Gå til innhold

Røykeslutt/psykiske problemer og motivasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Min samboer fikk beskjed fra legen om at han har "påbegynnende" KOLS og vi har nå begge planer om å slutte å røyke. Jeg vet at jeg må være den som støtter han, dette er livsviktig. Jeg sliter med panikkangst i perioder og kan ha vansker med å gjennomføre ting. Jeg sliter altså betydelig psykisk men har blitt litt bedre siste månedene.

Problemet er at jeg ikke er motivert nok. Jeg mangler skikkelig motivasjon "innenfra" fordi jeg er så vant til å ikke klare ting, fordi det blir for vanskelig. Han er opptatt at vi slutter samtidig og han trenger min støtte gjennom at jeg også slutter.

Pga situasjonen ønsker jeg mer enn annet å hjelpe han og slutte, han trenger all støtte. Jeg har også i perioder vært motivert, men har ikke nok troa på meg selv.

Hva bør jeg nå gjøre og tenke for å skaffe meg motivasjon? Hvordan i all verden skal jeg klare dette, tenker jeg. Jeg vil så gjerne også både pga egen helse og økonomi. Men jeg finner liksom ikke nok motivasjon. Jeg er vant til å "tape".

Anonymous poster hash: 41633...afa

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Min samboer fikk beskjed fra legen om at han har "påbegynnende" KOLS og vi har nå begge planer om å slutte å røyke. Jeg vet at jeg må være den som støtter han, dette er livsviktig. Jeg sliter med panikkangst i perioder og kan ha vansker med å gjennomføre ting. Jeg sliter altså betydelig psykisk men har blitt litt bedre siste månedene.

Problemet er at jeg ikke er motivert nok. Jeg mangler skikkelig motivasjon "innenfra" fordi jeg er så vant til å ikke klare ting, fordi det blir for vanskelig. Han er opptatt at vi slutter samtidig og han trenger min støtte gjennom at jeg også slutter.

Pga situasjonen ønsker jeg mer enn annet å hjelpe han og slutte, han trenger all støtte. Jeg har også i perioder vært motivert, men har ikke nok troa på meg selv.

Hva bør jeg nå gjøre og tenke for å skaffe meg motivasjon? Hvordan i all verden skal jeg klare dette, tenker jeg. Jeg vil så gjerne også både pga egen helse og økonomi. Men jeg finner liksom ikke nok motivasjon. Jeg er vant til å "tape".

Drit i motivasjon og bare gjør det du må for dere begge. Går du på en smell, forsøk igjen. Og når du har vunnet (sluttet å røyke)kan du endre ditt "mantra" "Jeg er vant til å "tape" til Jeg er en vinner fordi jeg aldri gir meg! Den som gir seg er en dritt, kan du bruke underveis :)

Jeg tror røykere, og mange andre ved andre tilfeller hvor motivasjon brukes som noe du må inneha for å endre på noe, bruker mangelen på motivasjon som en unnskyldning for ikke å slutte akkurat nå. Ved å si at du mangler motivasjon behøver du liksom ikke prøve en gang. Kjør på og bevis for deg selv at "jeg er vant til å "tape"" ikke er "svaret" i  alle utfordringer du vil måtte ta når du møter de, både i forhold til røykeslutt og andre saker og ting du må stå i. Fortell heller deg selv at denne kampen skal du vinne, om det så blir din første. Om det skal koste blod, svette og tårer, så skal du vinne. En seier smaker dessuten best om man må virkelig slite for den :) Men kanskje blir du en av de som etter røykeslutt sier: Hadde jeg visst at det var så enkelt, hadde jeg sluttet for lenge siden. Det er uansett effort en seier å slutte å røyke. Lykke til!

Anonymous poster hash: 003e9...8be

Skrevet

Jeg tror kun et fåtall blir motivert til å slutte. De bare finner ut hvordan de skal klare å la være å ta neste røyken. For det er det det handler om. Hva skal til for at du ikke skal ta neste røyk, eller den etter der igjen. 
For meg var røyken en pause. Å kunne gå ut og ha tid for meg selv. Så i steden for å ta neste røyken, så gikk jeg ut og tok en pause, gav meg tid for meg selv, uten å røyke. Så trengte jeg ikke den røyken likevel.
For meg var røyken trøst, i steden for å ta neste røyk, ga jeg meg selv rom og lov til å være trist lei og sliten. Så trengte jeg ikke den røyken heller.
For meg var røyken nytelse, så jeg ga meg lov til å stikke å kjøpe en sjokolade senere, i steden. Av og til ble det en sjokolade. Men ofte, så trengte jeg hverken sjokolade eller røyk.
Slik gikk dagene og ukene, og for hver "grunn" jeg før hadde til å røyke, har jeg nå funnet nye løsninger det siste året. Der ligger en pakke på vaskerommet, i tilfelle der kommer en dag jeg faktisk trenger røyken.  Så har jeg friheten til å velge likevel. 

Kanskje du også kan gi deg selv nye alternativ og en dose frihet, til å se at du egentlig klarer deg helt fint uten røyken. Fordi du er verdt det, og fordi noen du elsker er verdt det og at du egentlig er mye sterkere enn du tror. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Se om du finner noen gode poenger på denne siden:

http://røykeslutt.org/

Anonymous poster hash: 88a4f...55e

Skrevet

Jeg tror kun et fåtall blir motivert til å slutte. De bare finner ut hvordan de skal klare å la være å ta neste røyken. For det er det det handler om. Hva skal til for at du ikke skal ta neste røyk, eller den etter der igjen. 

