Gå til innhold

Hvor lenge vanlig at ungdom blir med på ferie?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Ja - hvor gamle er det vanlig at ungdommen er når de ikke lenger gidder være med foreldre/steforeldre på ferie og heller blir hjemme alene? Mine blir straks 14 og 16 år og foreløbig så har vi ikke hørt noe om at de ikke vil være med, men denne sommeren er den første sommeren de er alene hjemme på dagtid mens vi er på jobb og de storkoser seg. :)

Etterhvert kommer vel sommerjobb inn i bildet og minsker muligheten for å bli med på tur, men så lengde de har fri liksom? Vi dro aldri på ferier annet enn til mormor da jeg var ung så jeg har ingen erfaring selv med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på både ungdommene (noen tør man ikke reise fra) og feriemålet - det kan vel tenkes at de slutter "senere" med utenlandsturer enn å bli med til hytta uten dusj og nett i ødemarken (jeg vet at deres hytte ikke er sånn, men de finnes).

Datteren min sluttet å være med på familieferiene etter en høstferieuke i Paris da hun var 17 år.  Bortsett fra at hun ble med på deler av en "stor" USA-ferie tre år senere, dvs. hun reiste hjem før oss for å jobbe.  Det var nok mest for å få gratis tur dit.

Lillebroren hennes får ikke være alene hjemme over tid før han har blitt betydelig modnere.  På den annen side kan vi jo tilpasse reisemål etc. betydelig etter hva han har lyst til.  Han har f.eks. svært ofte med seg en kamerat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på både ungdommene (noen tør man ikke reise fra) og feriemålet - det kan vel tenkes at de slutter "senere" med utenlandsturer enn å bli med til hytta uten dusj og nett i ødemarken (jeg vet at deres hytte ikke er sånn, men de finnes).

Har du sovet i timen? Hytta vår er akkurat sånn.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville ihvertfall ikke 17-åringen bli med mor på en ukes tur til Hellas med kompis og wifi i leilighet, men en uke hos mormor og diverse søskenbarn går bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sluttet å være med oss på sommerferie det året han fikk reise til Syden med kamerater alene for første gang. Det vil si sommeren etter han fyllte 18. Siden æp9øøøøøsw2'a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sovet i timen? Hytta vår er akkurat sånn.  :D

For å være helt ærlig, så var jeg usikker - husket bare at dere hadde relativt ny hytte.  Da  fornærmet jeg i hvert fall ingen  ;)

Tror nok det er svært store variasjoner uansett.  Et i utgangspunktet "kjedelig" reisemål kan være interessant hvis det er jevnaldrende der, osv.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår sluttet å være med oss på sommerferie det året han fikk reise til Syden med kamerater alene for første gang. Det vil si sommeren etter han fyllte 18. Siden har det bare vært sommerferie med kamerater og dame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja - hvor gamle er det vanlig at ungdommen er når de ikke lenger gidder være med foreldre/steforeldre på ferie og heller blir hjemme alene? Mine blir straks 14 og 16 år og foreløbig så har vi ikke hørt noe om at de ikke vil være med, men denne sommeren er den første sommeren de er alene hjemme på dagtid mens vi er på jobb og de storkoser seg. :)

Etterhvert kommer vel sommerjobb inn i bildet og minsker muligheten for å bli med på tur, men så lengde de har fri liksom? Vi dro aldri på ferier annet enn til mormor da jeg var ung så jeg har ingen erfaring selv med dette.

16 til 20 år. Jeg synes de skulle være med så lenge de selv ønsket det, men ikke være alene hjemme før de var modne for det. Når de nærmet seg 20 var de bare med noen dager eller en uke. Vi la da opp ferien litt slik de ønsket, og når de var fornøyd med ferielivet med mor og far eller måtte på jobb. Så ble de kjørt til nærmeste buss eller togstasjon som tok de med hjem, og vi reiste videre. Det fungerte fint. Jeg synes det var kjekt når de ønsket å være med noen dager når de var så gamle.

Anonymous poster hash: 97224...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Der spørs vel litt på ingdommen, på forholdet mellom ham/henne og foreldrene, og hva slags type ferie det er snakk

Vi var aldri på noen sydentur da jeg var bsrn/ungdom, men vi hadde to turer til Paris alle fire, den siste da jeg var 17 år. Etter det, var jeg trolig med på tur til kusiner i Sverige et par ganger, men så flyttet jeg hjemmefra, og da ble det vel ikke mer

Nå har vi akkyrat hatt en lengre ferietur til utlandet alle fem, noe vi sjelden har (mener utenom småturee Danmark og

Sverige). Kanskje var dette siste gangen for alle fem? Om et par år har kanskje eldstemann sommerjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på både ungdom, foreldre og økonomi.... 

Studenter takker kanskje gjerne ja til utenlandsopphold.... I alle fall takket vår 22 åring ja da vi dro til USA. Annet år takket 19 åringen nei til tur til Østerrike, mens samme ungdom nå har takket ja til opphold sammen med foreldre i annet europeisk land i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...