Gjest Skrevet 25. juni 2014 Skrevet 25. juni 2014 Negative tanker om meg selv kverner i hodet nå. Gråter og får ikke sove. Hater mine egne svakheter. Hadde bestemt å holde alt for meg selv nå. Og så lenge varte det. Kan bare slette innlegget. Jeg måtte bare få det ned selv om jeg vet det er dumt. I morgen er alt sikkert mye bedre, og da forakter jeg meg selv enda mer for at jeg ikke klarte å holde det for meg selv. Jeg klarer nok aldri å takle mine egne følelser. Jeg forstår egentlig ikke hva som skjer med meg. 0 Siter
frosken Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 Negative tanker om meg selv kverner i hodet nå. Gråter og får ikke sove. Hater mine egne svakheter. Hadde bestemt å holde alt for meg selv nå. Og så lenge varte det. Kan bare slette innlegget. Jeg måtte bare få det ned selv om jeg vet det er dumt. I morgen er alt sikkert mye bedre, og da forakter jeg meg selv enda mer for at jeg ikke klarte å holde det for meg selv. Jeg klarer nok aldri å takle mine egne følelser. Jeg forstår egentlig ikke hva som skjer med meg. Har det skjedd noe spesielt som gjør at du er ekstra lei deg nå? Snakker du i det minste litt med din ektefelle når du har det vanskelig? 0 Siter
Gjest Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 Har det skjedd noe spesielt som gjør at du er ekstra lei deg nå? Snakker du i det minste litt med din ektefelle når du har det vanskelig? Mine egne idiotiske tanker, følelser og reaksjoner holder jeg for meg selv. Ingenting spesielt som har skjedd, men jeg tror jeg vet hva som satte i gang tankeprossessen som har fått utviklet seg. Jeg tok en imovane i natt så jeg fikk sove, men de negative tankene slipper ikke taket selv om jeg vet at det er idiotiske tanker. Jeg forstår lite hvorfor jeg er slik. 0 Siter
ISW Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Mine egne idiotiske tanker, følelser og reaksjoner holder jeg for meg selv. Ingenting spesielt som har skjedd, men jeg tror jeg vet hva som satte i gang tankeprossessen som har fått utviklet seg. Jeg tok en imovane i natt så jeg fikk sove, men de negative tankene slipper ikke taket selv om jeg vet at det er idiotiske tanker. Jeg forstår lite hvorfor jeg er slik. Du kan ikke velge om du vil ha en negativ tanke i hodet, men du kan velge hvordan du vil forholde deg til den negative tanken. Du skriver at du vet at det er idiotiske tanker. Hvorfor lar du da disse tankene gå så inn på deg? Hvis jeg får en negativ tanke i hodet, så lar jeg være å dvele ved den. Jeg ser på det som noe vås hjernen min kom opp med og går videre med hva enn jeg driver med. Du kan håndtere dine negative tanker på akkurat samme måte. Det tok tid å lære seg, men det gir en langt bedre livskvalitet. Endret 26. juni 2014 av issomethingwrong 0 Siter
DoleMari Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 Du kan ikke velge om du vil ha en negativ tanke i hodet, men du kan velge hvordan du vil forholde deg til den negative tanken. Du skriver at du vet at det er idiotiske tanker. Hvorfor lar du da disse tankene gå så inn på deg? Hvis jeg får en negativ tanke i hodet, så lar jeg være å dvele ved den. Jeg ser på det som noe vås hjernen min kom opp med og går videre med hva enn jeg driver med. Du kan håndtere dine negative tanker på akkurat samme måte. Det tok tid å lære seg, men det gir en langt bedre livskvalitet. Liker! Prøver å praktisere det samme:) 0 Siter
