Gå til innhold

Sladre til sjefen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet tett med en kollega i flere år som vi andre har opplevd som kranglete og bråsint.

Skjønte etter hvert at hun slet med angst. Nervene ligger tykt utenpå huden og spesielt ille blir det når vi skal lære noe nytt eller når hun ellers føler hun mangler kontroll. Blir helt forstyrra hvis det skjer noe galt med pc osv osv. Må alltid gå ut av kontoret sist for å sjekke om den er skikkelig låst. Kunne nevnt masse.

Hun liker ikke å være på jobb alene og lager masse bråk om hun må være alene. Har blitt innkalt til sjefen for å snakke om "forholdet mellom dem" Han mener at det bør hun greie.

Det har ikke vært helt enkelt for oss andre heller bestandig, men jeg har lært meg å takle henne (stryke henne ved hårene)

Vi har en litt sløv sjef. Antagelig har han for mye å gjøre, slik at han ikke helt greier å følge med på når vi har ferie, når vi trenger vikar osv. Han må passes på hele tiden og vi må stadig purre på han.

Nå er det snart ferietid og da får hun ekstra mye angst, da hun ikke føler at hun får klarhet i hva som skal skje, om hun får den vikaren som kjenner datasystemene, om hun må begynne å lære opp en ny eller  om hun i det hele tatt får vikar for hele perioden. Også dette med at jeg slutter og skal over i ny jobb fra høsten gjør henne redd og usikker.

Hun har altså vært helt på tuppa i noen dager nå og øst ut så mye frustrasjoner. I dag merket jeg at hun så litt sløv ut i øynene, at hun var i bedre humør, lo og fikk fullstendig munndiare. Fikk mistanke om at hun hadde tatt medisiner.

Jeg spurte henne rett ut om hun slet med angst i dag og hun åpnet seg og jeg fikk vite ting hun ikke hadde fortalt før, men som jeg egentlig har skjønt likevel. Hun har stressangst (det er det hun kaller det), kontrollbehov. Hun har brukt sobril i over  år og hun sitter alene og drikker hver fredag og lørdag for å roe nervene. Hun vil ikke snakke med noen av de andre om dette.

Bør ikke sjefen vite om dette, så han får litt større forståelse for at hun er som hun er og ikke bare blitt sett på som en kranglete og vanskelig person? Hun er jo ikke frisk. Slik jeg ser det, trenger hun trygghet, forutsigbarhet og bedre tilbakemeldinger i fra sjefen.

Vi andre klarer lettere å tenke at vi har gjort det vi kan, skjærer det seg så skjærer det seg og det er ikke vårt problem.

Dette klarer ikke hun.

Anonymous poster hash: 2fb1a...374

Anonymous poster hash: 7d469...b96
Gjest Gargamel
Skrevet

Det er en stor sjanse for at sjefen allerede vet det. Sjefen vet ofte mye mer om hva som rører seg på gulvet enn de ansatte tror. 

Jeg synes ikke du skal sladre, men heller oppfordre medarbeideren til å fortelle det til sjefen selv.

Nicklusheletida
Skrevet

Det er en stor sjanse for at sjefen allerede vet det. Sjefen vet ofte mye mer om hva som rører seg på gulvet enn de ansatte tror. 

Jeg synes ikke du skal sladre, men heller oppfordre medarbeideren til å fortelle det til sjefen selv.

Nei, dette vet ikke sjefen noe om.Det er jeg helt sikker på. I hvert fall ser han ikke hvor ille det virkelig kan være til tider. Akkurat nå er hun fryktelig paranoid også ( Inne på et nytt spor igjen nå. Hun får sånne paranoide perioder) og jeg må fungere som psykolog her. Må fortelle henne at det ikke er riktig at sjefen og en annen kollega prøver å koke sammen noe i mot henne. Hun tror de har hemmeligheter nå som gjelder henne. Tydelig at hun ikke har hatt det godt noen dager nå og jeg får snart gnagsår i ørene. Vanskelig å konsentrere seg.

Gjest Gargamel
Skrevet

OK.

