Gå til innhold

NHD: Avslag ifra DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kontaktet fastlegen min i mai om å få gå til psykolog som et slags vedlikehold i en periode. Jeg kjente og kjenner at jeg

trenger å snakke med en psykolog om ting som har hendt og om min helsesituasjon.

Fastlegen min sendte henvisning til Nidaros DPS i Trondheim. En tid etterpå som kom det et brev til meg med avslag på

behandling.

Dette avslaget var begrunnet med 3 årsaker.

Årsak nr.1:Situasjonen jeg var i var ikke alvorlig nok.

Årsak nr.2. Behandlingen ville ikke gi ønsket effekt.

Årsak nr 3. : Kostnadene ved behandlingen ville overstige eller være for høye i forholde til effekten av behandlingen.

Dersom min situasjon forverret seg så kunne de saken opp til ny vurdering.

Fastlegen min skal følge opp saken videre.

Hva tenker du om begrunnelsen for avslaget i denne saken?

Jeg har diagnosen schizofreni, udifferensiert type.

stjernestøv
Skrevet

Jeg kontaktet fastlegen min i mai om å få gå til psykolog som et slags vedlikehold i en periode. Jeg kjente og kjenner at jeg

trenger å snakke med en psykolog om ting som har hendt og om min helsesituasjon.

Fastlegen min sendte henvisning til Nidaros DPS i Trondheim. En tid etterpå som kom det et brev til meg med avslag på

behandling.

Årsak nr 3. : Kostnadene ved behandlingen ville overstige eller være for høye i forholde til effekten av behandlingen.

Kanskje de med den diagnosen blir gitt opp?

Har samme diagnose som deg.

Skrevet

Jeg tipper at henvisningen ikke var god nok. Hvis det står at du trenger noen å snakke med om livet og for vedlikehold, får du avslag. Det bør minst stå at du har schizofreni og at du vil bli verre om du ikke får samtalebehandling.

Skrevet

Jeg tipper at henvisningen ikke var god nok. Hvis det står at du trenger noen å snakke med om livet og for vedlikehold, får du avslag. Det bør minst stå at du har schizofreni og at du vil bli verre om du ikke får samtalebehandling.

Det var fastlegen min som skrev henvisningen da. Han har vært fastlegen min i 20 år. Jeg tror nok det stod det som skulle stå i henvisningen

Skrevet

Kanskje de med den diagnosen blir gitt opp?

Har samme diagnose som deg.

Jeg velger å tro at det ikke er slik:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

DPS henviser til de tre kriteriene som skal oppfylles for at en skal ha rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten.

Når de avslår, antar jeg at vurderingener at det du etterspør av hjelp like godt kan gis av førstelinjetjenesten/fastlege + kommunens psykiatritjeneste.

Skrevet

behandling.

Har du sjekket ut om kommunens psykiatritjeneste har noen gode samtalepartnere? Hvis de har en egnet person så kan kanskje det være en like god løsning som psykolog på dps.

Skrevet

Har du sjekket ut om kommunens psykiatritjeneste har noen gode samtalepartnere? Hvis de har en egnet person så kan kanskje det være en like god løsning som psykolog på dps.

Det blir nok det som blir løsningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...