Gå til innhold

Seroquel og propranolol - Maks doser for angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes du kan gjøre dette mye enklere enn du gjør. Ring til Volvat, bestill time hos psykiater og hør hvilke råd du får der. Om rådet skulle innebære langvarig psykiaterkontakt, så kan du finne en privatpraktiserende avtalespesialist senere. Du kan muligens også bestille time på Volvat over nett.

Vel så effektivt som å ringe privatpraktiserende psykiatere som er godkjent som avtalespesialister, vil det være å sende et kort brev hvor du formulerer hvilken problematikk du ønsker hjelp til.

Skrevet (endret)

Nå er jeg faktisk blitt usikker på om jeg virkelig skal fortsette med seroquel. Det tar omtrent tre timer fra inntak til jeg er trøtt nok til at det har noen hensikt å legge seg. Og etter første timen går jeg inn i en slags neddopet tilværelse hvor følelser og motivasjon bare blir jevnet bort. Jeg blir i tillegg ekstremt klønete og føler meg klumsete når jeg for eksempel skal rydde kjøkkenbenken eller vaske opp. I tillegg stekte jeg 6 brødskiver i splenda, kardemomme og smør i går av ren likegyldighet. Jeg blir ekstremt tung i kroppen i flere timer før jeg kan legge meg. Jeg tror kanskje jeg skal gå tilbake igjen til kun betablokker og tolvon. Mistenker propranolol som den største søvnhjelpen av disse to medikamentene. Jeg sov ikke spesielt godt i natt heller... Æsj, hadde håpet dette kunne fungere, men føler personligheten min bare blir avflatet i ren likegyldighet. Kanskje noe annet hadde fungert bedre?

Jeg tenker at du kanskje enten har trappet opp litt raskt eller kommet deg opp i en så høy dose at du får uheldige bivirkninger. Ved bruk av AP mot angst/depresjon skal du treffe et VELDIG smalt vindu på dosering, for lite hjelper ikke (man kan til og med få mer angst) og for mye gir disse "potteplante-symptomene". Husk at ved psykose jobber hjernen på noen hakk høyere turtall enn ved angst... Og trenger tilsvarende mer medisin for å roe seg. Jeg merker dette veldig godt med Zeldox, skal ikke mer enn et fettrikt måltid sammen med medisinen (dette øker opptaket) før jeg får et par timer med apati, likegyldighet og annen drit.

Frosken har kanskje et poeng i at du kanskje burde snakket med en psykiater om dette. Om du vil kan du få navnet på min på PM (han jobber i helgene). Alternativt kan du jo vurdere å ikke ta så stor dose. Må uansett si at jeg kjenner meg igjen i det du beskriver og det er helt normalt når dosen blir høy.

Endret av issomethingwrong
Skrevet (endret)

Jeg tenker at du kanskje enten har trappet opp litt raskt eller kommet deg opp i en så høy dose at du får uheldige bivirkninger. Ved bruk av AP mot angst/depresjon skal du treffe et VELDIG smalt vindu på dosering, for lite hjelper ikke (man kan til og med få mer angst) og for mye gir disse "potteplante-symptomene". Husk at ved psykose jobber hjernen på noen hakk høyere turtall enn ved angst... Og trenger tilsvarende mer medisin for å roe seg. Jeg merker dette veldig godt med Zeldox, skal ikke mer enn et fettrikt måltid sammen med medisinen (dette øker opptaket) før jeg får et par timer med apati, likegyldighet og annen drit.

Frosken har kanskje et poeng i at du kanskje burde snakket med en psykiater om dette. Om du vil kan du få navnet på min på PM (han jobber i helgene). Alternativt kan du jo vurdere å ikke ta så stor dose. Må uansett si at jeg kjenner meg igjen i det du beskriver og det er helt normalt når dosen blir høy.

Ja, jeg har sikkert vært alt for rask, og har jo heller ikke hørt på hva fastlegen sa angående dosering. Det er denne utålmodigheten i meg som alltid skal ha en rask løsning på alt.

