Gå til innhold

Døgnrytme


Health Freak

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips?

Hvis jeg bruker kroppen ordentlig så blir jeg så glad at jeg ikke får sove. Sitter og virkelig elsker musikk. Har lagt meg nå. Men blir så oppkvikket.

Hvis jeg ikke bruker kroppen blir jeg sliten og kan legge meg etter å ha vært våken i kanskje 10-12 timer.

(Nå er dette grovt sett, da.)

Men er som om døgnet mitt har et varierende antall timer.

Prøver å bare legge meg, men ligger bare og fantaserer...

Hm... trikset er kanskje å ha på vekkerklokken selv om det f.eks. er 3 timer søvn? Det er tungt da... :-P

Når er det lurt å stå opp?

Er interessert i mer struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, kjenner meg igjen!

Er alltid trett om morgen og formiddag, men våkner på kvelden.

Kan sitte oppe til langt på natt.

Har lest og tenkt masse om dette.

Du kan jo prøve vekkerklokke i en uke, og se om det er noen endring?

Sov godt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får det. Tar 09:00 jeg. Satte på nå. Egentlig langt på dag for mange. Men sovner sikkert ikke før 04 nå. Selv om jeg var oppe 08 i dag.

God natt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe for seg å ligge og dunke i veggen noen timer? Syns bare jeg blir irritert av det jeg...

Døgnet har som sagt ganske varierende lengde.

Skal ikke ha circadin/melatonin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe for seg å ligge og dunke i veggen noen timer? Syns bare jeg blir irritert av det jeg...

 

Nei, ikke legg deg før du er trøtt.

Anonymous poster hash: 68738...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha på vekkerklokke (f.eks. på 8 eller 9) og stå opp hver dag til dette klokkeslettet.

 

Prøv å legge deg til fast tid også, og ta med ei bok i senga (ikke mobil eller Ipad), la kroppen få hvile mens du kjenner at du slapper av, og dersom du ikke får sove, kan du lese en halvtime. Prøv å sove igjen.

 

Tror det er viktig at kroppen lærer seg til en rytme med søvn og hvile = i senga, våken og aktivitet = oppe i huset eller ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på vekkerklokke (f.eks. på 8 eller 9) og stå opp hver dag til dette klokkeslettet.

 

Prøv å legge deg til fast tid også, og ta med ei bok i senga (ikke mobil eller Ipad), la kroppen få hvile mens du kjenner at du slapper av, og dersom du ikke får sove, kan du lese en halvtime. Prøv å sove igjen.

 

Nei, dette blir feil. Her gir professor Reidun Ursin gir en forklaring på regelen om at du ikke skal ligge i sengen når du ikke får sove:

 

- Hvis du blir liggende og ergre deg over søvnmangel og bekymre deg over andre problemer, lærer hjernen at det er det man gjør i sengen. Hjernen skal heller lære at sengen er til å sove i. Derfor skal du ikke ligge i sengen hvis du ikke sover. Det er bedre å gjøre andre ting en stund, noe som får deg til å tenke på noe annet enn deg selv og ditt søvnproblem. 

Anonymous poster hash: 68738...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er endel forskjellige meninger om saken. Men å stå opp til fast tid (tidlig), det er nok alle enige om.

Får bare teste litt. Se hva som skjer ved å stå opp fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er endel forskjellige meninger om saken. Men å stå opp til fast tid (tidlig), det er nok alle enige om.

Får bare teste litt. Se hva som skjer ved å stå opp fast.

 

Jeg foretrekker en døgnrytme fra 12 til 04. Føler meg alltid så uoppslagt og full av angst om morgenen. Med denne døgnrytmer slipper jeg det.

Anonymous poster hash: 68738...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og legger meg når jeg er trøtt, og står opp når jeg vokner. Funker fett for meg ihvertfall B)

 

Høres behagelig ut.

Anonymous poster hash: 68738...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig syns jeg ikke det Dexter snakker om er behagelig. Første 3 dagene ja. Men så begynner lassisfølelsen å sette inn. Har ikke hatt viljestyrke nok, dog. Men NÅ skal det bli skikk på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være ærlig syns jeg ikke det Dexter snakker om er behagelig. Første 3 dagene ja. Men så begynner lassisfølelsen å sette inn. Har ikke hatt viljestyrke nok, dog. Men NÅ skal det bli skikk på meg.

 

Lassisfølelse er bedre enn jævlig angst.

Anonymous poster hash: 68738...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, kommer vel an på alvorlighetsgraden. Kan jo bli deprimert etterhvert. Men ja, angst er ikke noe bra.

Snakket egentlig for min egen situasjon. For min del har ikke det med å stå opp om morgenen noe med angst å gjøre. Men er helt åpen for at andre kan ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er nok kun for spessielle personer (altså sannsynligvis bare meg) min metode. dagene mine varer ca 25 timer så dersom du ikke klarer å finne på fornuftige aktiviteter uten fast døgn rytme så funker det nok ikke nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er nok kun for spessielle personer (altså sannsynligvis bare meg) min metode. dagene mine varer ca 25 timer så dersom du ikke klarer å finne på fornuftige aktiviteter uten fast døgn rytme så funker det nok ikke nei

 

Hva slags fornuftige aktiviteter drive du med?

Anonymous poster hash: 68738...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva slags fornuftige aktiviteter drive du med?

Anonymous poster hash: 68738...641

 

Aktiviteter som kan utføres når som helst på dagen (pc-arbeid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er nok kun for spessielle personer (altså sannsynligvis bare meg) min metode. dagene mine varer ca 25 timer så dersom du ikke klarer å finne på fornuftige aktiviteter uten fast døgn rytme så funker det nok ikke nei

Du kan begynne å pumpe da. Bli svær. Kle deg i trange klær og gå på byen. Digge blikkene du får. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å pumpe da. Bli svær. Kle deg i trange klær og gå på byen. Digge blikkene du får. :-P

gjorde det en stund, men gikk lei :P Er for lat til å holde på sånn i lengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...