Gjest LittNervøs Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Hei Jeg leste igennom innleggene for plutselig død. Jeg mener det må da komme noen forvarsler før hjertet sier takk for seg? Er det ventrikkelflimmer som da er det mest vanlige som blir utløst fra en medfødt defekt i hjertet? Eller nyvervede feil? Og er det en vanlig aldersgrense, flest ungdommer som kan risikere dette? Jeg er 36 år, jente har blitt undersøkt med EKG, stetoskop, blodprøver gang på gang uten å finne noe galt. Jeg har såkalt hjertenevrose eller nervøst hjerte som legene sier og har nesten klippekort hos legen. Men jeg trøster meg med at hjertet har tålt beseggenturer og andre fysisk hardtkrevende turer og trening uten å føle ubehag. Likevel, så tenker jeg, hvorfor er JEG så heldig hittil og hvorfor ikke meg? Og, er det MEG neste gang som har et friskt hjerte? Man har vel ingen garanti noen, men håper alt går bra. Jeg får av og til panikk når jeg er alene. Tenk om....? osv. Mulig dumme tanker dette men det plager meg lell. Du skjønner sikkert meg Dr. Søyland. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39938-om-plutselig-d%C3%B8d-igen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Svar til LittNervøs. Plutselig død hos unge mennesker er heldigvis sjelden, og kan som før anført, ha forskjellige årsaker. Uten forvarsel vil flere tilstander kunne gi fatalt 1.ganssymptom, f.eks. blødning fra pulsårer i hjernen, og akutte, 1.gangs hjerterytmeforstrrelser, fortrinnsvis ventrikkelflimmer, som er ensbetydende med hjertestans. De tilstander jeg for noen dager siden kommenterte var en viss opphopning av slik tragisk død i samme familie. Her vil det kunne være snakk om en arvelig tilstand, som er beskrevet i noen norske familier, og hvor diagnosen på forhånd er tilnærmet umulig å stille ved vanlige undersøkelser. Noen av disse vil imidlertid kunne mistenkes ved spesielle EKG-forandringer. Det er ikke noe som helst som taler rof, enn si i det fjerneste støtter mistanken, om at du skulle ha en tilstand du trenger å være redd for. Såvidt jeg har forstått er du grundig gjennomundersøkt. Det er, rent statistisk, ikke riktig at det er du som er heldig, idet ganske nær 100 % av oss har det samme "hellet". Vi snakker over om et meget sjeldent fenomèn. Prøv å bearbeide dette videre, ellers risikerer du å ødelegge hverdagene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39938-om-plutselig-d%C3%B8d-igen/#findComment-150816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.