Jeg fikk mye potteplante-symptomer, og i tillegg følte jeg meg svært klønete når jeg skulle skrive ting eller formulere meg. Jeg har normalt ikke problemer med å komme på ord eller formulere en setning, men i går var det tydelig at denne blokkeringen av dopamin spilte en rolle. Er det forresten slik at tankespinn dempes ved å minske tilgangen på dopamin? Jeg synes dette er så rart. AP høres jo ut som det stikk motsatte av Wellbutrin, og virker jo som noe jeg absolutt ikke skal innta om jeg vil at hjernen skal fungere best mulig. Sliter litt med å ta Seroquel helt alvorlig når vi snakker om begreper som "potteplante-symptomer"...  :P

Du må gjerne sende meg navnet på psykiateren i en PM :)

Jeg tror jeg legger dette AP-prosjektet litt på hyllen inntil jeg har fått tilstrekkelig veiledning til hvilke doser som virker på hvilke symptomer. Eller, jeg kunne kanskje gått ned på 100mg igjen i kveld. Det ga meg ikke noe "dritt", og ga bedre søvn enn 50mg. Fortsetter med betablokkeren hvertfall. Den har blitt min nye favorittmedisin med veldig hurtig virkning :)

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et sted opp i tråden var du på Seroquel 150 mg og var ganske fornøyd. Da fikk du et råd fra ISW om å forbli på samme dose en stund. Det var et klokt råd.

Jeg forstår at du synes fastlegen var treg med opptrapping, men du må ikke bevege deg til den andre ytterligheten. Siden sgs alle medisiner trenger litt tid på en dose for å få sin endelige effekt/bivirkning, må en i det minste prøve ut 14 dager på samme dose.

Skrevet

Ja, jeg har sikkert vært alt for rask, og har jo heller ikke hørt på hva fastlegen sa angående dosering. Det er denne utålmodigheten i meg som alltid skal ha en rask løsning på alt.

Jeg fikk mye potteplante-symptomer, og i tillegg følte jeg meg svært klønete når jeg skulle skrive ting eller formulere meg. Jeg har normalt ikke problemer med å komme på ord eller formulere en setning, men i går var det tydelig at denne blokkeringen av dopamin spilte en rolle. Er det forresten slik at tankespinn dempes ved å minske tilgangen på dopamin? Jeg synes dette er så rart. AP høres jo ut som det stikk motsatte av Wellbutrin, og virker jo som noe jeg absolutt ikke skal innta om jeg vil at hjernen skal fungere best mulig. Sliter litt med å ta Seroquel helt alvorlig når vi snakker om begreper som "potteplante-symptomer"...  :P

Du må gjerne sende meg navnet på psykiateren i en PM :)

Jeg tror jeg legger dette AP-prosjektet litt på hyllen inntil jeg har fått tilstrekkelig veiledning til hvilke doser som virker på hvilke symptomer. Eller, jeg kunne kanskje gått ned på 100mg igjen i kveld. Det ga meg ikke noe "dritt", og ga bedre søvn enn 50mg. Fortsetter med betablokkeren hvertfall. Den har blitt min nye favorittmedisin med veldig hurtig virkning :)

Ja, jeg ville gjort som NHD sier, prøv en lavere dose. Det er helt individuelt hvor stor dose som må til for å få ønsket effekt, det er vel derfor man skal trappe opp i "små og ikke hyppige trinn" (som sentralbanksjefen en gang sa om renteøkningene.. men han som du var nok litt rask i økningen).

Supert at betablokker fungerer bra! Men jeg håper du får sove godt om natta også!

Sender deg PM med psykiateren sitt navn. Han driver for øvrig både kognitiv terapi, metakognitiv terapi og medikamentell behandling.

Skrevet (endret)

Jeg prøver å fortsette på 150mg nå og se hva som skjer i løpet av et par uker. Så tar jeg avgjørelsen i samråd med fagpersonell på hva jeg skal gjøre med doseringen. Jeg tror også jeg har misforstått litt ang virketid for AP. Såvidt jeg skjønner nå er det som med AD at det tar noe tid før optimal effekt, men at det ikke tar fullt så lang tid. Jeg hadde fått inntrykk av at man fikk effekt med en gang og derfor økte jeg fordi jeg trodde effekten uteble.

Takk for alle råd så langt :) Ønsker dere en fin helg!

Endret av YoplaitDouble

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...