Gå til innhold

NAV og forskjellsbehandling


Gjest gjesteleser

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med frosken sine synspunkter.

 

Jeg vel bare legge til at det ikke er tilfeldig hvem som får god service i butikken, på hotellet, på verkstedet, på et offentlig kontor inkl NAV.

Alle liker å bli behandlet høflig og med respekt. Det gir ofte bedre service tilbake :-)

 

Minner om to uttrykk:

"Som man roper i skogen får man svar"

"Smil til verden og verden smiler til deg"

Det er jeg helt enig i, og min erfaring fra jobben også, og ikke minst som kunde i forskjellige settinger.

Men jeg har også erfaring med at det ser ut som at det ikke er alle som klarer å _vise_ dette med ord og/eller kroppsspråk, selv om de kanskje skulle ønske de klarte det. At de i stedet for å utstråle høflighet og vennlighet kan utstråle det motsatte.

Men jeg vet ikke altså - det kan være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men jeg har også erfaring med at det ser ut som at det ikke er alle som klarer å _vise_ dette med ord og/eller kroppsspråk, selv om de kanskje skulle ønske de klarte det. At de i stedet for å utstråle høflighet og vennlighet kan utstråle det motsatte.

 

 

Ja jeg var inneom nav en gang, og jeg sa at jeg hadde tidligere snakket med en i resepsjonen fordi jeg ikke viste hva de het de som sat bak skranken der på kontoret så jeg kalte det en resepsjon av mangel på bedre ord det var ikke for å være frekk eller noe men hun dama klikket fullstendig og trodde jeg var frekk og begynte å snakke om hvor mye utdannelse hun hadde og at hun ikke er en respesjonist og tok helt av. Jeg klarer ikke alltid å finne riktige ord for alt men det betyr ikke at jeg prøver å være frekk men det blir misforstått noen ganger

Anonymous poster hash: fc5c6...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja jeg var inneom nav en gang, og jeg sa at jeg hadde tidligere snakket med en i resepsjonen fordi jeg ikke viste hva de het de som sat bak skranken der på kontoret så jeg kalte det en resepsjon av mangel på bedre ord det var ikke for å være frekk eller noe men hun dama klikket fullstendig og trodde jeg var frekk og begynte å snakke om hvor mye utdannelse hun hadde og at hun ikke er en respesjonist og tok helt av. Jeg klarer ikke alltid å finne riktige ord for alt men det betyr ikke at jeg prøver å være frekk men det blir misforstått noen ganger

Anonymous poster hash: fc5c6...f94

 

 

Det er nok kanskje ikke alle som skulle jobbet med kundebehandling heller. :) Vi får håpe det var ett engangstilfelle og at hun før du kom hadde hatt den verste arbeidsdagen i sitt liv, eller noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok kanskje ikke alle som skulle jobbet med kundebehandling heller. :) Vi får håpe det var ett engangstilfelle og at hun før du kom hadde hatt den verste arbeidsdagen i sitt liv, eller noe. :)

 

Har inntrykk at endel ansatte hos NAV aldri skulle jobbet i et "serviceyrke" (hvis det kan kalles det?).

Anonymous poster hash: c66da...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er den tråden om ung ufør og 16.000 du sikter til, så var det min tråd.

 

Gjettter det siktes til forumets eneste millionær som selv mottar like mye støtte og hjelp som 20 minstepensionister.

Anonymous poster hash: e89c1...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var inneom nav en gang, og jeg sa at jeg hadde tidligere snakket med en i resepsjonen fordi jeg ikke viste hva de het de som sat bak skranken der på kontoret så jeg kalte det en resepsjon av mangel på bedre ord det var ikke for å være frekk eller noe men hun dama klikket fullstendig og trodde jeg var frekk og begynte å snakke om hvor mye utdannelse hun hadde og at hun ikke er en respesjonist og tok helt av. Jeg klarer ikke alltid å finne riktige ord for alt men det betyr ikke at jeg prøver å være frekk men det blir misforstått noen ganger Anonymous poster hash: fc5c6...f94

Det der var i hvertfall veldig uprofesjonellt av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare gode erfaringer med nav. Og med psykiatrien også. Synes jeg har fått mye flott hjelp begge plasser. Men jeg følger oppleggene slik jeg skal også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk at endel ansatte hos NAV aldri skulle jobbet i et "serviceyrke" (hvis det kan kalles det?).

Anonymous poster hash: c66da...810

Ja, det var det jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en tidligere tråd her: hva er det egentlig som avgjør hva slags hjelp man får av NAV? Er det hvor man bor som avgjør, er det saksbehandleren, eller er det hvor ressurssterk man selv er? Er det slik at NAV deler ut til dem de vet kommer til å kreve med hjelp av med store ord, dyre advokater og innflytelsesrike bekjente, og sparer inn igjen ved å nekte oss som ikke kan rope like høyt?