Gjest Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 Du kan ikke velge om du vil ha en negativ tanke i hodet, men du kan velge hvordan du vil forholde deg til den negative tanken. Du skriver at du vet at det er idiotiske tanker. Hvorfor lar du da disse tankene gå så inn på deg? Hvis jeg får en negativ tanke i hodet, så lar jeg være å dvele ved den. Jeg ser på det som noe vås hjernen min kom opp med og går videre med hva enn jeg driver med. Du kan håndtere dine negative tanker på akkurat samme måte. Det tok tid å lære seg, men det gir en langt bedre livskvalitet. Negative tanker som går på ens egen selvfølelse og hvordan andre ser på deg, tror jeg ikke er de letteste tanker å fortrenge. Mulig det går, men jeg får det ikke til. Tankene går rett på følelsene og de lever sitt eget liv, om det er aldri så dumme. 0 Siter
ISW Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Negative tanker som går på ens egen selvfølelse og hvordan andre ser på deg, tror jeg ikke er de letteste tanker å fortrenge. Mulig det går, men jeg får det ikke til. Tankene går rett på følelsene og de lever sitt eget liv, om det er aldri så dumme. Jeg tror du til en viss grad går i fellen med å tenke at dine tanker nødvendigvis er sannhet. Se på hjernen din som en generator av tanker. Noen tanker er gode og noen er vonde. Gjennom å styrke din selvfølelse vil det bli lettere å "ta vare på" de gode tankene og "forkaste" de vonde, for du skjønner bedre at disse tankene ikke representerer ditt sanne deg. Men alle mennesker har iblant vonde tanker. Det er ikke noe problem, problemet er hvordan man forholder seg til dem. Du har en sykdom som kan gi deg ekstra mye vonde tanker. Da er det desto viktigere å forholde seg rasjonelt til slike tanker. Endret 26. juni 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Gjest Skrevet 26. juni 2014 Skrevet 26. juni 2014 Jeg tror du til en viss grad går i fellen med å tenke at dine tanker nødvendigvis er sannhet. Se på hjernen din som en generator av tanker. Noen tanker er gode og noen er vonde. Gjennom å styrke din selvfølelse vil det bli lettere å "ta vare på" de gode tankene og "forkaste" de vonde, for du skjønner bedre at disse tankene ikke representerer ditt sanne deg. Men alle mennesker har iblant vonde tanker. Det er ikke noe problem, problemet er hvordan man forholder seg til dem. Du har en sykdom som kan gi deg ekstra mye vonde tanker. Da er det desto viktigere å forholde seg rasjonelt til slike tanker. Jeg vet veldig godt at alle disse tankene som spinner nødvendigvis ikke trenger å være sannhet. Det kan ligge sannhet i noe, men ikke i den grad jeg klarer å få det til å bli. Jeg er bedre nå men fremdeles veldig sårbar. Så det skal lite til før tankene begynner å spinne igjen. Jeg forstår lite hvorfor jeg er slik. Var mye slik før jeg begynte på lithium, men har hatt veldig mye mindre av det etterpå. Jeg har lest flere ganger det du skriver. Jeg har lest mye av det på dol før. Men jeg vet ikke. Jeg havner inn i noe surr. Men har alltid kommet meg ut av det til slutt. Hva som er sykdom, personlighet og dumskap vet jeg ikke. 0 Siter
XbellaX Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 Negative tanker som går på ens egen selvfølelse og hvordan andre ser på deg, tror jeg ikke er de letteste tanker å fortrenge. Mulig det går, men jeg får det ikke til. Tankene går rett på følelsene og de lever sitt eget liv, om det er aldri så dumme. Det handler ikke om å fortrenge vonde tanker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 Det finnes noen enkle teknikker du kan lære deg. To av dem er Tankestopp, og Alternativ Tanke. Når de negative tankene kommer, sier du inni deg (eller høyt, avhengig av hvor du er) : Stopp! Så tvinger du deg til å tenke på helt andre ting, feks konsentrere deg om noe her og nå som du holder på med, eller skifte til et annet gjøremål. Du kan gjerne henge noen lapper med Stopp rundt i huset ditt på strategiske steder. Den andre teknikken må du forberede på forhånd: Ta et ark og lag to kolonner: Skriv i første kolonne de mest vanlige negative tingene du sier til