Gå til innhold

Fastlege med utdannelse fra øst-europa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva du mener med nytt, men det har vært slik i hvert fall fra begynnelsen av 70-årene da min generasjon jobbet på gymnaset for å få gode nok karakterer.

 

Siden det var slik i min tid, betyr det at dette gjelder for stort sett alle som er yrkesaktive leger i dag.

 

Når noen med historisk interesse skriver "relativt nytt", så er det nok grunn til å ta det med en klype salt i forhold til hvor nytt det er ;-) Adgangsbegrensning ved Medisinsk fakultet ble innført i 1940, men i perioden 1940-1959 var det kun 70 % av medisinstudentene som hadde minimum Meget til artium. Jeg husker ikke i hvilket år man for første gang hadde ekstremt høye opptaksvilkår, men sannsynligvis tetnet det til i løpet av 60-tallet. Husker du hva som var nedre poenggrense på begynnelsen av 70-tallet?

 

Poenget mitt var egentlig at legene har hatt høy tillit og status i befolkningen også før de var fullt så skoleflinke som nåtidens medisinerstudenter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det er merkelig med denne praksisen for studentene fra Ungarn. - De burde absolutt ha ordinær turnustjeneste.

Danmark / Ungarn = Helt klart førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan man stole på at en (norsk) fastlege med utdanning fra øst-europa er en like god lege som en som er utdannet ved et norsk universitet? Jeg mener, den eneste grunnen er vel for dårlige karakterer til å komme inn på studier i Norge.

Anonymous poster hash: 87125...54c

Du skriver "for dårlige" karakterer. Mer korrekt ville vært "ikke fullt så glimrende" karakterer. Med sine karakterer ville de glatt kommet inn på alle andre studier i Norge (muligens med unntak av teknisk fysikk på gamle NTH).

 

Jeg har hatt glede av å følge ca ti turnusleger per år de siste 25 årene. Disse har tredelt turnus med kirurgi, medisin og psykiatri. Dvs at en tredjedel kommer først til oss, en tredjedel har psykiatri i månedene 5-8 og en tredjedel er hos oss i månedene 9-12.

 

Av de som kommer først til oss, merker jeg at østeuropastudentene trenger litt lenger tid før de er i vanlig drift enn de andre. Dette skyldes at de er noe mindre vant til vårt journalsystem, norske navn på medisiner og norske trygderegler. Av de som har vært på minst en annen avdeling ( 4 mnd) før de kommer til oss, kan jeg ikke merke noen kvalitetsforskjell.

 

Jeg er gledelig overrasket over hvor kompetente de unge legene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "for dårlige" karakterer. Mer korrekt ville vært "ikke fullt så glimrende" karakterer. Med sine karakterer ville de glatt kommet inn på alle andre studier i Norge (muligens med unntak av teknisk fysikk på gamle NTH).

 

Jeg har hatt glede av å følge ca ti turnusleger per år de siste 25 årene. Disse har tredelt turnus med kirurgi, medisin og psykiatri. Dvs at en tredjedel kommer først til oss, en tredjedel har psykiatri i månedene 5-8 og en tredjedel er hos oss i månedene 9-12.

 

Av de som kommer først til oss, merker jeg at østeuropastudentene trenger litt lenger tid før de er i vanlig drift enn de andre. Dette skyldes at de er noe mindre vant til vårt journalsystem, norske navn på medisiner og norske trygderegler. Av de som har vært på minst en annen avdeling ( 4 mnd) før de kommer til oss, kan jeg ikke merke noen kvalitetsforskjell.

 

Jeg er gledelig overrasket over hvor kompetente de unge legene er.

 

Vel, mange av de jeg kjenner i øst-europa hadde et snitt på under 4. De hadde ikke glatt kommet inn på alle andre studier i norge. 

 

Har en liten hypotese om at de kjipeste folka skyr tredelt turnus som pesten. Uansett får du kun se smørsiden når du er overlege.... men det vet du vel fra før. 

Anonymous poster hash: d142a...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

. Uansett får du kun se smørsiden når du er overlege.... men det vet du vel fra før. 

Anonymous poster hash: d142a...2a3

 

Jeg ser nok alle sidene av yrkesutøvelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har en liten hypotese om at de kjipeste folka skyr tredelt turnus som pesten. 

 

Kan man selv velge dette?

Anonymous poster hash: bb807...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært behandlet av øst europeiske psykriatiker aldri om jeg gjør det igjenn, maken til feil skrevet i min journal har aldri blitt gjort før eller etter han.Skandinavia og Tyskland helt ok.

Anonymous poster hash: 605ad...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...