YoplaitDouble Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Jeg skal reise på ferie snart, og bytter tidssone 6 timer bakover i tid. Altså blir det første døgnet mitt på 30 timer. Burde jeg derfor ta 25% mer Efexor det ene døgnet, for å ikke få seponeringssymptomer? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Nei, så små marginer er det ikke :-) 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Jeg skal reise på ferie snart, og bytter tidssone 6 timer bakover i tid. Altså blir det første døgnet mitt på 30 timer. Burde jeg derfor ta 25% mer Efexor det ene døgnet, for å ikke få seponeringssymptomer? Hei Double Yoplait jeg leste noe du skreiv om serumverdier. Selv hadde jeg 427 da jeg tok 75 mg depot. Fant du ut hvilken dose du hadde det best på? for meg er det mellom 400 og 500 et sted. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 (endret) Hei Double Yoplait jeg leste noe du skreiv om serumverdier. Selv hadde jeg 427 da jeg tok 75 mg depot. Fant du ut hvilken dose du hadde det best på? for meg er det mellom 400 og 500 et sted. Hei! Jeg er på 450mg nå, som vil gi meg omtrent 800nmol/l etter 24 timer (har ikke målt ennå - estimat basert på tidligere målinger). Jeg får i løpet av de neste 2-3 ukene se om dette er nok, eller om jeg må opp til 600mg. Er på dag 11 på 450mg nå, så det er fortsatt litt tidlig for å få effekt av økningen. Merker ikke stort ennå. Fortsett mye indre uro, angst, nervøsitet og negative tanker. Hvilken serumverdi hadde du på dosen som fungerte best for deg? Hvor lenge etter siste inntak målte du? Hvilken diagnose? Endret 22. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Hei! Jeg er på 450mg nå, som vil gi meg omtrent 800nmol/l etter 24 timer (har ikke målt ennå - estimat basert på tidligere målinger). Jeg får i løpet av de neste 2-3 ukene se om dette er nok, eller om jeg må opp til 600mg. Er på dag 11 på 450mg nå, så det er fortsatt litt tidlig for å få effekt av økningen. Merker ikke stort ennå. Fortsett mye indre uro, angst, nervøsitet og negative tanker. Hvilken serumverdi hadde du på dosen som fungerte best for deg? Hvor lenge etter siste inntak målte du? Hvilken diagnose? Bruker den for panikkangst. Har hatt noen depressive perioder også. Jeg har kun målt en gang foreløbig og det var da jeg brukte 75 mg og svaret var 427. Det gikk fint i begynnelsen helt til jeg ble veldig urolig etter ca. fire uker. Kan være at jeg trappet ned for raskt. Holder nå på å trappe sakte ned igjen og har tatt 75 mg i 3 dager nå. Da jeg tok 150 mg følte jeg meg helt følelsesløs og som en zombie. Orket ikke å stå på den dosen. 112,5 mg føles også som litt i meste laget. Klarer ikke å kjenne følelsene mine eller være skikkelig glad. Det blir lettere når jeg går ned i dose, men angsten kommer også. Det er pest og kolera noen ganger. Da jeg tok serum hadde jeg brukt den i ca. 4 uker. Endret 22. juni 2014 av kmkmkm 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Ble litt irritert på fastlegen også pga at jeg sto på 150 mg og jeg sa jeg ville ned i dose for jeg følte meg helt likegyldig. Han sa ja begynn på 75 mg. Jeg sa at man må trappe det ned, men det ser ikke han betydningen av. Jeg føler at det burde være motsatt. Han skal fortelle meg dette, ikke motsatt. Jeg valgte å stoppe på 112,5 mg i to uker, men det var for lite tror jeg. Har nå brukt siden mars på å trappe ned til 75 mg. Leser heldigvis på nett at det er mange som opplever det som krevende å både gå opp og ned i dose. Vanskelig å vite hva som er hva for jeg kan bli urolig ved doseendring. Noen ganger går det over av seg selv, men vanskelig å vite om det er sykdom som kommer igjen eller om det er en kortvarig reaksjon på endringer. Har en psykolog som jeg kan snakke med og han kan mye mer om dette enn fastlegen. