Gå til innhold

Sjalusi/misunnelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Da skal jeg forsøke å huske på å bruke andre ord enn misunner hvis jeg ønsker å uttrykke at jeg synes personen har fått til mye, og at jeg gjerne skulle hatt det slik jeg også. Men hvis noen sier de misunner meg noe, skal jeg fortsette å ta det som en positiv kommentar :)

Anonymous poster hash: dae75...4c5

 

 

Jeg tror du er ganske lik de fleste når det gjelder dette temaet :-) Ihvertfall lik meg! Jeg kan også føle på skikkelig svart og ekkel misunnelse (sjelden, mest som barn), men det holder jeg for meg selv og skammes over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    8

  • Madelenemie

    6

  • umakenverdt

    5

  • frosken

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

 

Da skal jeg forsøke å huske på å bruke andre ord enn misunner hvis jeg ønsker å uttrykke at jeg synes personen har fått til mye, og at jeg gjerne skulle hatt det slik jeg også. Men hvis noen sier de misunner meg noe, skal jeg fortsette å ta det som en positiv kommentar :)

Anonymous poster hash: dae75...4c5

 

 

Når jeg skrev at jeg OGSÅ kan føle svart og ekkel misunnelse så mente jeg ikke at du gjorde det. Jeg burde skrevet i tillegg til dette har jeg også kjent på....etc. Bare slik at du ikke misforstår  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager, ble bare nysgjerrig her, men hva legger du i misunnelse? Jeg har ikke tenkt over at det finnes mange former for misunnelse, og jeg er takknemlig for de innspillene som har gått på dette :) Du trenger ikke svare dersom du ikke har lyst.

Anonymous poster hash: dae75...4c5

 

Hei!

 

Hm

 

Bra spørsmål!

 

Hvorfor er du anonym?  skal prøve svare når tenkt ut ordene og begrunnelsene?

 

Er du NT?

 

Svarer uansett:-) er bare sliten, pga av mange ulike gjøremål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg skrev at jeg OGSÅ kan føle svart og ekkel misunnelse så mente jeg ikke at du gjorde det. Jeg burde skrevet i tillegg til dette har jeg også kjent på....etc. Bare slik at du ikke misforstår  :)

 

Jeg har egentlig ikke tenkt på å dele opp misunnelse i flere kategorier, og har dermed syntes at det er litt rart at det alltid skal være så skambelagt og dårlig å føle misunnelse. Imidlertid ser jeg jo det dersom man med misunne bare mener de tilfellene der man ønsker seg det andre har, og mener at de ikke fortjener det eller man ikke unner dem det.

 

Når det er sagt har det selvsagt hent at jeg har følt på den svarte og ekle misunnelsen der en tenker at det var en selv som fortjente noe, ikke den som fikk det. Det skjer imidlertid heldigvis ikke så ofte. Det å ønske seg noe andre har (men som jeg virkelig unner dem) skjer mye oftere, og kan vel ikke være så galt? 

Anonymous poster hash: dae75...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Jeg trodde at dette var en vanlig følelse og at det var noe stort sett alle følte på noen tidspunkt i sitt liv. Jeg merker selv at jeg er mye misunnelig på andre når de oppnår ting som jeg ønsker meg. Er dette noe man kan arbeide med for å føle mindre av? Er det noen som vet hvordan man kan gjøre dette?

 

Jeg snakket også med en som synes det var frekt av meg å fortelle at jeg var misunnelig på ham for en bestemt mulighet han hadde. Han mente at siden jeg ikke kunne vite så mye om han var det frekt å si at jeg var  misunnelig.

Er det dårlig gjort å fortelle en annen at man er misunnelig på noe han har? 

Er det virkelig bedre alltid å holde det for seg selv, enn å fortelle det til dem det gjelder av og til. Ville du blitt fornærmet dersom noen fortalte deg at de var misunnelige på ett eller annet du har gjort eller har?

 

Anonymous poster hash: dae75...4c5

 

Misunnelse er en følelse jeg nesten aldri kjenner og kan ikke huske at jeg noensinne har vært plaget med. Kanskje fordi jeg synes at jeg selv har vært heldig med livet mitt stort sett, selv om også jeg har hatt down-perioder.

 

Jeg kan si noen sånt : - Åå som jeg misunner deg ! Dette stikker ikke dypt og mener det ikke så alvorlig. For meg er det bare en annen måte å si at vedkommende er heldig som skal på en tur f.eks.