 

For å illustrere: jeg er på aap på grunn av muskel og ledd-plager. Det viktigste jeg kan gjøre for å komme meg tilbake i arbeid og slippe å belaste nav-systemet, er å minimere plagene ved hjelp av egentrening og fysioterapi. Egentreningen følger jeg opp 3-4 ganger i uka, dette koster meg 520 kr pr mnd i treningssenteravgift + klær og sko. Fysioterapi kan jeg derimot ikke følge opp, fordi jeg ,med min aap-inntekt på ca 12 000 pr mnd, ikke har råd til å betale 2600 av egen lomme før jeg får frikort. Jeg søkte nav om å få dekket dette, men fikk avslag.

 

Hva ser du på som den viktigste faktoren når det kommer til hvordan NAV fordeler sine ressurser, og hva kan man gjøre selv for å få den hjelpen man trenger for å bli et samfunnsnyttig individ igjen?

Prøv å finn en fysioterapeut som har treningsapparater og få henvisning fra legen til trening, så slipper du utgifter til treningsstudio og kan betale egenandelen på fysioterapi og spare penger på sikt..

 

Hva en selv kan gjøre for å få den hjelpen en trenger er å sette seg inn i regelverket og fremsette en velbegrunnet søknad med spesifikke behov, søknaden bør helst være ledsaget av skriv fra lege, ergoterapeut, spesialist eller andre relevante autoriteter.

 

På NAV-språk heter det krav, men jeg liker ikke krav-ordet, søknad er et mer "vennlig" ord.

 

En finner mye informasjon på nav.no og helfo.no.

 

Mange foreninger har en opplysningstjeneste hvor en kan få informasjon om ulike rettigheter i NAV-systemet.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en tidligere tråd her: hva er det egentlig som avgjør hva slags hjelp man får av NAV? Er det hvor man bor som avgjør, er det saksbehandleren, eller er det hvor ressurssterk man selv er? Er det slik at NAV deler ut til dem de vet kommer til å kreve med hjelp av med store ord, dyre advokater og innflytelsesrike bekjente, og sparer inn igjen ved å nekte oss som ikke kan rope like høyt?

 

For å illustrere: jeg er på aap på grunn av muskel og ledd-plager. Det viktigste jeg kan gjøre for å komme meg tilbake i arbeid og slippe å belaste nav-systemet, er å minimere plagene ved hjelp av egentrening og fysioterapi. Egentreningen følger jeg opp 3-4 ganger i uka, dette koster meg 520 kr pr mnd i treningssenteravgift + klær og sko. Fysioterapi kan jeg derimot ikke følge opp, fordi jeg ,med min aap-inntekt på ca 12 000 pr mnd, ikke har råd til å betale 2600 av egen lomme før jeg får frikort. Jeg søkte nav om å få dekket dette, men fikk avslag.

 

Hva ser du på som den viktigste faktoren når det kommer til hvordan NAV fordeler sine ressurser, og hva kan man gjøre selv for å få den hjelpen man trenger for å bli et samfunnsnyttig individ igjen?

Jeg har gode erfaringer med nav.  Men det er forskjell på saksbehandlere.  Alle har samme regler og forholde seg til, mens noen straks ser stengte dører så er det andre som er flinkere til å se etter muligheter.

 

Ellers tror jeg at det har betydning om du viser vilje til å samarbeide.  Og selvsagt så er det hva du har mulighet til selv og hva du ikke har mulighet til.  Sikkert også mer som har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en tidligere tråd her: hva er det egentlig som avgjør hva slags hjelp man får av NAV? Er det hvor man bor som avgjør, er det saksbehandleren, eller er det hvor ressurssterk man selv er? Er det slik at NAV deler ut til dem de vet kommer til å kreve med hjelp av med store ord, dyre advokater og innflytelsesrike bekjente, og sparer inn igjen ved å nekte oss som ikke kan rope like høyt?

For å illustrere: jeg er på aap på grunn av muskel og ledd-plager. Det viktigste jeg kan gjøre for å komme meg tilbake i arbeid og slippe å belaste nav-systemet, er å minimere plagene ved hjelp av egentrening og fysioterapi. Egentreningen følger jeg opp 3-4 ganger i uka, dette koster meg 520 kr pr mnd i treningssenteravgift + klær og sko. Fysioterapi kan jeg derimot ikke følge opp, fordi jeg ,med min aap-inntekt på ca 12 000 pr mnd, ikke har råd til å betale 2600 av egen lomme før jeg får frikort. Jeg søkte nav om å få dekket dette, men fikk avslag.

Hva ser du på som den viktigste faktoren når det kommer til hvordan NAV fordeler sine ressurser, og hva kan man gjøre selv for å få den hjelpen man trenger for å bli et samfunnsnyttig individ igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...