Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre og trenger hjelp

missNovember

Anbefalte innlegg

Hei! Skal prøve å fatte meg i korthet:

Jeg har akkurat begynt på nytt studie (høyskole) og merker at jeg sliter med å følge opp. PTSD-symptomer blusser opp igjen, det samme med depresjonen. (Dystymi med perioder med dobbel-depresjon.) Jeg har mye flashbacks (oftest taktile) om dagen og synes det er veldig vanskelig med oppgaveskriving og eksamenslesing når jeg har det slik. Den siste måneden har det bare blitt verre og verre. Jeg går fast til psykolog, men synes ikke det hjelper selv om jeg opplever han som kompetent. De siste ukene har funksjonsnivået mitt dalt betraktelig. Om en drøy uke har jeg eksamen, formen er muntlig gruppeeksamen, og jeg er redd dette ikke bare går utover meg, men hele gruppa. Vet ikke hva jeg skal gjøre?

Det hele føles mer og mer håpløst. Jeg er redd og fortvilet og hver dag er en kamp for å unngå å gjøre destruktive ting som selvskading etc... Jeg prøver å unngå å være alene (bor alene) for på den måten å beskytte meg selv fra meg selv, men det er grenser for hvor lenge jeg kan lene meg på familie og venner.

Situasjonen føles fortvilende, vil så veldig gjerne klare dette studiet og komme i gang med livet mitt, har vært psyk i alt for mange år allerede.

Jeg har daglig suicidale tanker, samtidig som jeg ikke vil gi opp helt ennå... Tanken på innleggelse skremmer meg, jeg blir så veldig redd av å være innelåst.

Hvordan kan jeg komme meg gjennom hvertfall denne ene eksamnen?

Jeg er redd hele tiden og og inni meg kjennes det som et bunnløst hull av tristhet.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke overraskende at alle dine symptomer forverres rett før eksamen. Eksamen innebærer mye stress, og de fleste psykiske plager forverres under stress. Høyst sannsynlig vil formen din stige igjen etter eksamen.

Jeg synes du skal gå opp til eksamen - uansett form. For å klare deg i disse dagene frem til eksamen, så kunne du kanskje spørre behandler om du kunne få i det minste en ekstra time?

Kanskje kan du også skrive litt her inne hver dag frem til eksamen? Skriv om hva som bekymrer deg. Rett før eksamen er det også helt rimelig at du lener deg på familie og venner. Du trenger ikke bekymre deg for resten av gruppa, gjør som best du kan, det må være godt nok. Du vil etter hvert bli mer vant til å skulle ha eksamen, mer rutine i gruppeprosesser og mer rutine mht kort og godt å være student. Klor deg fast nå, ta en dag av gangen, og bruk de støttesystemene du har rundt deg. Ikke gi opp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggelse er jo for det første ikke ensbetydende med å bli innelåst. Det er forskjell på å erkjenne at man nå trenger så mye hjelp at man bør legges inn en periode, og tvangsinnleggelse og eventuell belteseng.

Vet ikke helt hva du mener med suicidale tanker (er det på det nivået at du føler livet ikke er verdt å leve, eller legger du planer for å ta ditt eget liv? - to ytterpunkter, jeg vet det, men det er jo litt avgjørende for hvor raskt du trenger hjelp). Står du på medisiner i dag?

Å gå til en form for behandling som ikke hjelper er intet annet enn bortkastet tid. Enten må du fortelle psykologen din at det som nå gjøres ikke hjelper, eller så må du ta opp med fastlegen din om du kanskje trenger en annen form for hjelp eller mer intensiv hjelp.

Jeg synes også at Frosken har et poeng i at psykiske vansker har en tendens til å forsterke seg i perioder med mye stress. 

Du må ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frosken: takk for at du gir meg håp om at dette kan bedre seg etter eksamen!:) Jeg er enig i at eksamensstresset sannsynligvis forverrer alt annet også, er bare vanskelig å se hvordan jeg skal komme gjennom det... Har time hos behandler på tors, skal ta det opp med han da.