 

Sjalusi er også en følelse jeg ikke er noe særlig plaget med. Tror jeg har vokst det i fra meg. Kunne nok kjenne den følelsen oftere da jeg var ung. Har vel noe med å gjøre at en blir tryggere på seg selv med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har egentlig ikke tenkt på å dele opp misunnelse i flere kategorier, og har dermed syntes at det er litt rart at det alltid skal være så skambelagt og dårlig å føle misunnelse. Imidlertid ser jeg jo det dersom man med misunne bare mener de tilfellene der man ønsker seg det andre har, og mener at de ikke fortjener det eller man ikke unner dem det.

 

Når det er sagt har det selvsagt hent at jeg har følt på den svarte og ekle misunnelsen der en tenker at det var en selv som fortjente noe, ikke den som fikk det. Det skjer imidlertid heldigvis ikke så ofte. Det å ønske seg noe andre har (men som jeg virkelig unner dem) skjer mye oftere, og kan vel ikke være så galt? 

Anonymous poster hash: dae75...4c5

 

 

Som svar til ditt siste spørsmål; nei det er ikke galt og garantert noe alle kjenner på en eller annen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Hm

 

Bra spørsmål!

 

Hvorfor er du anonym?  skal prøve svare når tenkt ut ordene og begrunnelsene?

 

Er du NT?

 

Svarer uansett:-) er bare sliten, pga av mange ulike gjøremål.

 

Du må ikke slite deg ut av å svare på andres spørsmål, så prioriter andre gjøremål. Å stille min nysgjerrighet bør være sist på din gjøremålsliste :)

 

Jeg var anonym fordi jeg følte spørsmålet jeg stilte var mer et generelt spørsmål som jeg ønsket å høre andres syn på, og dermed at det ikke var så personlig knyttet til meg. Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg opplever at hvis jeg skriver under med mitt brukernavn, bør jeg svare alle som kommentarer, og tråden er i større grad min enn dersom jeg skriver under som anonym. 

Dersom du er mer komfortabel med å svare meg når du vet hvilken bruker jeg er, så er det selvsagt helt i orden for meg :) Jeg kan ikke så mye om det, men ut fra det jeg har forstått fra dine kommentarer er jeg NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle hatt et bedre ord for den smigrende og positive "misunnelsen", for vi mis-unner jo ikke disse menneskene sydenturen eller de flotte beina eller hva det nå er snakk om. Vi mener å si at de ser veldig bra ut og er heldige som skal reise til sol og varme og at vi ønsker vi også hadde det de har.

 

Jeg er sjelden virkelig misunnelig, men det har hendt. En frekk faen stjal en gang mitt arbeid, utga det for sitt og tjente en god del på det i tillegg til at han fikk rosende omtale og mye oppmerksomhet. Da var jeg rasende og mis-unnet ham alt han fikk ut av det hele. Han fortjente det ikke. Det var jeg som skulle hatt det han fikk. Jeg ønsket at den karmatingen skulle komme og gi ham en på tygga.

 

Jeg tenker ofte "å, det der skulle jeg gjerne også hatt", men det er ikke misunnelse. Jeg unner dem det de har eller har fått til, og tankene spinner i vei om hva som evt må til for at jeg skal få til noe lignende.

 

Mvh

 

tonie,

NT men ærlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Når noen åpent sier at de er misunnelige vil jeg alltid ta det som en kompliment. De som er misunnelige på den gale måten vil ikke si det høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen åpent sier at de er misunnelige vil jeg alltid ta det som en kompliment. De som er misunnelige på den gale måten vil ikke si det høyt.

 

Nettopp :) Det var det jeg også tenkte, og har derfor ikke hatt noe filter på det å si at jeg er misunnelige på noen. Jeg ble derfor svært overrasket da en jeg snakket med mente dette var frekt sagt av meg, og tolket det negativt. Så måtte jeg jo forhøre meg med andre, for hvis mange oppfatter det slik så har jeg gått rundt og fornærmet folk uten at det overhodet var min intensjon. Og det vil jeg jo ikke gjøre  ;)

Endret av umakenverdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp :) Det var det jeg også tenkte, og har derfor ikke hatt noe filter på det å si at jeg er misunnelige på noen. Jeg ble derfor svært overrasket da en jeg snakket med mente dette var frekt sagt av meg, og tolket det negativt. Så måtte jeg jo forhøre meg med andre, for hvis mange oppfatter det slik så har jeg gått rundt og fornærmet folk uten at det overhodet var min intensjon. Og da ville jeg overhodet ikke fortsette med det ;)

Det er flere ord som for enkelte og enkelte områder har en helt annen betydning.  For eks. å si at noe er snålt må vi unngå å si til østlendinger, for da vil de bli fornærmet.  Men for oss har det en positiv betydning. 

