Inner self Skrevet 19. juni 2014 Skrevet 19. juni 2014 Skulle ønske helsevesenet kunne tilby noe annet enn bare piller. Men det er vel mer kostnadseffektivt å dope ned folk.er det ikke fint att medisiner hjelper da? hva annet skal man korrigere en sykdom med? Terapi? Etter min personlige erfaring hjelper medisin mere enn terapi. 0 Siter
gråstein Skrevet 19. juni 2014 Skrevet 19. juni 2014 Eksakt hva er det du mener helsevesenet kunne eller skulle tilby? Tilgang til psykolog / terapi. Hva som helst egentlig bortsett fra piller som man blir helt zombie av. 0 Siter
ISW Skrevet 19. juni 2014 Skrevet 19. juni 2014 Tilgang til psykolog / terapi. Hva som helst egentlig bortsett fra piller som man blir helt zombie av. Jeg er enig i at samtaleterapi bør tilbys, men det har sine klare begrensninger. Selvsagt gjelder ikke dette tilstander hvor forhold i livet helt åpenbart er utløsende årsak og kan unngås ved å lære mestringsstrategier og bryte uheldige tankemønstre. Ved mange tilstander kan det være nyttig å lære om lidelsen sin og bygge innsikt. Men jeg mener at ved lidelser som åpenbart skyldes biologiske forhold og skader, f.eks bipolar lidelse, tvangslidelse, m.flere, så trenger man medikamenter. Det er ikke mulig å "snakke" noen ut av en bipolar depresjon. Hvis man blir zombie av medikamentene så er det selvsagt ikke heldig. Da burde man bytte til et medikament man ikke blir zombie av, eller legge til et annet som oppveier denne bivirkningen (helst det første). 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juni 2014 Skrevet 19. juni 2014 Skulle ønske helsevesenet kunne tilby noe annet enn bare piller. Men det er vel mer kostnadseffektivt å dope ned folk. Det er et greit standpunkt. Men akkurat i denne skaen er det "helt på jordet" å snakke om neddoping. Her snakker en om medikamenter med helt motsatt effekt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. juni 2014 Skrevet 19. juni 2014 Det er det ikke penger til. Hei! For noe tull! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.