Gå til innhold

Har politiet og ambulansepersonell myndighet til dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Psykologen min ringte 113 med bekymringmelding på meg. Politiet og ambulanse kom hjem til meg. Der gikk de igjennom mine private meldinger og jeg ble tvunget til å bli med til legevakten. Har de lov å tvinge meg til dette og til å lese mine private meldinger?

Anonymous poster hash: b4ab3...12e
AnonymBruker
Skrevet

Hva har nødrett med dette å gjøre? Han ringte 113 fordi han var bekymret for at jeg ville ta mitt liv. Jeg har ikke gjort noe ulovlig. Jeg forstår ikke sammenhengen her.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har nødrett med dette å gjøre? Han ringte 113 fordi han var bekymret for at jeg ville ta mitt liv. Jeg har ikke gjort noe ulovlig. Jeg forstår ikke sammenhengen her.

Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare»

Anonymous poster hash: 4d911...7f7

Skrevet

Det er en ganske alvorlig sak å ville ta sitt eget liv. Det er også ulovlig (uansett hvor rart det høres ut). 

Håper du får hjelp. En gang vil du være lykkelig fordi de hindret deg i det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvmord er ikke ulovlig.

Rettspraksis gir nødetater og andre ganske fritt spillerom når det gjelder å redde noens liv.

Skrevet

Rettspraksis gir nødetater og andre ganske fritt spillerom når det gjelder å redde noens liv.

Hm. Fastlegen min sa at det var det.

Nå ble jeg plutselig litt bekymret for at han var bekymret for at jeg skulle funnet på noe sånt og ville argumentere mot det. Jaja, godt det er tid for en Zeldox snart :-)

Bella Dotte
Skrevet

Selvmord har vært ulovlig, det medførte tidligere dødsstraff.

Seriøst: Det er ikke ulovlig å ta sitt eget liv eller prøve på det nå lenger, men å påvirke eller assistere andre til å ta sitt liv er straffbart.

AnonymBruker
Skrevet

Maktmisbruk er det. Jeg følte meg rettsløs for jeg var overhodet ikke suicidal og det burde de ha forstått. Det var psykologen min som utfra sms og epost oss imellom hadde kommet frem til den konklusjonen. Jeg er deprimert ja og nedstemt, men det er langt fra det og til å faktisk ta sitt eget liv. Politiet tok seg til rette og lette etter tabletter og spurte og grov. Til og med ambulansepersonellet skulle lese mine meldinger som er svært private. Jeg føler også at psykologen har brutt taushetsplikten sin, men det har han vel også rett til antar jeg. Det er vel bare å anklage noen for å være suicidal så blir man automatisk rettsløs...

AnonymBruker
Skrevet

Ser du skriver at de lette etter tablettene dine og da lurer jeg på om de har lov til å ta beslag i dem om det er skrevet ut på resept av lege og ikke ulovlig anskaffet? Noen som vet dette?

Anonymous poster hash: 450b1...c45
DexterMorgan
Skrevet

Sannsynligvis var psykolog bekymret for at de skulle ta ditt eget liv. Han vet ikke hva som foregår inni hodet ditt og han kan ta feil. Men det er vel bedre å agere en gang for mye enn en gang for lite. Husk på at psykologer er bare mennesker de også, og kan tolke ting feil.

Skrevet

Maktmisbruk er det. Jeg følte meg rettsløs for jeg var overhodet ikke suicidal og det burde de ha forstått. Det var psykologen min som utfra sms og epost oss imellom hadde kommet frem til den konklusjonen. Jeg er deprimert ja og nedstemt, men det er langt fra det og til å faktisk ta sitt eget liv. Politiet tok seg til rette og lette etter tabletter og spurte og grov. Til og med ambulansepersonellet skulle lese mine meldinger som er svært private. Jeg føler også at psykologen har brutt taushetsplikten sin, men det har han vel også rett til antar jeg. Det er vel bare å anklage noen for å være suicidal så blir man automatisk rettsløs...

Hvorfor tror du psykologen din feiltolket deg slik? Hadde du sagt noe som var egnet til å bli misforstått?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du i fremtiden ikke ønsker slik inngripen, er det enkelt å få til. Du må bare slutte med slike henvendelser til psykologen (og andre) som de som førte til disse tiltakene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du i fremtiden ikke ønsker slik inngripen, er det enkelt å få til. Du må bare slutte med slike henvendelser til psykologen (og andre) som de som førte til disse tiltakene.

"slike henvendelser"...Det var psykologen som hadde feiltolket det jeg skrev. Han innrømte det for meg i dag at han hadde gjort en feil. Jeg er ikke sint på han lengre og jeg kan forstå hans perspektiv også. Men jeg følte meg forrådt og sviktet av han og klarte ikke se at han hadde gjort det i god gjerning, men det ser jeg nå etter at jeg fikk pratet med han om det. Jeg har opplevd misbruk og svikt hele livet og da er det lite hyggelig å bli kommandert rundt av politiet og omtrent bli umyndiggjort og vite at den eneste du stolte på var den som hadde ringt dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du psykologen din feiltolket deg slik? Hadde du sagt noe som var egnet til å bli misforstått?

Jeg hadde sagt noe som han misforstod og som førte til at han ringte meg. Da sov jeg og når han da ikke fikk svar etter lang tids korrespondanse ble han bekymret. Sett at jeg har PTSD og at jeg har vært deprimert i det siste og akkurat har doblet dosen med antidepressiva så kan jeg forstå hvorfor han tenkte som han gjorde. 

Skrevet

Kan du ikke heller være glad for at han reagerte. Det hadde vært verre om du var suicidal og ingen brydde seg!

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut for meg som ingen tror på trådstarter, og jeg spør meg selv hvorfor.  Hvorfor er det slik at psykisk syke nødvendigvis har feil?

Anonymous poster hash: b4d74...f54
Skrevet

Det ser ut for meg som ingen tror på trådstarter, og jeg spør meg selv hvorfor.  Hvorfor er det slik at psykisk syke nødvendigvis har feil?

Hvordan kommer du til den konklusjonen?

DexterMorgan
Skrevet

Jeg tror på både legen og på trådstarter. Det er ingen motsetninger her. Trådstarter sier han ikke hadde tenkt til å ta livet sitt, det tror jeg på. Legen var bekymret. Det tror jeg på. Jeg tror på begge og det er uheldig men hva skal man si ut over det? Heller ager en gang for mye enn en gang for lite. Enkelt og greit.

Ja det kan hende at psykolgen kjørte en "prank" fordi han hater pasienten sin eller liknende, men det er ekstremt usannsynlig og derfor utelukker jeg dette som tilfelle

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...