deg selv. I kolonnen ved siden av skriver du ned alternative positive tanker for hver av de negative (feks. "Jeg er bare så dum" - "Jeg gjør ofte lure ting" eller "Jeg er et bra menneske") Lær deg de positive tankene utenat - heng dem gjerne opp på lapper rundt i huset - og tving deg til å lese dem og tenke dem hver gang de negative kommer. Etterhvert vil det gå mer automatisk. Jeg håper du har en terapeut (feks kognitiv psykolog) som kan hjelpe deg med disse tingene. Det finnes selvsagt mange andre teknikker, her nevner jeg bare to. Hilsen nettpsykolog Anonymous poster hash: 16e31...4a4 0 Siter
frosken Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 Mine egne idiotiske tanker, følelser og reaksjoner holder jeg for meg selv. Ingenting spesielt som har skjedd, men jeg tror jeg vet hva som satte i gang tankeprossessen som har fått utviklet seg. Jeg tok en imovane i natt så jeg fikk sove, men de negative tankene slipper ikke taket selv om jeg vet at det er idiotiske tanker. Jeg forstår lite hvorfor jeg er slik. Jeg tenker at din strenghet i forhold til dette med å dele vanskelige følelser og tanker med dine aller nærmeste, er med på å vedlikeholde skamfølelsen og en følelse av å ikke strekke helt til/ikke være som du burde. Jeg mener ikke at du skal lesse dine følelser over på din ektefelle eller venner, men jeg tror det vil kunne være til stor hjelp for deg å si litt om hvordan du har det på en slik dag. Det går an å lære seg å kommunisere litt om sine følelser uten at man dermed er til belastning for andre. Din strategi tenker jeg må gi opphav til en ganske sterk ensomhetsfølelse i perioder hvor du har det vanskelig. Jeg synes du fortjener litt støtte når følelsene dine herjer :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Jeg tenker at din strenghet i forhold til dette med å dele vanskelige følelser og tanker med dine aller nærmeste, er med på å vedlikeholde skamfølelsen og en følelse av å ikke strekke helt til/ikke være som du burde. Jeg mener ikke at du skal lesse dine følelser over på din ektefelle eller venner, men jeg tror det vil kunne være til stor hjelp for deg å si litt om hvordan du har det på en slik dag. Det går an å lære seg å kommunisere litt om sine følelser uten at man dermed er til belastning for andre. Din strategi tenker jeg må gi opphav til en ganske sterk ensomhetsfølelse i perioder hvor du har det vanskelig. Jeg synes du fortjener litt støtte når følelsene dine herjer :-) Jeg kan snakke om normale utfordringer, problemer og reaksjoner. Men det jeg selv anser for sykt/dumt/unormalt holder jeg for meg selv. Endret 27. juni 2014 av eller 0 Siter
Gjest Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 Det finnes noen enkle teknikker du kan lære deg. To av dem er Tankestopp, og Alternativ Tanke. Når de negative tankene kommer, sier du inni deg (eller høyt, avhengig av hvor du er) : Stopp! Så tvinger du deg til å tenke på helt andre ting, feks konsentrere deg om noe her og nå som du holder på med, eller skifte til et annet gjøremål. Du kan gjerne henge noen lapper med Stopp rundt i huset ditt på strategiske steder. Den andre teknikken må du forberede på forhånd: Ta et ark og lag to kolonner: Skriv i første kolonne de mest vanlige negative tingene du sier til deg selv. I kolonnen ved siden av skriver du ned alternative positive tanker for hver av de negative (feks. "Jeg er bare så dum" - "Jeg gjør ofte lure ting" eller "Jeg er et bra menneske") Lær deg de positive tankene utenat - heng dem gjerne opp på lapper rundt i huset - og tving deg til å lese dem og tenke dem hver gang de negative kommer. Etterhvert vil det gå mer automatisk. Jeg håper du har en terapeut (feks kognitiv psykolog) som kan hjelpe deg med disse tingene. Det finnes