Gå til innhold

NHD - spiseforstyrrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Hvorfor tror du det ikke kan løses?

For å være ærlig så har jeg innimellom tenkt som deg og Nhd at jeg må gjennom masse tulleundersøkelser og så er det det at jeg ikke selv ser noen sammenheng. Det virker som det er alt av mat og jeg kan jo ikke slutte å spise. Jeg kan ha noen gode dager innimellom også før det er på`n igjen. Nå blir jeg litt mer åpen enn jeg er komfortabel med, men jeg har merket at det er en sammenheng med syklus. Jeg blir verre under mensen.

 

En annen ting er nok at jeg ble lei av dra til legen da sønnen min var liten. Som du vet var han 11 år da de fant ut at han hadde medfødt immunsvikt og før den tid var gjennom mange tulleundersøkelser. Det var en kjempelang vei til målet. Dette førte til at jeg sjelden gadd å fly til legen når det gjaldt meg selv. Jeg drar til legen hvis jeg forstår at problemet kan løses selvfølgelig, men jeg orker ikke bruke tid på det hvis jeg er i tvil om det er noe å gjøre noe med. Problemet har etter hvert blitt såpass plagsomt at jeg bør nok vurdere det. Vi får se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Det kan jo også være irritabel tarm. Det finnes noe som heter FODMAP du kan google på nett. Det er forsket og anbefalt kost ved irritabel tarm.

Tarmene henger vel også mye sammen med den psykiske tilstanden. Mange får irritabel tarm ved angst og depresjoner.

Men jeg er ikke plaget med angst og depresjoner, så det kan ikke være det som er årsaken. Jeg har hatt en depresjon altså, men det var av en naturlig årsak og det gikk også over. Jeg er kun plaget med pms i noen dager i måneden. Ikke verre enn det som er normalt tror jeg, skjønt det vet jeg ikke. Kan føles  ille noen dager, men ikke like ille hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så har jeg innimellom tenkt som deg og Nhd at jeg må gjennom masse tulleundersøkelser og så er det det at jeg ikke selv ser noen sammenheng. Det virker som det er alt av mat og jeg kan jo ikke slutte å spise. Jeg kan ha noen gode dager innimellom også før det er på`n igjen. Nå blir jeg litt mer åpen enn jeg er komfortabel med, men jeg har merket at det er en sammenheng med syklus. Jeg blir verre under mensen.

 

En annen ting er nok at jeg ble lei av dra til legen da sønnen min var liten. Som du vet var han 11 år da de fant ut at han hadde medfødt immunsvikt og før den tid var gjennom mange tulleundersøkelser. Det var en kjempelang vei til målet. Dette førte til at jeg sjelden gadd å fly til legen når det gjaldt meg selv. Jeg drar til legen hvis jeg forstår at problemet kan løses selvfølgelig, men jeg orker ikke bruke tid på det hvis jeg er i tvil om det er noe å gjøre noe med. Problemet har etter hvert blitt såpass plagsomt at jeg bør nok vurdere det. Vi får se :-)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nødvendigvis kobler det opp til mat eller ikke mat. Jeg synes virkelig det er rart at du ikke bare sørger for å bli utredet.

 

Pssst... det begynner å bli så lenge siden du måtte mase på vegne av sønnen din, at du vel kan begynne å gå til legen igjen nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du nødvendigvis kobler det opp til mat eller ikke mat. Jeg synes virkelig det er rart at du ikke bare sørger for å bli utredet.

 

Pssst... det begynner å bli så lenge siden du måtte mase på vegne av sønnen din, at du vel kan begynne å gå til legen igjen nå;-)

Joda, det er sant det  :D  Men da må jeg ta masse fri fra jobb osv osv. Det er et tiltak. Jeg er verdensmester til å utsette ubehagelige ting. Jeg vet det og spesielt hvis jeg er usikker på at det fører til noe. Men jeg er flink til å ta tak i ting når det virkelig gjelder og jeg hadde nok dratt til legen med det for lenge siden hvis jeg hadde store smerter i tillegg, men det har jeg ikke. Ingen smerter og da blir det til at jeg tenker på det kun når panikken oppstår (altså ganske ofte), mens jeg glemmer det igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så har jeg innimellom tenkt som deg og Nhd at jeg må gjennom masse tulleundersøkelser og så er det det at jeg ikke selv ser noen sammenheng. Det virker som det er alt av mat og jeg kan jo ikke slutte å spise. Jeg kan ha noen gode dager innimellom også før det er på`n igjen. Nå blir jeg litt mer åpen enn jeg er komfortabel med, men jeg har merket at det er en sammenheng med syklus. Jeg blir verre under mensen.

