Gjest bompigirl Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 hei Jeg har hatt hjertevirus i flere måneder nå. Dette fant jeg ut etter at jeg var høs flere spesialister. Men det er mangel på informasjon om dette emnet. jeg er ofte slapp, og har hjertekramper m.m. I denne sammenheng lurer jeg på om du har noe informasjon om dette temaet? Det står ingenting om dette på nettsider jeg har besøkt, og t.o.m fatlegen min har ingen informasjon om dette. Derfor håper jeg at dere har det her! thanx 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39950-virus-p%C3%A5-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Svar til Bompigirl. Virusinfeksjoner som affiserer hjertemuskulatur (faguttrykket er "virus-myocarditt"), er noe hyppigere enn vi tidligere antok. Imidlertid er diagnosen vanskelig, idet det ikke er noen typiske funn hos personer som får dette. Som regel er det en antagelses-diagnose, oftest knyttet til samtidig affeksjon av hjerteposen, som vil kunne utløse smerter, og hvor vi kan se øket væske-produksjon ved ultralydundersøkelse. Det antas på grunnlag av patologisk-anatomiske studier at ca. 2-3 % av oss har en virusbetinget hjertemuskelaffeksjon. De aller fleste av oss forblir uten symptomer og er dermed ikke klar over at vi har hatt en slik tilstand. Noen ganger vil imidlertid diagnosen kunne antas med ganske stor sikkerhet, men da er symptomene ganske uttalte, det er holdepunkter for generalisert virusinfeksjon, man finner EKG- og evt. ultralyd-forandringer. Hos enkelte er dte nødvendig å ta en prøve (biopsi) fra hjertemuskulatur for å kunne stille diagnosen. I uttalte tilfeller vil anti-virøs behandling komme på tale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39950-virus-p%C3%A5-hjertet/#findComment-150815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.