Gå til innhold

Cipralex og tiltakslyst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg stått på Cipralex en stund, og fått prøvd det litt ut.

Min erfaring er at det hjelper mot depresjon, OCD og angst, hos meg. Noe jeg er veldig fornøyd med. :)

MEN, det er en bivirkning jeg gjerne skulle ha fått litt mindre.

I starten på behandlingen klødde jeg veldig mye, men den bivirkningen har omtrent blitt borte heldigvis. :)

Merker at jeg har lite "drive". Sliter med å komme i gang med ting. Mye mindre sexlyst/evne har jeg også, men det var vel i overkant fra før, så plager meg vel  ikke så mye. ;) Føler en form for apati og har mindre "fokus", vanskeligere for å konsentrere meg om det jeg holder på med på en måte. Om jeg har glemt å ta Cipralex en dag, får jeg en voldsom drive på ettermiddagen og er i kjempehumør resten av dagen. Føler det nesten som jeg er rusa på et eller annet. ;) Dagene etter det blir jeg veldig deprimert om jeg ikke tar Cipralex, så det er klart at det hjelper, og at jeg må ta det jevnlig.

Det jeg lurer på er om det er noe en kan gjøre for å gjøre disse bivirkningene mindre? Noe for å få mer drive, tiltak og føle seg litt mindre apatisk først og fremst? Det hadde ikke skadet om konsentrasjonsevnen min hadde blitt litt forbedret heller, men den er heldigvis ikke helt borte. :)  Siden medisinen hjelper langt mer på plagene mine enn noe annet antidepressiv jeg har forsøkt (har forsøkt mange), vil jeg fortsette å ta Cipralex fremover.

Takknemlig for alle innspill! :)

Anonymous poster hash: c865b...3af
motorPrøysen
Skrevet

Det er ikke uvanlig med en viss likegyldighetsfølelse av SSRI. Det kan ha sammenheng med at dopamin nedreguleres. Du må veie det opp mot de positive virkningene. Tillegg av Wellbutrin er en mulighet.

Det du nevner om å få drive av å stå over en dose syns jeg er interessant. Jeg tror korte hypomanier i forbindelse med avslutning av antidepressiva er langt mer vanlig enn det lille som er beskrevet i litteraturen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig med en viss likegyldighetsfølelse av SSRI. Det kan ha sammenheng med at dopamin nedreguleres. Du må veie det opp mot de positive virkningene. Tillegg av Wellbutrin er en mulighet.

Det du nevner om å få drive av å stå over en dose syns jeg er interessant. Jeg tror korte hypomanier i forbindelse med avslutning av antidepressiva er langt mer vanlig enn det lille som er beskrevet i litteraturen.

Takk for godt svar! :) Kanskje jeg skal spørre legen om tillegg av en liten dose Wellbutrin, dersom det ikke blir bedre etter en stund. Dopaminnedregulering høres jo ut som en sannsynlig forklaring. Kanskje det kan hjelpe lit om jeg begynner å drikke mer kaffe også da. ;)

Ja, det har alltid vært litt sånn når jeg har stått over en dose, også med andre SSRI.  Det er vel en slags hypomani sikkert ja. Jeg har jo ikke bipolar diagnose da, men jeg og omgivelsene mine tror jeg har bipolar type 2. Fikk Lamictal for depresjon av legen en gang, den hjalp og gjorde meg mer robust og stabil i hverdagen, men jeg måtte slutte pga alvorlig bivirkning.

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken faglig bakgrunn du har? Du er veldig kunnskapsrik synes jeg, og du skriver veldig gode svar :)

Skrevet

Interessant. For meg er det motsatt; Etter jeg økte dosen Zoloft har jeg mye mer tiltakslyst og daglige rutiner går (nesten) av seg selv, uten at jeg har tungt for å komme igang. Det er nesten så jeg liker å gjøre husarbeid.

Grubling er det helt slutt på og jeg er mye mer glad. Måtte det vare! :)

AnonymBruker
Skrevet

Interessant. For meg er det motsatt; Etter jeg økte dosen Zoloft har jeg mye mer tiltakslyst og daglige rutiner går (nesten) av seg selv, uten at jeg har tungt for å komme igang. Det er nesten så jeg liker å gjøre husarbeid.

Så bra at det hjelper for deg uten å ha denne bivirkningen! :) Vil da tro at det varer. :)

Skrevet

Zoloft er vel det SSRI som har minst "avflatethet" som bivirkning. Det er fordi Zoloft til en viss grad også hemmer reopptaket av dopamin.

(Min psykiater bekreftet faktisk dette)

Skrevet

Zoloft er vel det SSRI som har minst "avflatethet" som bivirkning. Det er fordi Zoloft til en viss grad også hemmer reopptaket av dopamin.

(Min psykiater bekreftet faktisk dette)

Hva menes med hemmer reopptak av dopamin? Dopamin er vel et "gledestoff" ? :)

Uansett, er glad jeg er kvitt den f.. angsten!:)

Skrevet

Hva menes med hemmer reopptak av dopamin? Dopamin er vel et "gledestoff" ? :)

Uansett, er glad jeg er kvitt den f.. angsten!:)

Mener at Zoloft øker ikke bare serotonin i hjernen men også litt dopamin. Og det er positivt fordi man i mindre grad mister tiltakslyst og interesse.

Kjempebra at angsten er vekk :)

Skrevet

Føler en form for apati og har mindre "fokus", vanskeligere for å konsentrere meg om det jeg holder på med på en måte.

Har det akkurat på samme måten. Blir helt zombie, totalt fjern, av Cipralex. Føler ingen ting. Kan ikke huske siste gang jeg var glad eller gledet meg til noe. Ikke trist heller da, så da virker de som de skal?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er som MP skriver, her er det tillegg av Wellbutrin som skal til. Ved kombinasjonsbehandling kan 150 mg være nok. Det gir mer tiltakslyst og klart bedre sexliv.

Skrevet

Det er som MP skriver, her er det tillegg av Wellbutrin som skal til. Ved kombinasjonsbehandling kan 150 mg være nok. Det gir mer tiltakslyst og klart bedre sexliv.

Hvor mye medisiner er det meningen man skal hive i seg?

Skrevet

Hvor mye medisiner er det meningen man skal hive i seg?

Nok.

AnonymBruker
Skrevet

Kan man regne med mer angst og innsovningsproblemer, om man har dette fra før, ved tillegg av 150 mg Wellbutrin til Cipralex 10 mg?

Skrevet

Kan man regne med mer angst og innsovningsproblemer, om man har dette fra før, ved tillegg av 150 mg Wellbutrin til Cipralex 10 mg?

Nei, jeg antar at det vil gå helt bra.

Skrevet

Nok.

Skulle ønske helsevesenet kunne tilby noe annet enn bare piller. Men det er vel mer kostnadseffektivt å dope ned folk. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg antar at det vil gå helt bra.

Da er det nok verdt å forsøke. :) Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske helsevesenet kunne tilby noe annet enn bare piller. Men det er vel mer kostnadseffektivt å dope ned folk.

Enig med deg!

Anonymous poster hash: 01aa5...647

Skrevet

Enig med deg!

Anonymous poster hash: 01aa5...647

Det er det ikke penger til.

Skrevet

Eksakt hva er det du mener helsevesenet kunne eller skulle tilby?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...