 

En annen ting er nok at jeg ble lei av dra til legen da sønnen min var liten. Som du vet var han 11 år da de fant ut at han hadde medfødt immunsvikt og før den tid var gjennom mange tulleundersøkelser. Det var en kjempelang vei til målet. Dette førte til at jeg sjelden gadd å fly til legen når det gjaldt meg selv. Jeg drar til legen hvis jeg forstår at problemet kan løses selvfølgelig, men jeg orker ikke bruke tid på det hvis jeg er i tvil om det er noe å gjøre noe med. Problemet har etter hvert blitt såpass plagsomt at jeg bør nok vurdere det. Vi får se :-)

Du bør sjekke om du kan ha endometriose hvis du ikke allerede har gjort det. Det kan sette seg både i og rundt tarmen og gi den typen plager du har. Det blir også ofte verre under menstruasjonen. Sammenvoksninger kan også skape trøbbel med tarmen. Ikke helt uvanlig blant damer som har hatt keisersnitt. Slett ikke sikkert dette har noe med maten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Du bør sjekke om du kan ha endometriose hvis du ikke allerede har gjort det. Det kan sette seg både i og rundt tarmen og gi den typen plager du har. Det blir også ofte verre under menstruasjonen. Sammenvoksninger kan også skape trøbbel med tarmen. Ikke helt uvanlig blant damer som har hatt keisersnitt. Slett ikke sikkert dette har noe med maten å gjøre.

Der ga du meg noe å tenke på. Den yngste ble tatt med keisersnitt . Hun er 13 år og det kan stemme at det begynte i den tiden. Jeg har ikke noen andre plager enn dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemer med magen har folk hatt i alle år, og noen vil fortsette å ha det.

 

Men mange plager får i perioder en overoppblomstring for så å falle tilbake til gammelt nivå etter 5-10 år. Bare i min yrkeskarriere kan jeg huske følgende:

 

Galvanisk tannsstrøm, amalgamforgiftning, candidasyndrom, whiplash, bekkenløsning og fibromyalgi som nå er på sterk retur. Nå er det nye sykdommer som har overtatt - også hos barn.

 

Flere av disse lidelsene ble det etter hvert også barn som fikk. Ikke sjelden så en mor og tre døtre med fibromyalgi. Dette er visst også borte nå. Men skremmende mange barn har i dag matintoleranse.

 

Det har alltid vært noen som har hatt reelle plager med bekkenløsning i slutten av svangerskapet og tiden etter. Men en stund ble det plutselig mange ganger så mange som fikk det. I tillegg fikk de det langt tidligere. En kunne noen gang tro at det kom dagen etter samleiet.

 

Har du sett biltrafikken i øst-Europa? En tid var det langt mer whiplash per befolkningsenhet i Norge enn i Baltikum tross langt færre trafikkulykker og bedre biler. Nå er det visst nesten ingen som får det.

 

Forstå det den som kan.

Hvorfor finner folk på dette? For å få sykemeldinger?

Jeg ble selv tidllg sykemeldt i begge svabgerskap pga bekkenløsning og høyt blodtrykk. I siste svangerskap klarte jeg ikke å gå uten krykker på slutten. Men plagene var ikke verre enn at jeg kunne holdt ut en stund til før jeg ble sykemeldt.. Men jordmor ville det slik.

Men dette er meg da. En av mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner folk på dette? For å få sykemeldinger?

Jeg ble selv tidllg sykemeldt i begge svabgerskap pga bekkenløsning og høyt blodtrykk. I siste svangerskap klarte jeg ikke å gå uten krykker på slutten. Men plagene var ikke verre enn at jeg kunne holdt ut en stund til før jeg ble sykemeldt.. Men jordmor ville det slik.

