Gå til innhold

Hiver etter pusten rett før soving..

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Aner ikke, men det skjer med meg også noen ganger. Rett før jeg sovner skvetter jeg til. Jeg føler at jeg faller. Jeg har ikke angst, og har aldri tenkt mye over det. Det er ikke noe problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får rykkninger nesten hver natt før jeg sovner. Slik har det vært i en 10 års tid. I begynnelsen trodde jeg jeg var kvalm og spysyk, så att det var hjertet, så pusten. Veldig vanlig er det tror jeg.

Anonymous poster hash: 4e2b1...b79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt; men det har noe med at kroppen (hjernen) tror at du skal til å falle, det er et slags overlevelsesinstinkt. Leste dette på en norsk side med mange forskningsartikler (veldig kjent, men kommer ikke på hva siden heter)

Endret av neella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg og faller rett før jeg sovner, og noen ganger rykker det i hele kroppen. Kan forklare det men er ikke vits. Får også slik at hjertet hopper, det er ekkelt...så får jeg noe som bare skjer med hodet. Har hatt det mye men tror det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt normalt. De fleste opplever slike fenomener en gang iblant, og stress forverrer det.

Når vi sovner, så har alle mennesker et opphold i pustingen. Dette er fordi vi trenger mindre oksygen i blodet når vi sover enn når vi er våkne. Problemet er bare at når hjernen er stresset, så opprettholdes bevisstheten så lenge som mulig (kall det gjerne at kroppen sovner før hjernen). Da registreres denne pustestansen, vi bråvåkner og hiver etter pusten for å få oksygenmetningen opp på "våkent" nivå igjen.

Noen opplever dette. Noen føler at de faller eller at hjertet stanser. Igjen, det er helt normalt men et stresstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...