Gå til innhold

Østrogen og overgangsalder


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Har noen spørsmål om østrogen og overgangsalder. Jeg blir 50 år i oktober og har vært i overgangsalderen i ca 2 år. Tok en blodprøve for ca 1 år siden, som bekreftet dette. De siste 2 årene har jeg kun hatt menstruasjon 2 ganger, ca med 11 mnd mellomrom. Siste gang i mars i år. Blødde riktignok veldig lite siste gangen. Til info har jeg alltid hatt regelmessig mens og blødd mye de første 4 dagene. Jeg har nå en del hetetokter, humørsvingninger, lite sexlyst og sover dårligere enn før. Min gyno har anbefalt at jeg burde starte på Østrogen, da hun mener at jeg trenger det p.g.a. tidlig overgangsalder. Hun anbefaler Estradot plaster 37,5 mg. I tillegg skal jeg ta Provera tabletter 10 mg hver 3 mnd. Mine spørsmål er som følger:
- Skal jeg bruke plaster samtidig med tablettene?
- Er det riktig at jeg kun skal bruke tablettene hver 3 mnd? Trodde det skulle brukes sammen med plaster hele tiden,
p.g.a. fare for kreft i livmor.
- Vil jeg få menstruasjon når jeg tar plaster/tablettene?
- Jeg sliter litt med migrene? Kan jeg likevel bruke Estradot?
- Må jeg regne med å gå opp i vekt hvis jeg starter med østrogen?
- Har hørt så mye om faren for brystkreft og blodpropp, mener du også at det likevel kan være lurt å starte med
østrogen?
- Hvorfor får ikke kvinner som går på østrogen blodfortynnende, f.eks. albyl-E, for å minske faren for blodpropp?
- Jeg har en kul i bukselinningen, som har vært der en stund. Den er litt øm. Bør jeg sjekke den eller er det bare en fettkul etter en kvise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til ‘overgangsalder’, så er det en periode omkring menopausen (som er siste menstruasjon). Man vet først at det var menopause- med opphør av hormonproduksjon og permanent stopp i menstruasjonene- når det er gått ett år etter siste menstruasjon. Blodprøver med hormonmåling kan i denne perioden, altså i tiden før menopausen, svinge mye og endre seg fra måned til måned. Det er derfor viktig å se på dine symptomer i stedet for å se på hormonsvar.

- Skal jeg bruke plaster samtidig med tablettene?

Ja, du skal fortsette med plaster mens du bruker Provera (som er et ‘gestagen’).

- Er det riktig at jeg kun skal bruke tablettene hver 3 mnd? Trodde det skulle brukes sammen med plaster hele tiden, p.g.a. fare for kreft i livmor.

Det ser ut som hver 3.måned kan være greit for å forebygge livmorkreft, men du bør ta Provera i 14 dager, og du får blødning noen dager etter siste tablett.

- Vil jeg få menstruasjon når jeg tar plaster/tablettene?

Som sagt, blødning hver 3.måned. Etter et års tid kan du evt gå over til annen kombinasjon med f.eks, Estalisplaster (med østrogen/gestagen) eller forskjellige tablettkombinasjoner med østrogen/gestagen. Da vil blødningen stoppe etter noen måneder.

- Jeg sliter litt med migrene? Kan jeg likevel bruke Estradot?

Det er ikke godt å si, det er bare å prøve seg fram.

- Må jeg regne med å gå opp i vekt hvis jeg starter med østrogen?

Nei, det er intet som tyder på at hormonbehandling øker vekten. Vi gjorde en gang en studie og det var faktisk kvinner uten hormonbehandling som gikk mest opp i vekt. Det er dessverre ikke uvanlig med vektøkning med alderen.

- Har hørt så mye om faren for brystkreft og blodpropp, mener du også at det likevel kan være lurt å starte med østrogen?

Det er korrekt at hormonbehandling øker risiko for brystkreft og blodpropp/slag, men så reduseres risiko for tykktarmskreft, benbrudd og sannsynligvis også for hjerteinfarkt når behandlingen startes i relativ ung alder. Det ser ut til at ren østrogen ikke øker risiko for brystkreft, men kombineres med gestagen (Provera) så øker risikoen, og økingen er relatert til hvor mye gestagen (hvor mange dager) det tilføres. Kanskje en bedre løsning er hormonplaster med østrogen kombinert med hormonspiral med gestagen? Det vet vi imidlertid ikke. Valget må bli ditt ut fra dine plager. Dessverre kommer symptomene ofte tilbake etter avsluttet behandling. Du er forresten ikke kommet spesielt tidlig i overgangsalderen.

- Hvorfor får ikke kvinner som går på østrogen blodfortynnende, f.eks. albyl-E, for å minske faren for blodpropp?

Albyl reduserer ikke risiko for blodpropp, men kan redusere risiko for hjerteinfarkt. Så det er ikke aktuelt.

- Jeg har en kul i bukselinningen, som har vært der en stund. Den er litt øm. Bør jeg sjekke den eller er det bare en fettkul etter en kvise?

Etter beskrivelse kan det være betennelse i huden, men få legen til å se på det ved anledning. En strikk eller trusekant kan irritere huden og gi betennelse.

Til slutt. Som du kan forstå er det med hormonbehandlings fordeler og ulemper ganske komplisert. Ikke alle allmennpraktiserende leger er godt informert, men din leges håndtering var fornuftig. Hvis legen er usikker, kan du be om henvisning til praktiserende spesialist i gynekologi, de er som regel meget godt oppdatert.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...