfallene er mer enn 10 timer. Hvor mange mindre anfall jeg har er umulig å si, da de bare varer i noen sekunder. Hva regnes som ett anfall og hvor mange ganger må jeg engentlig ha anfall for at en operasjon bør gjøres? Jeg merker mange ganger per dag at hjertet er i urytme, det være seg raske slag, lav puls, hopper over slag samt " pauser ". Har gjennom alle år trent mye, med ikke fullt så mye den siste tiden. Det siste året har jeg vært litt mer usikker på om dette er bra for de problemene som jeg lider av, men har allikevel trent en god del. Får også her forskjellige svar fra legene som har behandlet meg. Har blitt fortalt at operasjon ikke er aktuelt i øyeblikket, men muligens om 1-2 år, da faren for evt. komplikasjoer er for høy. Finnes det andre former for behandling eller er det noen andre forhåndsregelr jeg bør ta? Jeg synes livskvaliteten min i det siste året er blitt radikalt forverret, så jeg har vanskeligheter med å helt forstå at det ikke er noe å gjøre. Kan ellers opplyse om at jeg er i full jobb, med mye reising og " stress ". Jobber i Oslo og pendler mellom søndre Vestfold og Oslo 2-3 ganger per uke. På forhånd takk. Hilsen Bernt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39921-atrieflimmer-flutter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Svar til Larvik. Det synes som din livskvalitet er adskillig affisert av dine hyppige flimmeranfall. Indikasjonen for å gjøre noe med dette synes likeledes gitt. Hittil har du forsøkt to av de medikamenter som har vist profylaktisk (forebyggende) effekt ved forkammerflimmer, hvorav Tambocor er klart best dokumentert. Det andre stoffet som er aktuelt, som brukes mest "world wide", og som har ganske tung dokumentasjon, er amiodaron (Cordarone). Det vil være aktuelt å gi dette stoffet en sjanse, helst i lav vedlikeholdsdosering p.g.a. bivirkningsfaren. Dette bør du ta opp med din lege. Hvis du uten medikamentell påvirkning har fått registrert sinus-arrest på over 3 sekunder, regner jeg også med at det har vært vurdert hvorvidt et intracardialt blokk (SA-blokk) kan være utløsende for dine anfall av flimmer. Det er endel data fra større undersøkelser som viser effekt av pacemakerbehandling på visse typer av flimmer som oppstår på dette grunnlaget. De siste 3-4 år er det kommet flere meddelelser fra såvel amerikanske som europeiske sentra om vellykket "ablasjon" av impulssentra i lungeveneinnmunningene i v. forkommer. Dette bygger på avansert diagnostikk, og er i sin spede begynnelse her i Norge. Ta disse tingene opp med din lege. Det er all grunn til å forsøke ytterligere prosedyrer for å bedre din tilstand, som, såvidt jeg skjønner, er blitt vesentlig forverret de siste 1-2 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39921-atrieflimmer-flutter/#findComment-150812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.