Gå til innhold

Vil vi leve kortere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil vi som har søvnproblemer pga angst leve kortere, fordi vi får mindre sammenhengende søvn pga oppvåkninger om natten?

Anonymous poster hash: 31af2...fe1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil vi som har søvnproblemer pga angst leve kortere, fordi vi får mindre sammenhengende søvn pga oppvåkninger om natten? Anonymous poster hash: 31af2...fe1

Hei!

Nei tror jeg ikke!

Søvn er overdrevet og oppskrytt, og glede/ bekymringsfrihet mye viktigere,

Jeg våkner ofte om natten og tenker på rare ting, sånne ting som ellers ikke får så lett ta tankene mine, så det er jo greit, så ordnes det opp på andre områder om natten.

Det viktige for å leve lenge er å trimme hjernen og være lykkelig generelt i livet.

Trimme hjernen er alt fra sudoku til studier til forskning etc... Gledesfulle tankeaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Søvn er svært viktig, spesielt for alle vi med psykiske problemer. Jeg får betydelig forverre sykdomsforløp når jeg sover for lite. Psykiateren min må minne meg på dette med søvn svært ofte, og hun mener det er mye viktigere enn mange tror.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Søvn er svært viktig, spesielt for alle vi med psykiske problemer. Jeg får betydelig forverre sykdomsforløp når jeg sover for lite. Psykiateren min må minne meg på dette med søvn svært ofte, og hun mener det er mye viktigere enn mange tror.

Hei!

Hm, min psykiater vet både jeg våkner og vandrer om natten, samt ligger maksimalt 7.0 timer i sengen pr døgn inkludert våken tilværelse ( altså våken, men liggende/ skrå/ halvsittende, tenker/ kommer da på svar på menneskers spørsmål på dagtid, slkriver de ved presserende behov ned, kun da står jeg opp, eller jeg forsøker begrense min lyst til å , vekke andre/ lage kaffe/ gjøre andre uhyggelige natteaktivieter osv... Dette har vært fra jeg er barn, og det er heldigvis ikke blitt gjort til noe problem.( jeg sluttet vekke andre om natten etter en tv- serie som heter big bang theory. ( tror heter det?)

Det hender jeg må ta melatonin, hvis jeg som nå, skrur min aktivitet opp,

Men jeg står uansett, og presist opp, ca kl 06.30, det hender jeg tenker jeg skal dra meg i helgen, da ligger jeg til ca kl 06.00- 06.30, liker føle meg fleksibel:-) jeg har også sovnet og stått opp rundt kl 08.00, men da er jeg syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke helt sluttet vekke andre om natten, men jeg er bevisst på saken og begrenser det, tenker ut, "hvor viktig er det jeg lurer på?" Ofte er konklusjonen at det kan vente til morgenen, da jeg vil være hensynsfull.

Da må jeg ligge og tenke på alle timene jeg må vente før jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Stabil døgnrytme er også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Stabil døgnrytme er også viktig.

En høy dose SSRI er heller ikke dumt. Det er som krem for de fleste av kroppens funksjoner.

Anonymous poster hash: 31af2...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...