Men dette er meg da. En av mange..

Folk "finner ikke på det", det er mye mer sammensatt og komplekst enn som så. Det er langt mellom de rene simulanter, det handler mer om at folk har det ugreit og så forsøker å finne plausible forklaringer på diffuse problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... ifølge legens kjapptest er jeg ikke laktoseintolerant. Likevel får jeg magesmerter og diare når jeg får i meg melk eller brunost, også når dette er i matvarer jeg ikke "vet om" at det er i. Så kjekt at det bare er fordi jeg er nevrotisk da...



Anonymous poster hash: 87bf5...620
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk "finner ikke på det", det er mye mer sammensatt og komplekst enn som så. Det er langt mellom de rene simulanter, det handler mer om at folk har det ugreit og så forsøker å finne plausible forklaringer på diffuse problemer.

Ok. Da misforsto jeg. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sant det  :D  Men da må jeg ta masse fri fra jobb osv osv. Det er et tiltak. Jeg er verdensmester til å utsette ubehagelige ting. Jeg vet det og spesielt hvis jeg er usikker på at det fører til noe. Men jeg er flink til å ta tak i ting når det virkelig gjelder og jeg hadde nok dratt til legen med det for lenge siden hvis jeg hadde store smerter i tillegg, men det har jeg ikke. Ingen smerter og da blir det til at jeg tenker på det kun når panikken oppstår (altså ganske ofte), mens jeg glemmer det igjen etterpå.

Jøss - er du såpass plaget og ikke får utredning? Det er vel såpass plagsomt selv om du ikke har smerter?

Jeg er også mye plaget med smerter i magen, og det ble oppdaget betennelse jeg får tbl for. Jeg skjønner at mage/hode henger sammen, men er likevel lei at flere skal mene at det er pga stress osv. Ja, klart magen blir verre pga det, men problemet lå der først long time ago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jøss - er du såpass plaget og ikke får utredning? Det er vel såpass plagsomt selv om du ikke har smerter?

Jeg er også mye plaget med smerter i magen, og det ble oppdaget betennelse jeg får tbl for. Jeg skjønner at mage/hode henger sammen, men er likevel lei at flere skal mene at det er pga stress osv. Ja, klart magen blir verre pga det, men problemet lå der først long time ago.

Det er ikke snakk om at jeg ikke får utredning. Jeg har ikke bedt om noen utredning. Jeg har aldri nevnt det for legen. Ja, så plagsomt kan det være, men jeg har som sagt bedre dager innimellom også. Jeg har skrevet et innlegg om dette tidligere. Da løy jeg litt og sa jeg ikke hadde hatt ulykker. Ble for flaut å si det. Grunnen til at jeg sier det akkurat som det er nå, er fordi jeg ville få frem at man kan ha reelle problemer med magen og ikke bare fordi det er moderne. Jeg synes ikke det er noe kul mote  :P I løpet av alle disse årene har jeg hatt mye flaks. Jeg har hatt 3 ulykker. En for mange år siden, en mens jeg bodde utenlands i 2009/2010 og en for bare et par uker siden. Da skulle jeg til frisøren etter jobben og hadde ikke spist hele dagen. Jeg kjøpte meg derfor en lasagne etter jobb og siden jeg var på et kjøpesenter, tenkte jeg at jeg ville rekke doen etterpå. Det gjorde jeg ikke. Min første tanke var å avlyse frisørtimen og gå hele veien hjem. Kunne  ikke sette meg på bussen. Men jeg løste det ved å gå inn på butikk å kjøpe meg nye klær uten å prøve dem, samt kjøpe våtservietter. Kastet de gamle klærne. Beklager ekle detaljer, men slik er det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at jeg ikke får utredning. Jeg har ikke bedt om noen utredning. Jeg har aldri nevnt det for legen. Ja, så plagsomt kan det være, men jeg har som sagt bedre dager innimellom også. Jeg har skrevet et innlegg om dette tidligere. Da løy jeg litt og sa jeg ikke hadde hatt ulykker. Ble for flaut å si det. Grunnen til at jeg sier det akkurat som det er nå, er fordi jeg ville få frem at man kan ha reelle problemer med magen og ikke bare fordi det er moderne. Jeg synes ikke det er noe kul mote  :P I løpet av alle disse årene har jeg hatt mye flaks. Jeg har hatt 3 ulykker. En for mange år siden, en mens jeg bodde utenlands i 2009/2010 og en for bare et par uker siden. Da skulle jeg til frisøren etter jobben og hadde ikke spist hele dagen. Jeg kjøpte meg derfor en lasagne etter jobb og siden jeg var på et kjøpesenter, tenkte jeg at jeg ville rekke doen etterpå. Det gjorde jeg ikke. Min første tanke var å avlyse frisørtimen og gå hele veien hjem. Kunne  ikke sette meg på bussen. Men jeg løste det ved å gå inn på butikk å kjøpe meg nye klær uten å prøve dem, samt kjøpe våtservietter. Kastet de gamle klærne. Beklager ekle detaljer, men slik er det altså.