Anonymous poster hash: f5ba9...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle hatt et bedre ord for den smigrende og positive "misunnelsen", for vi mis-unner jo ikke disse menneskene sydenturen eller de flotte beina eller hva det nå er snakk om. Vi mener å si at de ser veldig bra ut og er heldige som skal reise til sol og varme og at vi ønsker vi også hadde det de har.

 

Jeg er sjelden virkelig misunnelig, men det har hendt. En frekk faen stjal en gang mitt arbeid, utga det for sitt og tjente en god del på det i tillegg til at han fikk rosende omtale og mye oppmerksomhet. Da var jeg rasende og mis-unnet ham alt han fikk ut av det hele. Han fortjente det ikke. Det var jeg som skulle hatt det han fikk. Jeg ønsket at den karmatingen skulle komme og gi ham en på tygga.

 

Jeg tenker ofte "å, det der skulle jeg gjerne også hatt", men det er ikke misunnelse. Jeg unner dem det de har eller har fått til, og tankene spinner i vei om hva som evt må til for at jeg skal få til noe lignende.

 

Mvh

 

tonie,

NT men ærlig. :)

 

Så enig :) Håper karmatingen kom og ga han en på tygga etter hvert i alle fall ;) Hvis misunnelse brukes bare om ekte misunnelse skal jeg så absolutt slutte å bruke det uttrykket, da det ikke er det jeg mener. Jeg unner dem det, men vil ha det selv OGSÅ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er flere ord som for enkelte og enkelte områder har en helt annen betydning.  For eks. å si at noe er snålt må vi unngå å si til østlendinger, for da vil de bli fornærmet.  Men for oss har det en positiv betydning. 

 

Ja, det er nok sant. Begrepet snålt bruker jeg en del, og visste ikke at det hadde en negativ betydning også. Da må jeg altså passe meg der også, fordi for meg er snålt et kjempekompliment :)

Endret av umakenverdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er nok sant. Begrepet snålt bruker jeg en del, og visste ikke at det hadde en negativ betydning også. Da må jeg altså passe meg der også, fordi for meg er snålt et kjempekompliment :)

 

Jeg vokste opp et sted hvor ordet snålt betyr noe/noen som er litt rare på en utvilsom negativ måte.  I tenårene fikk min venninne besøk av en jevngammel slektning fra annen by, hvor snålt betyr hyggelig/fint.  

 

Den gangen var jeg ikke så bereist, og hadde ikke hørt noen annen betydning av ordet enn den jeg var vant med.  Da denne slektningen sa til meg at jeg hadde på meg en snål kjole, ble jeg litt satt ut.  Tenkte med meg selv at "en ting er å tenke det, men å si det høyt til meg - det var vel litt frekt.."  

 

Angående ordet misunnelig, bruker jeg det slik som deg.  Om noen skal på en fin ferie, kan jeg godt si at "nå kjente jeg at jeg ble litt misunnelig".  og det er ment slik de fleste her sier - at jeg unner dem turen, men skulle også ønske at jeg kunne reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen åpent sier at de er misunnelige vil jeg alltid ta det som en kompliment. De som er misunnelige på den gale måten vil ikke si det høyt.

 

 

Bra oppsummert - akkurat sånn tror jeg det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp et sted hvor ordet snålt betyr noe/noen som er litt rare på en utvilsom negativ måte.  I tenårene fikk min venninne besøk av en jevngammel slektning fra annen by, hvor snålt betyr hyggelig/fint.  

 

Den gangen var jeg ikke så bereist, og hadde ikke hørt noen annen betydning av ordet enn den jeg var vant med.  Da denne slektningen sa til meg at jeg hadde på meg en snål kjole, ble jeg litt satt ut.  Tenkte med meg selv at "en ting er å tenke det, men å si det høyt til meg - det var vel litt frekt.."  

 

Angående ordet misunnelig, bruker jeg det slik som deg.  Om noen skal på en fin ferie, kan jeg godt si at "nå kjente jeg at jeg ble litt misunnelig".  og det er ment slik de fleste her sier - at jeg unner dem turen, men skulle også ønske at jeg kunne reise. 

Rart hvor fort man kan glemme slike dialektforskjeller. Jeg hadde helt glemt at "snålt" kunne bety noe annet enn "merkelig" i en litt negativ forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp et sted hvor ordet snålt betyr noe/noen som er litt rare på en utvilsom negativ måte.  I tenårene fikk min venninne besøk av en jevngammel slektning fra annen by, hvor snålt betyr hyggelig/fint.  

