Gå til innhold

If physical ailments were treated like mental illness.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Av og til synes jeg virker som enkelte antar at mennesker med somatiske lidelser ikke også må mobilisere all sin viljekraft, tåle smerte, fokusere på hva de kan gjøre selv osv. Akkurat som det ikke bedrer situasjonen for en med depresjon å bli liggende i sengen mesteparten av dagen, så får enhver ryggpasient beskjed om at de må holde seg i aktivitet, unngå sykemelding, ikke bli redd selv om det gjør vondt osv. Folk som har gjennomgått store operasjoner, må opp av sengen enten de ønsker det eller ikke kort tid etter operasjonen. Det er mange ulike somatiske tilstander hvor pasientene knapt nok får annen oppfølgning enn beskjed om å gjøre øvelser samt gjøre det beste ut av sin situasjon.

Jeg har aldri skjønt at det er mer galt å oppfordre mennesker med psykiske enn somatiske lidelser til å mobilisere det de har av egne ressurser for bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til synes jeg virker som enkelte antar at mennesker med somatiske lidelser ikke også må mobilisere all sin viljekraft, tåle smerte, fokusere på hva de kan gjøre selv osv. Akkurat som det ikke bedrer situasjonen for en med depresjon å bli liggende i sengen mesteparten av dagen, så får enhver ryggpasient beskjed om at de må holde seg i aktivitet, unngå sykemelding, ikke bli redd selv om det gjør vondt osv. Folk som har gjennomgått store operasjoner, må opp av sengen enten de ønsker det eller ikke kort tid etter operasjonen. Det er mange ulike somatiske tilstander hvor pasientene knapt nok får annen oppfølgning enn beskjed om å gjøre øvelser samt gjøre det beste ut av sin situasjon.

Jeg har aldri skjønt at det er mer galt å oppfordre mennesker med psykiske enn somatiske lidelser til å mobilisere det de har av egne ressurser for bedring.

det er lett åf orstå at du aldri har htt psyikisle lidelser.

Anonymous poster hash: 99c03...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar, Frosken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at en depremert totalt mister viljen til å gjøre noe, og ikke minst tro på fremtiden. Men det vet du jo ingen ting om som aldri har vært deprrimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lett åf orstå at du aldri har htt psyikisle lidelser.

Hva av det jeg skriver er du uenig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Bra svar som jeg tror mange uansett hva de sliter med kan være enig i :) Det er imidlertid ingen motsetning mellom slike oppfordringer og at man også skal få god profesjonell hjelp for alvorlige psykiske lidelser (og selvsagt også sine somatiske lidelser). Jeg synes det er litt synd at det fremdeles fokuseres så mye på forskjellene mellom somatiske og psykiske lidelser, ikke at alle uansett lidelse har rett på nødvendig helsehjelp. At man også kan gjøre mye selv, i tillegg til dette, bør heller ikke knyttes til skillet mellom psykiske og somatiske lidelser, men til hva den konkrete lidelsen gir mulighet til. Jeg leser ikke noe annet i ditt svar, men ønsket bare å vise for dem som er uenige at det ikke er noe motsetningsforhold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en depremert totalt mister viljen til å gjøre noe, og ikke minst tro på fremtiden. Men det vet du jo ingen ting om som aldri har vært deprrimert.

Tror du at min tvangslidelse var en "walk in the park"? Tror du jeg hadde blitt bedre uten å mobilisere mine ressurser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at min tvangslidelse var en "walk in the park"? Tror du jeg hadde blitt bedre uten å mobilisere mine ressurser?

Tvangslidelsen din er en walk-in-the-park sammenlignet med dyp depresjon. Da har du INGEN ressurer å mobilisere. Med dette vet du tydeligvis ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt provosert av de som røyker og aldri trener, og så klager når de blir syke :) 

Anonymous poster hash: 3f7ac...b50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv ikke frustrasjoner over hverdagsignoranse skal de psykisk syke få ha i fred ...

Du burde unne deg litt erfaring fra en psykiatrisk sykehus affektiv post. Hvor du kunne få forsøke deg på å møte utbrente, eller alvorlig deprimerte med høy suicidalfare med budskapet ditt om å mobilisere egne ressurser. Du ville etterhvert kanskje få erfare at ressurser så definitivt også kan benyttes destruktivt. 

Ha tro på pasienten er viktig, møte pasienten der hun er desto viktigere.

Takke meg til pragmatikere.

Hilsen tilbakevendende depressiv og kronisk suicidal.

Anonymous poster hash: de7da...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke frustrasjoner over hverdagsignoranse skal de psykisk syke få ha i fred ...

Du burde unne deg litt erfaring fra en psykiatrisk sykehus affektiv post. Hvor du kunne få forsøke deg på å møte utbrente, eller alvorlig deprimerte med høy suicidalfare med budskapet ditt om å mobilisere egne ressurser. Du ville etterhvert kanskje få erfare at ressurser så definitivt også kan benyttes destruktivt. 

Ha tro på pasienten er viktig, møte pasienten der hun er desto viktigere.

Takke meg til pragmatikere.

Hilsen tilbakevendende depressiv og kronisk suicidal.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Moralen i tegneserien er vel at kun medisiner og kirurgi duger mot psykiske lidelser, akkurat som ved lungebetennelse og beinbrudd. Samtaler og råd er visst feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen i tegneserien er vel at kun medisiner og kirurgi duger mot psykiske lidelser, akkurat som ved lungebetennelse og beinbrudd. Samtaler og råd er visst feil.

Sengeleie er visst også velegnet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers da, dritbra tider i ræ*sl***erbransjen om dagen?

"You just need to change your frame of mind. Then you`ll feel better."

"Have you tried... you know... not having the flu?"

"I don`t think it`s healthy that you have to take medication every day just to feel normal. Don`t you worry it`s changing you from who you really are?"

"It`s like you`re not even trying."

Javisst ...

Si meg, hvor genuin er opphisselsen av all denne paternalismen? Det å heve seg på de svakes ulykke er vel først og fremst et tegn på skrøpelig selvblide? I tilllegg til å være lavmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, i perioder har sengeleie fungert utmerket for meg. Da har jeg samlet styrke til å møte livet med alle krav - også terapi. Jeg har vært så sliten i perioder at jeg ikke kunne stå på bena. Når man ikke klarer å stå på bena så ville vel du foretrukket heisekran? Eller bare "irettesettelse"?

Anonymous poster hash: 86924...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rådene" som ble nevt i tegneserien du mener?

Anonymous poster hash: 86924...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...