stjernestøv Skrevet 20. juni 2014 Skrevet 20. juni 2014 (endret) Har Latuda kommet til Norge nå? Er det en medisin som er ferdig utprøvd? Vil du anbefale det? Og hvilken dose burde jeg ta? Endret 20. juni 2014 av stjernestøv 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. juni 2014 Skrevet 20. juni 2014 Den har ikke kommet til Norge. Den er ferdig utprøvd. Jeg har ikke satt meg inn i om det er en medisin for deg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Skrevet 20. juni 2014 Den har ikke kommet til Norge. Den er ferdig utprøvd. Jeg har ikke satt meg inn i om det er en medisin for deg. Ok, takk uansett 0 Siter
ISW Skrevet 20. juni 2014 Skrevet 20. juni 2014 Stjernestøv, du kan lese litt om den i den svenske Felleskatalogen (www.fass.se). De har fått preparatomtale av den selv om den ikke markedsføres der heller. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Skrevet 20. juni 2014 Stjernestøv, du kan lese litt om den i den svenske Felleskatalogen (www.fass.se). De har fått preparatomtale av den selv om den ikke markedsføres der heller. Trodde de hadde fått det i sverige jeg, men takk får lese der Er bare så lei av piller, smertestillende 0 Siter
Madelenemie Skrevet 20. juni 2014 Skrevet 20. juni 2014 Har Latuda kommet til Norge nå? Er det en medisin som er ferdig utprøvd? Vil du anbefale det? Og hvilken dose burde jeg ta? Hei! Jeg har lite tro på medisiner som skaper så mye forvirring. Enten er man psykotisk også får man hjelp av god medisin Er man deprimert får man effekt av ssri. Og får man ikke hjelp er problemet et annet. Jeg mener man rett og slett må effektivisere systemene slik at man ikke gir rom for for mye grubling. Omtrent som min psykiater gjør når jeg mener jeg har ADHD, da slutter hun å høre, det skulle nhd lære av, stadig medisingrubling bør møtes med taushet, da forstår man. Hvis diabetes pasienter skulle gruble så mye ville de fått problemer, ( jeg vet det er et forenklet eks, men man bør tenke over hvorfor man verken har effekt av medisiner eller samtaleterapi) ( målet er å bli frisk enten noe er psykisk eller fysisk, blir man ikke det, må hjelpen trappes ned) Er man brhandlingsresistent, bør det vurderes og skrives i en journal, jeg tror dette gjelder noen mennesker, særlig de som som har angst og hypokondri og kverulering. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Skrevet 20. juni 2014 Hei! Jeg har lite tro på medisiner som skaper så mye forvirring. Enten er man psykotisk også får man hjelp av god medisin Er man deprimert får man effekt av ssri. Og får man ikke hjelp er problemet et annet. Jeg mener man rett og slett må effektivisere systemene slik at man ikke gir rom for for mye grubling. Omtrent som min psykiater gjør når jeg mener jeg har ADHD, da slutter hun å høre, det skulle nhd lære av, stadig medisingrubling bør møtes med taushet, da forstår man. Hvis diabetes pasienter skulle gruble så mye ville de fått problemer, ( jeg vet det er et forenklet eks, men man bør tenke over hvorfor man verken har effekt av medisiner eller samtaleterapi) ( målet er å bli frisk enten noe er psykisk eller fysisk, blir man ikke det, må hjelpen trappes ned) Er man brhandlingsresistent, bør det vurderes og skrives i en journal, jeg tror dette gjelder noen mennesker, særlig de som som har angst og hypokondri og kverulering. Forstår ikke helt hva du vil frem til? Men jeg bør sikkert ikke ta medisiner for jeg er ikke psykotisk, var det det du mente? At jeg må finne andre måter å takle det på? Men tar mye smertestillende for tiden, det må jeg ta. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 20. juni 2014 Skrevet 20. juni 2014 Forstår ikke helt hva du vil frem til? Men jeg bør sikkert ikke ta medisiner for jeg er ikke psykotisk, var det det du mente? At jeg må finne andre måter å takle det på? Men tar mye smertestillende for tiden, det må jeg ta. Hei! Jeg syns jeg var klar jeg? Men jeg trodde du var psykotisk? Trodde du hadde skrevet det før? Eller deprimert... Noe sånt. Jeg bare syns det er tankevekkende psykisk sykes fokus på medisiner, og tenker at skulle det vært så ekstreme diskusjoner ved feber og hodepine så hadde Rimi og fastleger fått problemer :-) Jeg mener taushet er en god måte å si til mennesker som kverrullerer, " kverrullerer, men ikke misbruk min tid" Ca noe sånt, det var det jeg mente. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Skrevet 20. juni 2014 Hei! Jeg syns jeg var klar jeg? Men jeg trodde du var psykotisk? Trodde du hadde skrevet det før? Eller deprimert... Noe sånt. Jeg bare syns det er tankevekkende psykisk sykes fokus på medisiner, og tenker at skulle det vært så ekstreme diskusjoner ved feber og hodepine så hadde Rimi og fastleger fått problemer :-) Jeg mener taushet er en god måte å si til mennesker som kverrullerer, " kverrullerer, men ikke misbruk min tid" Ca noe sånt, det var det jeg mente. Åja, nei jeg er ikke psykotisk og ikke deprimert heller, har fått økt migrene og fysiske plager. Folk er jo opptatt av medisiner når de sliter psykisk, ofte er medisiner endel av hverdagen. Forstår at du liker enkle løsninger, men sånn er ikke alltid virkeligheten. Kverulerer jeg? Ville bare vite om latuda var kommet til norge og om det var noe for meg, har ingen eksperter jeg kan spørre her. Men kan godt slutte å nevne medisiner hvis det er ønskelig. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Skrevet 21. juni 2014 Hei! Jeg syns jeg var klar jeg? Men jeg trodde du var psykotisk? Trodde du hadde skrevet det før? Eller deprimert... Noe sånt. Jeg bare syns det er tankevekkende psykisk sykes fokus på medisiner, og tenker at skulle det vært så ekstreme diskusjoner ved feber og hodepine så hadde Rimi og fastleger fått problemer :-) Jeg mener taushet er en god måte å si til mennesker som kverrullerer, " kverrullerer, men ikke misbruk min tid" Ca noe sånt, det var det jeg mente. Men forstår jo hvor du har dette fra, og du har rett til å tro hva du vil. Men jeg kverulerer ikke, det var ikke fint sagt. Og ja...taushet er også en måte å svare på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Å sammenligne psykotisk og deprimert er en ting...å sammenligne disse to mot hodepine er nesten ...Det er noen som bruker smertestillende som sukkertøy(ser i alle fall slik ut) Kanskje fokus på medisiner hos psykisk syke er et tegn på at de ønsker bli bedre? Jeg fokuserer ganske mye på medisiner for tida da jeg ikke føler de jeg går på fungerer som de burde. Jeg orker ikke et liv hvor jeg ikke kan se gleden i NOE...ikke ha energien til å gjøre ting jeg ellers ville synes var ok.. Har ikke planer om å kaste bort tiden din. Det er du som velger å kaste bort tida på å lese dette. Anonymous poster hash: c2739...e73 0 Siter
Madelenemie Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Åja, nei jeg er ikke psykotisk og ikke deprimert heller, har fått økt migrene og fysiske plager. Folk er jo opptatt av medisiner når de sliter psykisk, ofte er medisiner endel av hverdagen. Forstår at du liker enkle løsninger, men sånn er ikke alltid virkeligheten. Kverulerer jeg? Ville bare vite om latuda var kommet til norge og om det var noe for meg, har ingen eksperter jeg kan spørre her. Men kan godt slutte å nevne medisiner hvis det er ønskelig. Hei! Det var ikke deg spesielt jeg tenkte på, mer generelt, Du legger jo ut mange interessante om enn rare tråder:-) Og en del søte tråder, dvs hyggelige om musikk:-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Men forstår jo hvor du har dette fra, og du har rett til å tro hva du vil. Men jeg kverulerer ikke, det var ikke fint sagt. Og ja...taushet er også en måte å svare på. Hei! Ok Jeg håper jeg forstod dette rett. Vel jeg tok nok feil/husket feil ang det med psykotisk :-) Jeg skrev akkurat nå feil med kayla, mente hun var...:-( ...;-) men det tok hun fint. Hva var ikke pent forresten? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Å sammenligne psykotisk og deprimert er en ting...å sammenligne disse to mot hodepine er nesten ...Det er noen som bruker smertestillende som sukkertøy(ser i alle fall slik ut) Kanskje fokus på medisiner hos psykisk syke er et tegn på at de ønsker bli bedre? Jeg fokuserer ganske mye på medisiner for tida da jeg ikke føler de jeg går på fungerer som de burde. Jeg orker ikke et liv hvor jeg ikke kan se gleden i NOE...ikke ha energien til å gjøre ting jeg ellers ville synes var ok.. Har ikke planer om å kaste bort tiden din. Det er du som velger å kaste bort tida på å lese dette. Anonymous poster hash: c2739...e73 Hei! Ok Dette var ikke til dere som sliter. Det er en del her som mener de er helt friske:-D Og stadig kverner på dette med medisiner... da burde man vite at man ikke er frisk. Jeg skal ikke krenke vedkommende ved å skrive nick, jeg prøver å være hyggelig/romslig/litt mer PK 0 Siter
gråstein Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Hei! Jeg har lite tro på medisiner som skaper så mye forvirring. Enten er man psykotisk også får man hjelp av god medisin Er man deprimert får man effekt av ssri. Og får man ikke hjelp er problemet et annet. Nå tror jeg du snakker mot bedre vitende. Om SSRI ikke fungerer mot depresjon, betyr ikke nødvendigvis at man ikke er deprimert! 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Skrevet 23. juni 2014 Hei! Det var ikke deg spesielt jeg tenkte på, mer generelt, Du legger jo ut mange interessante om enn rare tråder:-) Og en del søte tråder, dvs hyggelige om musikk:-) Å tusen takk for det 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Skrevet 23. juni 2014 Hei! Ok Jeg håper jeg forstod dette rett. Vel jeg tok nok feil/husket feil ang det med psykotisk :-) Jeg skrev akkurat nå feil med kayla, mente hun var...:-( ...;-) men det tok hun fint. Hva var ikke pent forresten? Alle kan ta feil. Nei jeg bare mente at jeg syns ikke det var pent å si at jeg kverulerer, får virkelig ikke håpe jeg gjør det. Men forstår jo at det ikke var vondt ment 0 Siter
Madelenemie Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Alle kan ta feil. Nei jeg bare mente at jeg syns ikke det var pent å si at jeg kverulerer, får virkelig ikke håpe jeg gjør det. Men forstår jo at det ikke var vondt ment Hei! Nei nei du kverrullerer aldri!! :-) Du er bare søt :-) Det er feks issomethingwrong, å hjelpe meg... som grubler fælt, men han er jo syk og sikkert unnskyldt, men jeg tenkte ikke på deg, du spør om, ditt , legger ut ærlige tråder, OG , tja det er realt nok, Ikke enig med deg alltid :-) men du er snill, ærlig, real, og det er noe fint ved deg. Derfor står alt mitt til din rådighet når ferier melder seg:-) Jeg må stole på noen som skal få mitt rom, med mine newtonvugger og mine snurrerier og bøker m.m.:-) Du er jo litt autist, når du har fått en med asperger :-D 0 Siter
Madelenemie Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Nå tror jeg du snakker mot bedre vitende. Om SSRI ikke fungerer mot depresjon, betyr ikke nødvendigvis at man ikke er deprimert! Hei! Ok Jeg trodde SSRI fungerte mot depresjoner. Så da snakker jeg mot bedre vitende. Jeg vet man kan trenge ECT, men ved vanlige depresjoner pleier SSRI å være effektive nok. 0 Siter
gråstein Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Hei! Ok Jeg trodde SSRI fungerte mot depresjoner. Så da snakker jeg mot bedre vitende. Jeg vet man kan trenge ECT, men ved vanlige depresjoner pleier SSRI å være effektive nok. De fungerer ikke på alle, eller mot alle typer depresjoner. Faktisk viser forskning av 1/4 blir dårligere av SSRI. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.