 

Den gangen var jeg ikke så bereist, og hadde ikke hørt noen annen betydning av ordet enn den jeg var vant med.  Da denne slektningen sa til meg at jeg hadde på meg en snål kjole, ble jeg litt satt ut.  Tenkte med meg selv at "en ting er å tenke det, men å si det høyt til meg - det var vel litt frekt.."  

 

Angående ordet misunnelig, bruker jeg det slik som deg.  Om noen skal på en fin ferie, kan jeg godt si at "nå kjente jeg at jeg ble litt misunnelig".  og det er ment slik de fleste her sier - at jeg unner dem turen, men skulle også ønske at jeg kunne reise. 

 

Oy, så det oppleves altså som et ganske negativt ord? Jeg synes egentlig at å få høre at noe er snålt, er kjekkere enn å få høre at det er fint eller pent. Slik jeg har brukt det betyr det særegent og skjønt. Da håper jeg virkelig ikke at jeg har sagt det til så mange med en annen forståelse enn meg, da det er trist hvis noen har blitt fornærmet :(

Endret av umakenverdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oy, så det oppleves altså som et ganske negativt ord? Jeg synes egentlig at å få høre at noe er snålt, er kjekkere enn å få høre at det er fint eller pent. Slik jeg har brukt det betyr det særegent og skjønt. Da håper jeg virkelig ikke at jeg har sagt det til så mange med en annen forståelse enn meg, da det er trist hvis noen har blitt fornærmet :(

Det betyr forskjellig fra sted til sted.  Noen steder er det litt ekstra på at noe er pent, noe du liker veldig godt.  Mens andre steder betyr det at det er rart/merkelig.  Det kan lett bli misforståelser da. 

Anonymous poster hash: f5ba9...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg trodde at dette var en vanlig følelse og at det var noe stort sett alle følte på noen tidspunkt i sitt liv. Jeg merker selv at jeg er mye misunnelig på andre når de oppnår ting som jeg ønsker meg. Er dette noe man kan arbeide med for å føle mindre av? Er det noen som vet hvordan man kan gjøre dette?

 

Jeg snakket også med en som synes det var frekt av meg å fortelle at jeg var misunnelig på ham for en bestemt mulighet han hadde. Han mente at siden jeg ikke kunne vite så mye om han var det frekt å si at jeg var  misunnelig.

Er det dårlig gjort å fortelle en annen at man er misunnelig på noe han har? 

Er det virkelig bedre alltid å holde det for seg selv, enn å fortelle det til dem det gjelder av og til. Ville du blitt fornærmet dersom noen fortalte deg at de var misunnelige på ett eller annet du har gjort eller har?

 

Anonymous poster hash: dae75...4c5

 

Hvis noen sier at de er misunnelig på meg tenker jeg at det enten er et kompliment eller at de tenker at jeg får ting for lett. Det siste er ikke hyggelig å høre.

 

De råd jeg har lest om misunnelse går ut på å sette pris på det som er positivt hos deg selv og i ditt liv og prøve å oppnå det samme som de du er misunnelig på. Alternativt er å innse sine egne begrensninger og være fornøyd med det. Alle kan ikke oppnå det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at dette var en vanlig følelse og at det var noe stort sett alle følte på noen tidspunkt i sitt liv. Jeg merker selv at jeg er mye misunnelig på andre når de oppnår ting som jeg ønsker meg. Er dette noe man kan arbeide med for å føle mindre av? Er det noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Jeg snakket også med en som synes det var frekt av meg å fortelle at jeg var misunnelig på ham for en bestemt mulighet han hadde. Han mente at siden jeg ikke kunne vite så mye om han var det frekt å si at jeg var  misunnelig.Er det dårlig gjort å fortelle en annen at man er misunnelig på noe han har? Er det virkelig bedre alltid å holde det for seg selv, enn å fortelle det til dem det gjelder av og til. Ville du blitt fornærmet dersom noen fortalte deg at de var misunnelige på ett eller annet du har gjort eller har?  Anonymous poster hash: dae75...4c5

Føler stikk av misunnelse av og til ja. Bruker å stoppe opp å tenke meg litt om da. Spør meg selv om jeg virkelig ikke unner denne personen det jeg misunner. Og kommer da frem til at jeg unner selvfølgelig personen dette, men at jeg gjerne skulle hatt det selv. Dette hjelper meg ihverfall. Var nok oftere misunnelig før jeg begynte med dette, gleder meg mer på andres vegne nå (automatisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...