Jeg ordla meg litt klønete; mente at du bør jo absolutt gå til lege og sjekke det opp. Det høres ikke gøy ut m slike ulykker.

Jeg tror mange har godt av å ligge unna diverse matvarer - og det uten at det har noe med å være moderne å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Så... ifølge legens kjapptest er jeg ikke laktoseintolerant. Likevel får jeg magesmerter og diare når jeg får i meg melk eller brunost, også når dette er i matvarer jeg ikke "vet om" at det er i. Så kjekt at det bare er fordi jeg er nevrotisk da...

Anonymous poster hash: 87bf5...620

 

 

Det kan være melkeproteinene du ikke tåler. 

Anonymous poster hash: 3c407...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen kommentarer. 

 

Noen reagerer på varm mat som inneholder melk, for eksempel gryteretter. Noen kan også reagere på tilsetningsstoffer som f.eks mononatriumglutamat, som finnes i en rekke halv-fabrikata. Noen reagerer på herdet fett.

 

Selv om man ser store variasjoner i hvilke sykdommer som er populære fra tid til annen, kan det godt være at stadig flere blir mer sensitive for mat nå. Vi får i oss mange kunstige stoffer, som godt kan virke inn på kroppen.

 

Det med fiber er ofte en stor misforståelse, og dessverre råder fortsatt mange leger til økt inntak av grove kornprodukter hos pasienter med irritabel tarm. Det vil i mange tilfeller gjøre dem verre. Noen kan spise loff, men fiberkilder bør være grønnsaker, ikke grove kornprodukter.

 

Det forskes på hvordan signalsubstanser kan virke inn på magen og gi diaré eller forstoppelse. En betydelig andel pasienter opplever blir bedre i magen av antidepressiva. 

 

Men. Mange av de som plages er ikke særlig nøye med kostholdet. Det holder ikke å spise sunt to dager i uka, og så spise pizza, burger og pepsi de andre dagene, og så klage over at man sliter med magen. Ofte er det en fornuftig livsstil som er løsningen: Mosjon, røykfritt liv, avslapping, et balansert kosthold. Lag mat fra bunnen av, og pass på så dere bruker riktige oljer. En del blir dårlige fordi de har tilbredt maten i feil olje. (Godt, gammeldags smør er ofte det beste, fordi det tåler oppvarming. Tåler man ikke melkeproteinene, kan man varme smøret først og sile av det øverste laget.) Andre pålegger seg selv alt for mye stress med å presse seg selv til å være perfekte, og magen reagerer. 

 

Jeg ser ikke noe galt i å kutte sukker og hvetemel ned til et minimum, da mye av det kan virke negativt for tarmfloraen. Det samme med unødvendig bruk av antibiotika. 



Anonymous poster hash: 3c407...126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry-det var ikke svar på spørsmålet ditt, ble litt hekta på de andre her...

 

Jeg synes du kan ta det opp med fastlegen i første omgang. Der vil h*n vurdere om h*n kan hjelpe deg, eller om du trenger mer profesjonell hjelp.

 

Kan være så enkelt at noen tankesett må endres og at fastlegen din er dyktig på å finne ut av ting som kan trigge og være i veien for deg videre.