Til ISW: selv om jeg har vært innlagt frivillig fordi jeg innser at jeg trenger hjelp, så er første instans akkuttposten likevel, og der er det låste dører... Det er utrolig skummelt for meg pga tidligere traumer, selv om jeg aldri har vært i/hatt behov for belter. (Det ville kanskje vært det verste de kunne gjort mot meg.) Når det gjelder suicidaliteten så er det slik at jeg allerede har en ganske detaljert plan som er gjennomførbar, men jeg føler meg ikke helt klar til å kaste håndkleet ennå. En liten stemme i meg prøver å argumentere for å prøve litt til, jeg kjemper med nebb og klør (en tapende kamp?) for å ikke gi opp helt ennå...

Tusen takk til dere begge for støttende kommentarer!:) Jeg prøver så godt jeg kan, men etter mange års kamp er jeg sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. medisiner så glemte jeg å svare at jeg ikke står på noen nå, men det er ikke fordi jeg ikke har prøvd... Jeg har testet/utprøvd de fleste av AD på markedet uten effekt. Og ja, jeg har prøvd hver og enkelt av dem lenge nok og i adekvat dose for å kunne si at det ikke har effekt på meg. Behandler og fastlege er også enige i dette. Jeg er vel en av de få uheldige der det bare ikke hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg er et håpløst tilfelle... :(

Jeg tror kanskje at du forveksler et midlertidig tilbakefall pga stress med at du er et håpløst tilfelle;-)

Det er mange - også friske studenter - som synes verden omtrent går under rett før eksamen. Når man da har betydelige psykiske vansker slik du har hatt, så er det rimelig at det kjennes ekstra ille. Poenget er da å ikke lytte alt for mye til følelsene, men bare minne seg selv om at eksamensperioder er vanskelige, men de varer ikke evig.

Kan du ikke fortelle litt om hva du gruer deg til i forbindelse med eksamen? Gruppeeksamen er forøvrig en eksamensform mange av oss synes er noe ordentlig herk!

Tristhet er trist, veldig trist - men ikke farlig. Tanker om selvmord er heller ikke farlig, så lenge man holder fast ved at det er utelukket å la tankene bli til handling. Jeg synes jeg kan lese i det du skriver at du fortsatt har guts til ikke å gi deg. Prøv å tenke at det ikke spiller noen rolle om eksamen ikke går så bra, det eneste som er viktig nå er at du ikke gir opp men møter til eksamen og gjør som best du kan. Eksamen er en situasjon man sjelden har full kontroll over, og det kan i seg selv trigge mange sterke følelser hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å tenke som du sier frosk, at dette er tilbakefall pga stress, og ikke verre enn det.

Noe av det jeg gruer meg til ved eksamen? Vel, det et en muntlig gruppeeksamen, altså fremføring + utspørring foran mange. Ikke bare kommer jeg til å forsvinne under jorda av skam dersom jeg ikke er god nok, jeg kommer til å dra ned hele gruppa også. Stryker én, stryker alle.

Jeg hater, hater, hater å fremføre/snakke/prestere foran andre, generelt å bare få oppmerksomhet er utrolig skummelt. Ja, er sosialt engstelig...

I tillegg er jeg redd for å faktisk ikke kunne stoffet godt nok, for får jo ikke lest når jeg har konstante flashbacks og angst hele tiden!:S Begriper ikke hvordan jeg skal komme gjennom pensum på en uke når jeg kan bruke opptil 8 timer på å komme gjennom 40 sider?? Det er ikke fordi det er vanskelig, for stoffet er lett å forstå, men fordi jeg ikke får med meg hva jeg leser og klarer ikke samle tankene lenge nok til å skrive notater osv..

Prøver å holde håpet oppe og ikke gi opp og tenke at dette blir bedre etter eksamen, men hvordan komme gjennom den neste uka?

Hadde vært fint å høre NHDs mening også... Kanskje jeg rett og slett ikke er klar for studier ennå? Men jeg må jo gjøre noe, ingenting blir bedre av å ligge på sofaen.. Selv om depresjonen prøver å overbevise meg om det motsatte:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stilles ikke så veldig høye krav til at dere består en slik eksamen. De som er sensorer vil gjerne at eksamen skal gå bra for studentene, de er ikke ute etter å stryke dere. Dette kan kanskje være greit å tenke på når du stresser som mest.

Hvor fungerer det best for deg å sitte og lese? Og hvor mange sider trenger du å komme gjennom? Jeg har erfaring med at det kan gjøre godt å variere hvor man sitter og jobber. Noen ganger kan jeg jobbe veldig bra noen timer på en kaffebar (men det blir selvfølgelig litt dyrt, for det er grenser for hvor sjelden jeg kan kjøpe noe å drikke hvis jeg blir sittende i timevis...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg lykke til på eksamen! Jeg tipper du ikke er alene om å grue deg til en muntlig gruppeksamen. Det høres skikkelig pes ut.... Men husk at det er riktig som det sies; alle "aktører" i rommet ønsker at dette skal gå best mulig.

