Gå til innhold

Hvordan leve best mulig?

Anbefalte innlegg

mammahjerte
Skrevet

Jeg er en voksen kvinne som dessverre har sykdommen bipolar 2. Ble syk første gang da jeg var 27 år.  I perioder (et halvt til et år) er jeg i god form og fungerer bra. Men så tar sykdommen overhånd og jeg blir rastløs, irritabel, får angst og blir gradvis mer og mer deprimert. Sykdomsperioden varer 3-6 mnd ca. og hvor syk jeg er varierer også. Noen ganger fungerer jeg slik at jeg med et nødskrik klarer jobben min, andre ganger blir jeg innlagt.

Slik som dette har det vært de siste 15 årene av mitt liv og det sier seg selv at hjem, familie, jobb og mitt sosiale liv preges av det.

Jeg har høy utdanning og en jobb jeg trives i, men de siste årene har jeg bare arbeidet 50%. Og i tillegg hatt noen sykemeldinger. Det å være en ustabil arbeidstaker gjør enormt mye med selvbildet mitt. Det å gå ned i stilling gjør at jeg får mindre ansvar, mer rutinearbeid og jobben blir ikke like attraktiv for meg. Samtidig vil jeg jo gjerne jobbe pga det sosiale og det å ha en posisjon i samfunnet.

Nå har jeg igjen en dårlig periode og kjenner at jeg ikke vil klare jobben. Hjemme er jeg nesten bare alvorlig. Jeg føler at jeg forsurer livet til de rundt meg og jeg tenker på å trekke meg tilbake fra det normale livet og bare være for meg selv. Men om jeg går til det drastiske skrittet å flytte for meg selv så tror jeg ikke at jeg vil mestre det heller. Jeg ser for meg masse angst og ensomhet.

Vil legge til at jeg bruker medisin og den har effekt, men sikkert ikke optimalt. 

Puhhhh!!! Er det noen som har innspill? Jeg vet ikke hva jeg er ute etter, bare noe?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke du er optimalt medisinert. Finn en ekspert.

mammahjerte
Skrevet

Takk for svar. Du har sikkert rett. Dessverre er det her som sikkert veldig mange andre steder i landet vanskelig å få riktig hjelp i psykiatrien. 

Jeg står på Lithionit og Cipralex. Har prøvd Lamictal og Orifiril tidligere, men det nåværende fungerer absolutt best. Jeg regner med det er andre medikamenter å forsøke og kanskje en mix som kan fungere bedre, men problemet er som sagt det å finne rette personen som kan hjelpe meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...