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 (endret) Bruker den for panikkangst. Har hatt noen depressive perioder også. Jeg har kun målt en gang foreløbig og det var da jeg brukte 75 mg og svaret var 427. Det gikk fint i begynnelsen helt til jeg ble veldig urolig etter noen uker. Kan være at jeg trappet ned for raskt. Holder nå på å trappe sakte ned igjen og har tatt 75 mg i 3 dager nå. Da jeg tok 150 mg følte jeg meg helt følelsesløs og som en zombie. Orket ikke å stå på den dosen. 112,5 mg føles også som litt i meste laget. A-ha. Du mente at du trengte 4-500 i serumverdi. Jeg tolket det som 4-500mg, så da misforstod jeg først Jeg får omtrent ingen effekt av lave serumverdier, selv om de er litt innenfor riktig område. Det høres faktisk mer fristende ut å være følelsesløs, enn å ha masse negative følelser og tanker hele tiden. Men et sted midt i mellom er nok det beste. Eneste måten jeg merker noe til Efexor på nå er munntørrheten. Hvor lenge etter doseøkningene merket du effekten? Hvorfor driver du forresten å trapper ned, om medisinen hjelper deg? Skal du slutte, eller bare ned på en mindre følelsesløs dose? Endret 22. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Jeg holder på å trappe ned for å finne en dose hvor jeg ikke blirså flatet ut. Har tenkt å stå på en vedlikeholdsdose i lang tid, men ikke være så "dopet" Jeg vil si at da jeg begynte på Efexor fikk jeg en dundrende hodepine og munntørrhet etter ca 3. timer. Angstdempende virkning umiddelbart, begynte å føle meg bedre etter ca. en måned, for så å få kjempekraftig angst etter 5-6 uker. Verre enn noen gang. Så bare helt flat og likegyldig. hodepine hver gang jeg tar tablettene og potensen streiker. Får også mye svette og hetetokter. Når jeg så går ned i dose blir jeg mer våken og føler meg bedre. Bivirkningene minsker. 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Hvor gammel er du Yoplait og mann eller dame? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 Hvor gammel er du Yoplait og mann eller dame? Mann, litt under 30. Jeg opplever en slags "spacet" følelse og aktiverende effekt første uken hver gang jeg justerer opp dosen. Det er fristende å kalle det angstdempende effekt, men jeg tror egentlig det bare føles slik fordi jeg føler meg fjern i hodet. Så forsvinner det bare. Opplever også svette, forbigående seksuelle bivirkninger og nedsatt apetitt i noe tid etter doseøkning. 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Mann, litt under 30. Jeg opplever en slags "spacet" følelse og aktiverende effekt første uken hver gang jeg justerer opp dosen. Det er fristende å kalle det angstdempende effekt, men jeg tror egentlig det bare føles slik fordi jeg føler meg fjern i hodet. Så forsvinner det bare. Opplever også svette, forbigående seksuelle bivirkninger og nedsatt apetitt i noe tid etter doseøkning. Ok. Interessant hvor forskjellige doser folk trenger av samme medisin. Håper det fungerer for deg på sikt. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 Ok. Interessant hvor forskjellige doser folk trenger av samme medisin. Håper det fungerer for deg på sikt. Absolutt. Det du blir totalt følelsesløs av er jo omtrent det jeg ligger på nå. Jeg kjenner til folk som har blitt fullstendig likegydlige og følelsesløse i ukevis på SSRI, og bare blitt sittende og forfalle, og gjøre ingenting. Så vi mennekser er helt klart ganske forskjellige. 