Kan du prøve å snakke med foreleser om pensumet? Få tak i hovedlinjene og ikke les bøker fra A-Å. Se på gamle eksamensoppgaver i faget. Det kan også være nyttig å visualisere selve situasjonen - på en positiv måte da. Se for deg rommet, late som du besvarer spørsmål osv. Dere som skal ha eksamen sammen jobber vel også litt sammen om dagen? Drøfter og reflekterer over aktuelle problemstillinger?

Og husk hvis worst case scenario skjer og du føler alt låser seg, så er det lov å be om en time out, si at man er nervøs og trenger 2 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og lykkeønsker!:) Jeg leser som regel best på café e.l, men det er dagsformen det kommer an på om det går eller ikke. Er ca 700 sider pensum. I går kom jeg gjennom en god del, så det var bra, men i dag har det vært helt håpløst... Konstant høyt angstnivå, smertefulle flashbacks og selvmordstanker. Har ikke fungert i det hele tatt i dag:( Nå har jeg mest lyst til å kutte meg opp, men prøver å distrahere meg selv med tv-serier etc i stedet. Da får jeg hvertfall ikke lest, men bedre enn å havne på legevakta osv.. Jeg vil jo ikke det, men begynner å bli litt desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og lykkeønsker!:) Jeg leser som regel best på café e.l, men det er dagsformen det kommer an på om det går eller ikke. Er ca 700 sider pensum. I går kom jeg gjennom en god del, så det var bra, men i dag har det vært helt håpløst... Konstant høyt angstnivå, smertefulle flashbacks og selvmordstanker. Har ikke fungert i det hele tatt i dag:( Nå har jeg mest lyst til å kutte meg opp, men prøver å distrahere meg selv med tv-serier etc i stedet. Da får jeg hvertfall ikke lest, men bedre enn å havne på legevakta osv.. Jeg vil jo ikke det, men begynner å bli litt desperat.

Kanskje du skal "akseptere" at dagene går opp og ned nå? Så når du har det kjipt, prøv å tenk at det blir bedre - du må bare holde ut. Og for all det; ta helt fri når du ikke leser. Nyt tvserier osv.

Ta i bruk fornuftige lesestrategier når du leser(gitt at du sliter m lesingen). "Snakk" aktivt m pensum. Hva kan jeg om dette? Hva tror jeg at jeg skal lære? Se på overskrifter, skumles osv. Lag spm m svar og drøftinger etter du har lest osv.

Det går sikkert bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Tusen tusen takk for gode råd og lykkeønsker! Jeg har fulgt dem, alt fra å jobbe med gamle eksensoppgaver til å akseptere at ikke alle dager kan være like gode. I tillegg tok jeg også en prat med veileder/fagansvarlig slik at hn fikk litt mer innblikk i situasjonen min. Det førte til at jeg fikk lov til å ta eksamnen alene, så fremdeles muntlig og det samme som alle andre, men jeg slapp det ekstra stresset med å ha en gruppe som hørte på meg:) Gikk opp i dag og stod!!:D (var bestått/ikke bestått)

Det hjalp faktisk å ta til seg råd og holde ut alt det vanskelige;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer!!! Så flott at du ikke ga deg. Du må prøve å huske denne erfaringen senere, at du faktisk klarte deg gjennom en så vanskelig eksamensperiode uten å gi opp. Jeg er imponert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Tusen tusen takk for gode råd og lykkeønsker! Jeg har fulgt dem, alt fra å jobbe med gamle eksensoppgaver til å akseptere at ikke alle dager kan være like gode. I tillegg tok jeg også en prat med veileder/fagansvarlig slik at hn fikk litt mer innblikk i situasjonen min. Det førte til at jeg fikk lov til å ta eksamnen alene, så fremdeles muntlig og det samme som alle andre, men jeg slapp det ekstra stresset med å ha en gruppe som hørte på meg:) Gikk opp i dag og stod!!:D (var bestått/ikke bestått)

Det hjalp faktisk å ta til seg råd og holde ut alt det vanskelige;)

Supert - gratulerer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...