 

Jeg ble henvist til spiseforstyrrelsesteam her, fikk noen få samtaler med ernæringsfysiolog. Jeg spiste ikke mer enn deg en periode og gikk ned over 30kg...raskt..Det jeg fikk i oppgave om var å skrive opp hva jeg spiste/drakk, tidspunkt, følelser i forbindelse med måltidet... Da jeg hadde begynt å spise igjen, ble det hele avslutta..så de lærte meg å spise, men det var ingen der til å si stopp når overspisninga var et faktum...så da var man like tjukk som før...litt verre faktisk



Anonymous poster hash: 49ae1...0f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det da jeg spiste melkeprodukter.

Trudde først det var Lithioniten, men viste seg å være melkeintoleranse

Hadde det også sånn med søte melkeprodukter.

Anonymous poster hash: e5015...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Nicklusheletida

Du bør sjekke om du kan ha endometriose hvis du ikke allerede har gjort det. Det kan sette seg både i og rundt tarmen og gi den typen plager du har. Det blir også ofte verre under menstruasjonen. Sammenvoksninger kan også skape trøbbel med tarmen. Ikke helt uvanlig blant damer som har hatt keisersnitt. Slett ikke sikkert dette har noe med maten å gjøre.

 Du fikk rett Tonie. Endelig kom jeg meg til gynekolog. Måtte utelukke kreft pga. en liten mellomblødning jeg hadde denne måneden. Har ikke skjedd før, så det er nok bare alderen, men jeg har altså endometriose. Det fant hun raskt ut og det ante jeg ikke. 

 

Jeg dropper matallergitester for jeg er nesten sikker på at mine løse mage kommer pga. dette, da jeg ser en klar sammenheng med syklus og ingen sammenheng med mat. Nå har jeg vært bra i flere dager.

 

Jeg har nok vært heldig siden jeg har 3  barn og så lite andre symptomer. Når jeg googler, ser jeg at dette vil gå over etter overgangsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen kommentarer.

Noen reagerer på varm mat som inneholder melk, for eksempel gryteretter. Noen kan også reagere på tilsetningsstoffer som f.eks mononatriumglutamat, som finnes i en rekke halv-fabrikata. Noen reagerer på herdet fett.

Selv om man ser store variasjoner i hvilke sykdommer som er populære fra tid til annen, kan det godt være at stadig flere blir mer sensitive for mat nå. Vi får i oss mange kunstige stoffer, som godt kan virke inn på kroppen.

Det med fiber er ofte en stor misforståelse, og dessverre råder fortsatt mange leger til økt inntak av grove kornprodukter hos pasienter med irritabel tarm. Det vil i mange tilfeller gjøre dem verre. Noen kan spise loff, men fiberkilder bør være grønnsaker, ikke grove kornprodukter.

Det forskes på hvordan signalsubstanser kan virke inn på magen og gi diaré eller forstoppelse. En betydelig andel pasienter opplever blir bedre i magen av antidepressiva.

Men. Mange av de som plages er ikke særlig nøye med kostholdet. Det holder ikke å spise sunt to dager i uka, og så spise pizza, burger og pepsi de andre dagene, og så klage over at man sliter med magen. Ofte er det en fornuftig livsstil som er løsningen: Mosjon, røykfritt liv, avslapping, et balansert kosthold. Lag mat fra bunnen av, og pass på så dere bruker riktige oljer. En del blir dårlige fordi de har tilbredt maten i feil olje. (Godt, gammeldags smør er ofte det beste, fordi det tåler oppvarming. Tåler man ikke melkeproteinene, kan man varme smøret først og sile av det øverste laget.) Andre pålegger seg selv alt for mye stress med å presse seg selv til å være perfekte, og magen reagerer.

Jeg ser ikke noe galt i å kutte sukker og hvetemel ned til et minimum, da mye av det kan virke negativt for tarmfloraen. Det samme med unødvendig bruk av antibiotika.

Anonymous poster hash: 3c407...126

Vet du hvorfor noen reagerer mer på oppvarmet melk enn på kald melk? Forandrer melkeproteinene seg ved oppvarming? På hvilken måte?

Anonymous poster hash: 78e9b...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...