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Absolutt. Det du blir totalt følelsesløs av er jo omtrent det jeg ligger på nå. Jeg kjenner til folk som har blitt fullstendig likegydlige og følelsesløse i ukevis på SSRI, og bare blitt sittende og forfalle, og gjøre ingenting. Så vi mennekser er helt klart ganske forskjellige. ja, det var det som var problemet mitt på 150 mg. Jeg våknet om morgenen, men kjente ingenting. Så når folk da sier, du må gå deg tur gjøre sånn og sånn. JEg trente i 1 time så la jeg meg igjen, for jeg fikk ingenting igjen, som om tankene bare er ord uten noen form for følelser eller glede. Ingen inntrykk i grunn. Da jeg gikk ned i dose begynte lyder, inntrykk å komme til meg og gi meg noe, som om jeg har vært i koma i lang tid. Ekkelt. Har du en flink lege? Jeg føler jeg må finne ut av alt på egenhånd. Har heldigvis en psykolog som også forstår seg på medisiner som jeg kan snakke med. Angstdempende er jo bra, men jeg vil kjenne at jeg lever også. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 (endret) ja, det var det som var problemet mitt på 150 mg. Jeg våknet om morgenen, men kjente ingenting. Så når folk da sier, du må gå deg tur gjøre sånn og sånn. JEg trente i 1 time så la jeg meg igjen, for jeg fikk ingenting igjen, som om tankene bare er ord uten noen form for følelser eller glede. Ingen inntrykk i grunn. Da jeg gikk ned i dose begynte lyder, inntrykk å komme til meg og gi meg noe, som om jeg har vært i koma i lang tid. Ekkelt. Har du en flink lege? Jeg føler jeg må finne ut av alt på egenhånd. Har heldigvis en psykolog som også forstår seg på medisiner som jeg kan snakke med. Angstdempende er jo bra, men jeg vil kjenne at jeg lever også. Legen min er flink, men alt for passiv i forhold til å få meg opp på fungerende doser. Det har resultert i at jeg i løpet av de siste 1-2 årene har blitt verre enn utgangspunktet, fordi jeg ikke har fått god nok behandling. Så det kan vel diskuteres hvor flink han egentlig er. Nå har jeg fått en kvinnelig lege de siste gangene som låner litt av pasientene hans. Det er egentlig mye bedre. Hun hører på hva jeg sier og tar meg på alvor når jeg sier at jeg forverres av å ikke få behandling som fungerer. Men jeg må finne ut av mye på egenhånd, og jeg vet nå så alt for mye innenfor dette temaet, så jeg føler meg nesten mer trygg på min egen dømmekraft i forhold til justeringer av dosen. Jeg har egentlig gjennom hele prosessen med utprøving av SSRI økt dosen på egenhånd uten å spørre legen. Jeg har aldri fått noe bråk av det heller. Når jeg sier at jeg har økt, ser han bare på meg og spør hva jeg har økt til. Men jeg begynner å bli litt lei av denne legen, fordi han ofte virker litt overarbeidet og sliten. Hadde håpet jeg kunne bytte til hun som har tatt over litt for han, men jeg finner henne ikke i oversikten over fastleger. Så hun er vel bare vikar antagelig. Hva med deg? Hvor gammel er du? Jeg har etter hvert skjønt at allmennleger ikke kan veldig mye om antidepressiva. De forsøker gjerne 1) Cipralex, 2) Zoloft og 3) Efexor, i vanlige doser. Om man ikke selv foreslår å dosere over maksgrense, eller legge til noe annet som tillegg, er de egentlig tomme for forslag og gir opp. Endret 22. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Legen min er flink, men alt for passiv i forhold til å få meg opp på fungerende doser. Det har resultert i at jeg i løpet av de siste 1-2 årene har blitt verre enn utgangspunktet, fordi jeg ikke har fått god nok behandling. Så det kan vel diskuteres hvor flink han egentlig er. Nå har jeg fått en kvinnelig lege de siste gangene som låner litt av pasientene hans. Det er egentlig mye bedre. Hun hører på hva jeg sier og tar meg på alvor når jeg sier at jeg forverres av å ikke få behandling som fungerer. Men jeg må finne ut av mye på egenhånd, og jeg vet nå så alt for mye innenfor dette temaet, så jeg føler meg nesten mer trygg på min egen dømmekraft i forhold til justeringer av dosen. Jeg har egentlig gjennom hele prosessen med utprøving av SSRI økt dosen på egenhånd uten å spørre legen. Jeg har aldri fått noe bråk av det heller. Når jeg sier at jeg har økt, ser han bare på meg og spør hva jeg har økt til. Men jeg begynner å bli litt lei av denne legen, fordi han ofte virker litt overarbeidet og sliten. Hadde håpet jeg kunne bytte til hun som har tatt over litt for han, men jeg finner henne ikke i oversikten over fastleger. Så hun er vel bare vikar antagelig. Hva med deg? Hvor gammel er du? Jeg har etter hvert skjønt at allmennleger ikke kan veldig mye om antidepressiva. De forsøker gjerne 1) Cipralex, 2) Zoloft og 3) Efexor, i vanlige doser. Om man ikke selv foreslår å dosere over maksgrense, eller legge til noe annet som tillegg, er de egentlig tomme for forslag og gir opp. Jeg er 32, mann. Jeg har kun brukt Efexor. Det var det som var førstevalget for panikklidelse. Føler noen ganger at det er lett å skrive ut disse medisinene, men hvis du nevner noe om bivirkninger så vil de ikke høre hva du sier, men de sier gjerne at du ikke må lese på internett. Brukte 150 mg i tre år. Følte meg litt for gira og følelsesløs av de og ville ned i dose. Det var først da jeg merket hvor utrolig dempet jeg hadde vært de siste årene. Ble så kjempedårlig etter ca. 6 mnd. uten de og tenkte at jeg forstår hvorfor folk sier at man begynner på efexor en gang, men kommer aldri av de. Sikkert litt overdrevet men.. Begynte så igjen på 150 mg og følte meg veldig utflatet. Det er psykologen som følger meg opp nå. 0 Siter
ISW Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Jeg er 32, mann. Jeg har kun brukt Efexor. Det var det som var førstevalget for panikklidelse. Føler noen ganger at det er lett å skrive ut disse medisinene, men hvis du nevner noe om bivirkninger så vil de ikke høre hva du sier, men de sier gjerne at du ikke må lese på internett. Brukte 150 mg i tre år. Følte meg litt for gira og følelsesløs av de og ville ned i dose. Det var først da jeg merket hvor utrolig dempet jeg hadde vært de siste årene. Ble så kjempedårlig etter ca. 6 mnd. uten de og tenkte at jeg forstår hvorfor folk sier at man begynner på efexor en gang, men kommer aldri av de. Sikkert litt overdrevet men.. Begynte så igjen på 150 mg og følte meg veldig utflatet. Det er psykologen som følger meg opp nå. Zoloft er mindre fæl enn andre SSRI til å gjøre deg avflatet. Eventuelt kan man få Tolvon eller Remeron for å redusere denne plagsomme bivirkningen (men da kan man oppleve et nytt sett med bivirkninger).. Jeg er fornøyd med Zoloft mot "psykisk angst". 0 Siter
kmkmkm Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Zoloft er mindre fæl enn andre SSRI til å gjøre deg avflatet. Eventuelt kan man få Tolvon eller Remeron for å redusere denne plagsomme bivirkningen (men da kan man oppleve et nytt sett med bivirkninger).. Jeg er fornøyd med Zoloft mot "psykisk angst". Har du ingen bivirkninger med Zoloft? 0 Siter
ISW Skrevet 22. juni 2014 Skrevet 22. juni 2014 Har du ingen bivirkninger med Zoloft? Litt løs mage fra tid til annen, men ellers ikke noe nei :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.