Det er både greit og nødvendig å fortelle sjefen om problemene i arbeidsmiljøet så lenge du unngår å fortelle spesifikke ting om diagnoser og medisinbruk som hun har betrodd deg.

I visse tilfeller kan man nok være nødt til å sladre på slike betroelser også, men er det nødvendig her?

Nicklusheletida
Skrevet

OK.

Det er både greit og nødvendig å fortelle sjefen om problemene i arbeidsmiljøet så lenge du unngår å fortelle spesifikke ting om diagnoser og medisinbruk som hun har betrodd deg.

I visse tilfeller kan man nok være nødt til å sladre på slike betroelser også, men er det nødvendig her?

Nei, jeg vet jo ikke hvilken diagnose hun egentlig har eller om hun har fått noen. Jeg vet bare at hun har brukt sobril i over 20 år. Nødvendigheten jeg ser er at sjefen må lære seg til å komme med klarere tilbakemeldinger og følge opp saker og ting, da hun trenger forutsigbarhet. Jeg må innrømme at jeg kan bli litt sliten selv av og til av sjefens manglende tilbakemeldinger. Jeg synes det kan være litt viktig at han skjønner dette iom at han er opptatt av at de to skal få et bedre forhold.

Gjest Gargamel
Skrevet

Høres ut som om sjefen er en del av problemet. Som sagt synes jeg absolutt du skal ta det opp med ham, inkludert at du selv trenger klarere tilbakemeldinger.

Nicklusheletida
Skrevet

Høres ut som om sjefen er en del av problemet. Som sagt synes jeg absolutt du skal ta det opp med ham, inkludert at du selv trenger klarere tilbakemeldinger.

Puh, jeg tror jeg selv er litt sliten i dag pga. av henne. Det har vært ille noen dager, men i dag har det tatt helt av. Munndiare og gråtting og latter og frustrasjoner og det har bokstavelig talt ikke vært fred å få. Skulle ikke ha skrevet dette innlegget. Jeg har sagt i fra om at han må bli flinkere til å svare på mailier, men nå skal jeg over i ny jobb snart, så for min del vil det ikke være noe problem. Tror jeg legger i fra meg dette. Det er snart ferie for min del og det er ikke mitt problem lenger om en stund :-)

Nicklusheletida
Skrevet

Puh, jeg tror jeg selv er litt sliten i dag pga. av henne. Det har vært ille noen dager, men i dag har det tatt helt av. Munndiare og gråtting og latter og frustrasjoner og det har bokstavelig talt ikke vært fred å få. Skulle ikke ha skrevet dette innlegget. Jeg har sagt i fra om at han må bli flinkere til å svare på mailier, men nå skal jeg over i ny jobb snart, så for min del vil det ikke være noe problem. Tror jeg legger i fra meg dette. Det er snart ferie for min del og det er ikke mitt problem lenger om en stund :-)

gråtting = gråting.

Skrevet

Puh, jeg tror jeg selv er litt sliten i dag pga. av henne. Det har vært ille noen dager, men i dag har det tatt helt av. Munndiare og gråtting og latter og frustrasjoner og det har bokstavelig talt ikke vært fred å få. Skulle ikke ha skrevet dette innlegget. Jeg har sagt i fra om at han må bli flinkere til å svare på mailier, men nå skal jeg over i ny jobb snart, så for min del vil det ikke være noe problem. Tror jeg legger i fra meg dette. Det er snart ferie for min del og det er ikke mitt problem lenger om en stund :-)

Siden dette ikke kommer til å berøre deg fremover, så synes jeg du skal la det være opp til henne selv hva hun informerer sjefen om. Psykiske vansker kan like gjerne bli brukt mot henne som argument for tilrettelegging fra sjefens side.

Nicklusheletida
Skrevet

Siden dette ikke kommer til å berøre deg fremover, så synes jeg du skal la det være opp til henne selv hva hun informerer sjefen om. Psykiske vansker kan like gjerne bli brukt mot henne som argument for tilrettelegging fra sjefens side.

Ok, såpass ja. Nei, jeg skal ikke si noe. Ble bare frustrert selv i dag. Har vært en slitsom dag. Heldigvis pleier jeg å tenke meg om et par ganger før jeg foretar meg noe ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...