Gå til innhold

immunitet

Anbefalte innlegg

Gjest Heddajenta

I begynnelsen av dette året ble jeg sammen med en med hepatitt B. Jeg har tatt vaksina som heter Heprex B (eller noe), på henholdsvis 0,1,5 mnd. Jeg lurer på når jeg kan regne med at jeg er immun mot hepatitt B, nå når jeg har tatt alle vaksinene? Jeg lurer også på hva interferon er, og om kjæresten min kan få det? Han er født med hepatitt B, men har aldri merka noe til sykdommen sin. Dersom jeg blir gravid, vil likevel ikke barnet bli smittet? Og så lurer jeg på om det finnes to typer hepatitt B; en som smitter og en som ikke smitter? Jeg mener å ha lest det et sted.

Det er veldig viktig for meg å få svar på dette, for det er noe jeg tenker mye på og som jeg gjerne skulle ha visst.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39982-immunitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Heddajente,

De fleste er relativt godt beskyttet etter to sprøyter av hepatitt B vaksine. Noen flere blir det etter den tredje, og beskyttelsen etter den tredje varer betraktelig lenger enn etter bare to sprøyter. Etter det jeg forstår har du fått tre sprøyter. Ca 90-95% av alle er da beskyttet, men det er alltid noen som ikke reagerer på vaksine. Du kan få testet i en blodprøve hvorvidt du har immunologisk reaksjon og derved beskyttelse. Er du beskyttet gjelder det også graviditet.

Interferon er et stoff som virker mot virus, og som brukes i behandling av kroniske hepatitter (både B og C). Hvorvidt din kjæreste kan og bør få det bør undersøkes av indremedisinere som setter igang og følger opp slik behandling.

Det siste du spør om det finnes to typer hepatitt B. Det finnes endel varianter, men når det gjelder smittsomhet og vaksineeffekt, kan alle tas under samme hatt. Når det gjelder smittsomhet er det selvfølgelig betydelig forskjell under sykdommens forskjellige faser. Det er betydelig mindre smittefare under en kronisk sykdom uten symptomer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39982-immunitet/#findComment-150737
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...