Gå til innhold

Asperger/autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på disse to? En venninne av meg fortalte om en nevø med autisme som måtte se t-banen komme og gå, komme og gå og aldri ble ferdig. Er det repeterende behovet også tilstede ved en som har asperger? Er "Rainman" bare tull? Uendelig interessant.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

16

• AnonymBruker

8

• Gondor

6

• slabbedask

3

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svært forenklet sagt er asperger normalintelligente autister.

Skrevet

Takk for svar. Nå har jeg sånn ca tusen oppfølgningsspørsmål, men velger å google.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alltid best å Google først og så evt spørre her om det som er uklart.

Skrevet

Ser nå på youtube om Kim Peek, en savant fra USA. De er alltid fra USA :-). Han er helt suveren når det gjelder å huske datoer og alt som har å gjøre med tall å gjøre , men er avhengig av sin aldrende far for å barbere seg og gre håret.

Menneskehjernen er fantastisk!

Skrevet

Ser nå på youtube om Kim Peek, en savant fra USA. De er alltid fra USA :-). Han er helt suveren når det gjelder å huske datoer og alt som har å gjøre med tall å gjøre , men er avhengig av sin aldrende far for å barbere seg og gre håret.

Menneskehjernen er fantastisk!

Ja han må nok da være autist, kan ikke skjønne annet.
Skrevet (endret)

Hva er egentlig forskjellen på disse to? En venninne av meg fortalte om en nevø med autisme som måtte se t-banen komme og gå, komme og gå og aldri ble ferdig. Er det repeterende behovet også tilstede ved en som har asperger? Er "Rainman" bare tull? Uendelig interessant.

Det repeterende behovet er nok til stede også ved asperger. Rainman er jo en oppdiktet person som spilles av Dusten Hoffmann som skal være autist. Han har sikkert studert noen autister sånn sett, men hvor godt han treffer i den rollen kan en jo spørre seg. Endret av FGT
Skrevet

Det repeterende behovet er nok til stede også ved asperger. Rainman er jo en oppdiktet person som spilles av Dusten Hoffmann som skal være autist. Han har sikkert studert noen autister sånn sett, men hvor godt han treffer i den rollen kan en jo spørre seg.

For mange Herrens år siden leste jeg en artikkel om en autistisk jente som ble straffet og irettesatt av foreldrene sine hver gang hun gjorde noe som var autistisk oppførsel. Hun ble helt normal. Er det noen som fremdeles har den filosofien?

Skrevet

For mange Herrens år siden leste jeg en artikkel om en autistisk jente som ble straffet og irettesatt av foreldrene sine hver gang hun gjorde noe som var autistisk oppførsel. Hun ble helt normal. 

Det stemmer neppe.

Skrevet

Det stemmer neppe.

Det er det jeg også tenker. Jeg synes det virker rart. Artikkelen leste jeg i Det Beste som er et meget konservativt magasin. Det var typisk dette magasinet å skrive akkurat den type artikler. Det omhandlet kun denne ene jenta. Altså ingen vitenskapelig undersøkelse av metoden.

Skrevet (endret)

For mange Herrens år siden leste jeg en artikkel om en autistisk jente som ble straffet og irettesatt av foreldrene sine hver gang hun gjorde noe som var autistisk oppførsel. Hun ble helt normal. Er det noen som fremdeles har den filosofien?

Dette høres rart ut for meg, men hvis ikke hun var autistisk så går det.Men hun kan jo også ha blitt formet noe av foreldrene, selv om hun var autist. Men kanskje hun var asperger ? Hvordan, måten foreldre irettesetter og straffer barna er jo helt avgjørende for at de forandrer seg, men de må jo først gjøre noe galt som de skjønner er galt. Og det er jo foreldrenes oppgave å se til at de forstår det, da gjennom irettesettelse og evt. straff. Men ikke om de får kjærlig irettesettelse, for alle trenger det. Men hvis barna har en væremåte, som er autistisk, så ville det være helt meningsløst å irettesette og straffe dem. Hva skulle de evt lære av det ??? Tror ikke den jenta kan være autist i klassisk forstand, men kanskje asperger, for hun ville da være intelligent nok til å skjønne det.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres rart ut for meg, men hvis ikke hun var autistisk så går det.Men hun kan jo også ha blitt formet noe av foreldrene, selv om hun var autist. Men kanskje hun var asperger ? Hvordan, måten foreldre irettesetter og straffer barna er jo helt avgjørende for at de forandrer seg, men de må jo først gjøre noe galt som de skjønner er galt. Og det er jo foreldrenes oppgave å se til at de forstår det, da gjennom irettesettelse og evt. straff. Men ikke om de får kjærlig irettesettelse, for alle trenger det. Men hvis barna har en væremåte, som er autistisk, så ville det være helt meningsløst å irettesette og straffe dem. Hva skulle de evt lære av det ??? Tror ikke den jenta kan være autist i klassisk forstand, men kanskje asperger, for hun ville da være intelligent nok til å skjønne det.

Det er ikke mulig å bli kvitt asperger heller.

Anonymous poster hash: a1d38...964

Skrevet

Det er ikke mulig å bli kvitt asperger heller.

Nei

,men en kan forandre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei

,men en kan forandre seg.

Det tror jeg ikke.

Skrevet

Det tror jeg ikke.

hvorfor ikke det ?
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor ikke det ?

NHD har da sagt flere ganger at asberger ikke kan behandles.

Skrevet

Tror vi da snakker noe forbi hverandre da. Nei det grunnleggende i hjernen for blir nokså intakt, men en kan forandre seg for det. selv om en har noe begrensinger, så styres vi ikke av instinkter heller. væremåten og oppførsel kan alle forandre på, også AS mennesker.

Skrevet

Tror vi da snakker noe forbi hverandre da. Nei det grunnleggende i hjernen for blir nokså intakt, men en kan forandre seg for det. selv om en har noe begrensinger, så styres vi ikke av instinkter heller. væremåten og oppførsel kan alle forandre på, også AS mennesker.

Ikke sikkert man ønsker det da.

Skrevet

Ikke sikkert man ønsker det da.

Nei , hvis en ikke ser det som en fordel da.

Skrevet

Det tror jeg ikke noe på, men jeg vil tro autister og i hvertfall aspergere i stor grad kan lære seg til å agere tilnærmet normalt, slik at de for andre vil fremstå som "normale".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...