Gå til innhold

Hvorfor finnes det ikke offentlig assistert livsavsluttning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan da bytte fastlege og så er det vel fritt sykehusvalg også. Andre typer medisiner? Hva har du å tape på å prøve?

Har prøvd så mange ulike medsiner. Det er ingen holdbar løsning.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Det gjelder ikke bare i psykiatrien. For eksempel går 50.000 nordmenn med hjerteflimmer, og har en elendig livskvalitet (og blodfortynnende medisiner som krever jevnlige blodprøver og kostrestriksjoner) fordi samfunnet kun tilbyr medikamenter for å bremse pulsen (eventuelt et elektrosjokk eller to i starten). I Danmark og en rekke andre land blir du henvist til et enkelt inngrep som fjerner flimmeret. LHL har forsøkt å starte en slik klinikk og har bedt om driftsavtale, men fikk blankt avslag.

 

Rikshospitalet utfører elektrofysiologisk ablationsbehandling.

Jeg har fått dette utført og er blitt 100% bra.

 

Anonymous poster hash: 0faba...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikshospitalet utfører elektrofysiologisk ablationsbehandling.Jeg har fått dette utført og er blitt 100% bra.  Anonymous poster hash: 0faba...d92

Vet det, de fleste regionssykehus gjør det, men det er ekstremt få som slipper gjennom nåløyet.

Dessuten er det stort sett alltid andre arytmier enn atrieflimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du jeg skal bli frisk på egenhånd?

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Jeg synes du skal kontakte den relevante pasientforeningen og høre hva de har av erfaringer med hva som hjelper andre i din situasjon. Kanskje kan du også få noe hjelp fra enten kompetansesenter eller voksenhabilitering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hva er definisjonen på en person i målgruppen da? Førstevalg er vel for de fleste atrieflimmerpasienter medikamenter, og da fortrinnsvis frekvensregulerende (b-blokker/ca-blokker) fremfor rytmeregulerende.

Det er vel i dag kun ved sterkt invalidiserende tilfeller som ikke kan reguleres med medikamenter at ablasjon vurderes? Dessuten er vel ablasjon, som jeg nevnte over, primært utført for andre arytmier enn atrieflimmer (f.eks ved alvorlig SVT og VT)

Er enig i at mange som lider av atrieflimmer vil ha lite å hente på ablasjonsbehandling (pga alvorlige forandringer i venstre forkammer), men det er også mange som lider og kunne fått effektiv behandling, mener jeg personlig i alle fall. Det var jo også derfor Hjertecenter Varde i Danmark en gang markedsførte seg agggressivt i Norge.

Beklager for øvrig avsporing av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal kontakte den relevante pasientforeningen og høre hva de har av erfaringer med hva som hjelper andre i din situasjon. Kanskje kan du også få noe hjelp fra enten kompetansesenter eller voksenhabilitering?

Voksenhab kunne ikke gjøre mer enn utredning. Kunne ikke tilby mer enn det. NHD sier jo at psykoterapi og SSRI har liten virkning. Hva kan en gjøre da, bortsett å dope seg ned med Valium?

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være den jævligste måten å dø på...

Høres befriende ut. Bedre enn et levende mareritt som aldri tar slutt.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmord bør være en sak den enkelte må ta det hele og fulle ansvar for å ordne med selv.

Javel, har ca 300mg Valium, er det nok? Tviler på det?

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenhab kunne ikke gjøre mer enn utredning. Kunne ikke tilby mer enn det. NHD sier jo at psykoterapi og SSRI har liten virkning. Hva kan en gjøre da, bortsett å dope seg ned med Valium?

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Gjør du noe meningsfylt på dagtid?

 

Jeg synes fortsatt du burde ta kontakt med pasientforeningen og høre hva andre i tilsvarende situasjon mener å ha utbytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør du noe meningsfylt på dagtid?

 

Jeg synes fortsatt du burde ta kontakt med pasientforeningen og høre hva andre i tilsvarende situasjon mener å ha utbytte av.

Nei, jeg gjør ikke noe "meningsfylt" på dagtid. Og hvis du da tenker på et innrøkt dagsenter eller en tullejobb på et mongo-sted, kommer dette til å gjøre vondt værre. Jeg vil bli frisk.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør ikke noe "meningsfylt" på dagtid. Og hvis du da tenker på et innrøkt dagsenter eller en tullejobb på et mongo-sted, kommer dette til å gjøre vondt værre. Jeg vil bli frisk.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Nei, jeg tenkte mer at dersom det finnes lite behandling for den tilstanden som gjør at man lider, så kunne det kanskje være til hjelp om man gjorde noe meningsfylt på dagtid. Hvis du ikke er i jobb, så kunne du kanskje ha fått NAV med på en periode med arbeidspraksis på et ønskearbeidssted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, har ca 300mg Valium, er det nok? Tviler på det?

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Det aner jeg ikke, men jeg tror de som sier de vil dø men ikke tør å ta livet av seg egentlig vil leve. Bruk heller det du har av energi til å kjempe for å få den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte mer at dersom det finnes lite behandling for den tilstanden som gjør at man lider, så kunne det kanskje være til hjelp om man gjorde noe meningsfylt på dagtid. Hvis du ikke er i jobb, så kunne du kanskje ha fått NAV med på en periode med arbeidspraksis på et ønskearbeidssted?

 

Takk for svar. Jeg føler meg nesten slem ved å være så negativ når du prøver å hjelpe, men dette kommer neppe til å fungere pga kraftig angst og *store* sosiale problemer i forhold til andre (jeg har knapt snakket med et annet menneske i RL utenom nærmeste familie på mer enn 25 år). Dette var hovedgrunnen, sammen med depresjon, for at jeg gikk til legen i første omgang. NHDs mantra er jo at "all hjelp begynner hos fastlegen", men hva pokker er poenget med det når en ikke får hjelp? 
 
Jeg logger meg av nå og kommer ikke til å skrive mer. En stor takk til de som har forsøkt å hjelpe, og en stor finger til ufølsomme NHD.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lyst til å tilføye at jeg synes det er synd at du ikke har blitt møtt på en bedre måte i helsevesenet. Om det så er at de mener de ikke har virksom behandling å tilby, så burde dette ha blitt formidlet på en grundig måte slik at du kunne ta stilling til om du tenker at avslaget på behandling kan sies å være korrekt eller ikke. Jeg synes også det er litt meningsløst om de med mest kompetanse begrenser seg til utredning til tross for at ingen andre har innspill til virksom behandling.

 

Det er sjelden at intet kan gjøres for å lindre, selv om det kanskje ikke er mulig å oppnå symptomfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...