Gå til innhold

Å få en schizofreni diagnose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innlagt i to uker. Hadde som vanlig en samtale med legen. Hvor han så å si i en bisetning sier at jeg har schizofreni. Jeg ble redd og sjokkert og taklet det svært dårlig. Men undres over måten jeg fikk vite det på. Var ikke rom for spørsmål ei heller fikk jeg vite noe om sykdommen. Jeg ble sendt på rommet mitt alene hvor verden raste sammen. Er dette en vanlig måte å fortelle om en slik diagnose på? Alt jeg har fått vite om sykdommen min har jeg måtte Google meg fram til på egenhånd.

Anonymous poster hash: 3d4a1...b31

Anonymous poster hash: 3d4a1...b31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe veldig lignende skjedde meg. Men etter en stund så var jeg visst ikke schizofren lenger...

Nå har jeg visst personlighetsforstyrrelser...

Fatt mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd nesten det samme selv, en diagnose (satt på dps)oppdaget jeg selv etter å ha spurt fastlegen om epikrise kopi, så ikke diagnosen før jeg var hjemme, alene.

En annen gang , innlagt i uker, kom hjem fikk tlf.måtte komme til mer utredning/samtale for jeg hadde schizofreni. ...

Så har opplevd at psykriatrien er ikke alltid så opptatt av å informere pasienten eller måten det blir gjort på.

Anonymous poster hash: 51589...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det skal gjøres da? Ikke helt på samme måte som å få en kreft diagnose kanskje.. Ser det er vanlig å få mange ulike diagnoser som kan være " feil"- skremmende og lite tillitsvekkende. Personlig tenker jeg en bør få en forklaring på hvordan helsevesen kan tolke/ diagnostisere deg når alvorlige psykiske diagnoser kommer til overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke vite diagnosen min i det hele tatt. Jeg fant det ut selv da jeg ba om å få lese epikrisen psykiateren sendte til fastlegen min etter endt behandling. Jeg fikk diagnosen Bipolar 2, og er helt enig i den, men synes det er rart at ingen kunne si den til meg. Er de redde for hvordan folk kan reagere på diagnoser? Jeg synes ikke de hadde noen grunn til det med meg da jeg ettertrykkelig gav beskjed om at jeg ikke var redd for å få en diagnose, bare jeg fikk tilpasset hjelp. Dette sa jeg mange ganger.

Anonymous poster hash: 14ddb...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gan fikk jeg bare vite at det var en psykoselidelse,andre gsng fikk jeg god info og sånn skal det være.

Har aldri hørt begrepet psykoselidelse andre steder enn her. Betyr det schizofreni, bipolar 1 eller alvorlig depresjon med psykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har aldri hørt begrepet psykoselidelse andre steder enn her. Betyr det schizofreni, bipolar 1 eller alvorlig depresjon med psykose?

Ja.

En kan imidlertid ha en mani eller depresjon i bipolar lidelse uten at en er psykotisk, med de fleste vil vanligvis ha hatt en episode så alvorlig at den kan kalles psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått schizofreni diagnose flere ganger, og to ganger har tilfeldige leger avskrevet diagnosen etter noen få minutters samtale. Det ble så mye forvirring att jeg ble utredet av topprosjektet. Der fikk jeg en grundig utredning. Og da ble det på en måte fastspikret att jeg har schizofreni. I min mening så burde alle som det var mistanke om schizofreni, eller en annen alvorlig psyk.lidelse, få en slik grundig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...