For meg var røyken en pause. Å kunne gå ut og ha tid for meg selv. Så i steden for å ta neste røyken, så gikk jeg ut og tok en pause, gav meg tid for meg selv, uten å røyke. Så trengte jeg ikke den røyken likevel.

For meg var røyken trøst, i steden for å ta neste røyk, ga jeg meg selv rom og lov til å være trist lei og sliten. Så trengte jeg ikke den røyken heller.

For meg var røyken nytelse, så jeg ga meg lov til å stikke å kjøpe en sjokolade senere, i steden. Av og til ble det en sjokolade. Men ofte, så trengte jeg hverken sjokolade eller røyk.

Slik gikk dagene og ukene, og for hver "grunn" jeg før hadde til å røyke, har jeg nå funnet nye løsninger det siste året. Der ligger en pakke på vaskerommet, i tilfelle der kommer en dag jeg faktisk trenger røyken.  Så har jeg friheten til å velge likevel. 

Kanskje du også kan gi deg selv nye alternativ og en dose frihet, til å se at du egentlig klarer deg helt fint uten røyken. Fordi du er verdt det, og fordi noen du elsker er verdt det og at du egentlig er mye sterkere enn du tror. 

Men hvis de klarer å la være å ta den siste røyken så er de jo motivert til det? Hvorfor skal de ellers la være å ta den?

Skrevet

Unnskyldninger og atter unnskyldninger. Ikke la deg selv få lov til å sno deg unna. Bare gjør det!

Skrevet

Men hvis de klarer å la være å ta den siste røyken så er de jo motivert til det? Hvorfor skal de ellers la være å ta den.

Det var hele poenget, graden av motivasjon. Det er stor forskjell på å være motivert til å slutte å røyke, kontra å finne motivasjon til å la være å ta den neste røyken, en røyk av gangen. 

Delmål, en viktig del av å holde ut gjennom en stor og krevende jobb. 

Skrevet

Det var hele poenget, graden av motivasjon. Det er stor forskjell på å være motivert til å slutte å røyke, kontra å finne motivasjon til å la være å ta den neste røyken, en røyk av gangen. 

Åja, da misforsto jeg litt :rolleyes: Tror du har et godt poeng der. Selv er det lenge siden jeg har hatt motivasjon til å slutte helt med selvskadingen, men har ofte motivasjon til å la være å skade meg i enkelttilfeller. Makes sense! ;)

Skrevet

Litt på siden, men likevel ikke. Det du sier om delmål er så viktig! For mange ting. Jeg har alltid slitt med å sette kortsiktige, små mål. Da er det ikke rart oppgaver blir store og virker uoverkommelige. Jeg tror delmål er en av de viktigste nøklene til det meste. Takk for påminnelse. Jeg trenger å slutte med røyking også, men finner det som trådstarter vanskelig å motivere meg. Skal virkelig prøve hardt å tenke på delmål nå. Jeg føler meg ganske sikker på at terapeuter jeg har snakket med gjennom årene har nevnt delmål, men av en eller annen grunn kom ikke lyset på hos meg før nå ;) Jeg er vel litt treig da. Hehe.

Skrevet

Litt på siden, men likevel ikke. Det du sier om delmål er så viktig! For mange ting. Jeg har alltid slitt med å sette kortsiktige, små mål. Da er det ikke rart oppgaver blir store og virker uoverkommelige. Jeg tror delmål er en av de viktigste nøklene til det meste. Takk for påminnelse. Jeg trenger å slutte med røyking også, men finner det som trådstarter vanskelig å motivere meg. Skal virkelig prøve hardt å tenke på delmål nå. Jeg føler meg ganske sikker på at terapeuter jeg har snakket med gjennom årene har nevnt delmål, men av en eller annen grunn kom ikke lyset på hos meg før nå ;) Jeg er vel litt treig da. Hehe.

Jeg har ikke vært så flink til det i praksis selv. Men plutselig lærte jeg meg å tenke langsiktig og dermed ble det enklere og mer naturlig med delmål.Plutselig kunne jeg være fornøyd med ett steg av gangen og at målet var langt der fremme og plutselig lærte jeg meg å være fornøyd med babystegene mine. For meg var det virkelig en nøkkel som har hjulpet meg å lykkes på områder jeg før har mislykkes. (Trening, røykeslutt, vektnedgang) Nå er ikke det så fryktelig viktig når jeg klarer å løfte 100, for jeg er dritfornøyd med 70 og gleder meg til 80 og vet at en eller annen gang kommer jeg meg videre og aldri før har jeg kommet meg så langt som nå. Litt det samme som med røykingen. Jeg har fortsatt perioder med røyksug og tenker at jeg kanskje kan ta bare en? Men så viser det seg, at jeg faktisk ikke trenger denne heller og plutselig har det gått en uke til. :)

Skrevet

Hver morgen når du står opp kan du si til deg selv "i dag skal jeg ikke røyke". Ikke "jeg skal aldri røyke mer, noensinne igjen". Det kan ta motet fra alle og enhver. Men bestem deg hver dag for i dag! I dag skal jeg ikke røyke. :-)

Det er også mulig å gå til legen og få resept på Champix, noe usikker på hvordan den virker, men jeg har sett på flere jeg kjenner at de har fått røykeslutt med den. Den er noe dyr, men det er røyken også.

Lykke til - dette klarer du!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...