selvsagt mange andre teknikker, her nevner jeg bare to. Hilsen nettpsykolog Anonymous poster hash: 16e31...4a4 Jeg går ut fra at du er utdannet psykolog når du skriver nettpsykologen. Selvfølelsen varierer ganske mye. Men det har nok alltid betydd en del for meg hva andre mener om meg. Det som er litt merkelig er at den første tiden etter at jeg begynte med lithium så brydde jeg meg mye mindre om hva andre mente. Jeg gjorde mitt beste, hadde det godt med meg selv og var fornøyd. Så begynner det å snike seg inn igjen. Også en del andre ting. Men bare over korte perioder. Jeg skal prøve å snu tankene over på positive ting. Jeg vet det er lett å si nå, men jeg vet også at jeg har veldig vanskelig for å klare det når det røyner på. 0 Siter
ISW Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 Det finnes noen enkle teknikker du kan lære deg. To av dem er Tankestopp, og Alternativ Tanke. Når de negative tankene kommer, sier du inni deg (eller høyt, avhengig av hvor du er) : Stopp! Så tvinger du deg til å tenke på helt andre ting, feks konsentrere deg om noe her og nå som du holder på med, eller skifte til et annet gjøremål. Du kan gjerne henge noen lapper med Stopp rundt i huset ditt på strategiske steder. Den andre teknikken må du forberede på forhånd: Ta et ark og lag to kolonner: Skriv i første kolonne de mest vanlige negative tingene du sier til deg selv. I kolonnen ved siden av skriver du ned alternative positive tanker for hver av de negative (feks. "Jeg er bare så dum" - "Jeg gjør ofte lure ting" eller "Jeg er et bra menneske") Lær deg de positive tankene utenat - heng dem gjerne opp på lapper rundt i huset - og tving deg til å lese dem og tenke dem hver gang de negative kommer. Etterhvert vil det gå mer automatisk. Jeg håper du har en terapeut (feks kognitiv psykolog) som kan hjelpe deg med disse tingene. Det finnes selvsagt mange andre teknikker, her nevner jeg bare to. Hilsen nettpsykolog Anonymous poster hash: 16e31...4a4 Jeg bare spør, men er ikke tankestopp en ganske uheldig metode, i og med at tanker man forsøker å stoppe gjerne bare trenger seg enda mer på? I metakognitiv terapi var det nettopp dette jeg IKKE skulle gjøre, men heller akseptere tanken og la den være der. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 Jepp, dette er typisk "scumbag brain". 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. juni 2014 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Jepp, dette er typisk "scumbag brain". Hvorfor er hjernen så slem? Dette kan den finne på å si til meg: -Du er like stygg uansett om du veier 50 eller 100 kilo, hvorfor gidder du? Ta nå det kakestykket og vær glad en stakket stund istedet. Forresten, ta hele kaka, du! -Det er egentlig bare bra om du ikke rekker bussen, for det er ingen som egentlig ønsker at du skal komme i den bursdagen, de spurte deg bare for å være snille/ved en feiltakelse. -Den fyren som du i hele vår sa du hatet og som du påstår manipulerer deg? Han er jo så snill og morsom, det er bare du som er vanskelig og krevende! Ta kontakt med ham nå! -Du kommer ikke til å rekke å shine opp kåken til besøket kommer, så du kan like gjerne spille på PCen de neste tre timene, og så kan du heller gjemme deg bak gardinene når det ringer på. -Den tilfeldige ungen i butikken begynte å grine fordi du ser så skummel ut. -Naboen din hilste ikke fordi han skammer seg over å kjenne deg. -Rumpa di ser for stor ut i alt. Du bør være hjemme. -Venninnen din har ikke svart på sms jeg sendte i ettermiddag. Hun er sikkert død. Og jeg glemmer nesten alltid det viktigste poenget når jeg skal argumentere for noe. Til og med når jeg skriver det opp Endret 27. juni 2014 av Bella Dotte 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.