Gå til innhold

Ødelagt av SSRI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det meningen man skal føle seg kjemisk lobotomert av SSRI?

Skrevet

Hva vli det si å føle seg kjemisk lobotomert? Kan du beskrive dette nærmere?

Skrevet

Hva vli det si å føle seg kjemisk lobotomert? Kan du beskrive dette nærmere?

Total mangel på følelser, helt flat emosjonelt, som en zombie. Likeglad til alt. Ingen interesser lenger.

Skrevet

Er det meningen man skal føle seg kjemisk lobotomert av SSRI?

Hei!

Er det for lei- seg du får Ssri eller tvang?

Jeg får ikke slike medisiner av min psykiater. Hun sier det ikke er bra ved autisme hvis man ikke har tydelig depresjon eller tvangsproblematikk.

Hørte Gro Dahle fortalte en gang, hun har asperger, at den tiden da hun fikk medisiner før de fant ut av asperger, hadde hun det dårlig, fordi medisinene virket ikke slik de var tenkt.

Da hun fikk asperger diagnose og sluttet med medisiner klarte hun leve et godt liv, med den erkjennelsen at det var det hun hadde strevd med hele livet.

Skrevet

Total mangel på følelser, helt flat emosjonelt, som en zombie. Likeglad til alt. Ingen interesser lenger.

Jeg tror dette kan komme av SSRI, i alle fall har jeg hørt/lest om flere som har rapportert dette. Men det kan godt være ledd i en depresjon også, avhengig av hvordan depresjonen utarter seg.

Skrevet

Det er kanskje helt feil av meg å uttale meg om dette, men som jeg skrev i en annen tråd så er dette en følge av at SSRI kun øker mengden serotonin i nervesystemet. Mye serotonin alene vil stimulere noen reseptorer som hemmer produksjonen av dopamin, som trengs for å føle glede og motivasjon og interesse.

Man kan jo gjøre en av følgende:

- Legge på Wellbutrin, som øker dopamin på samme måte som SSRI øker serotonin

- Legge på Remeron, Tolvon eller Seroquel i lav dose som hindrer det jeg skrev over i å skje.

- Noen kan ha nytte av å bytte SSRI til Zoloft, som også øker dopamin mer enn andre SSRI.

Beklager dette svaret, dette er ikke mitt fagområde. Mente bare å gi et tips.

Skrevet

Hei!

Er det for lei- seg du får Ssri eller tvang?

.

Angst og depresjon.
Skrevet (endret)

Det er kanskje helt feil av meg å uttale meg om dette, men som jeg skrev i en annen tråd så er dette en følge av at SSRI kun øker mengden serotonin i nervesystemet. Mye serotonin alene vil stimulere noen reseptorer som hemmer produksjonen av dopamin, som trengs for å føle glede og motivasjon og interesse.

Man kan jo gjøre en av følgende:

- Legge på Wellbutrin, som øker dopamin på samme måte som SSRI øker serotonin

- Legge på Remeron, Tolvon eller Seroquel i lav dose som hindrer det jeg skrev over i å skje.

- Noen kan ha nytte av å bytte SSRI til Zoloft, som også øker dopamin mer enn andre SSRI.

Beklager dette svaret, dette er ikke mitt fagområde. Mente bare å gi et tips.

En slik vanvittig medisin-coctail har jeg ingen tro på. Endret av gråstein
Skrevet

En slik vanvittig medisin-coctail har jeg ingen tro på.

Det er strengt talt bare en ekstra medisin da, eventuelt bytte ut annet SSRI med Zoloft. Det fungerte fint for meg da jeg fikk lagt på Remeron (men ble dessverre litt mye søtsaker av det).

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

En slik vanvittig medisin-coctail har jeg ingen tro på.

Nei, men da får du fortsette å føle deg "lobotomert", eller slutte med SSRI og ønske grunnsykdommen velkommen tilbake dersom du skal ha den holdningen.

SSRI + Wellbutrin/Remeron/Tolvon er SVÆRT vanlig og langt i fra en stor coctail.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Nei, men da får du fortsette å føle deg "lobotomert", eller slutte med SSRI og ønske grunnsykdommen velkommen tilbake dersom du skal ha den holdningen.

SSRI + Wellbutrin/Remeron/Tolvon er SVÆRT vanlig og langt i fra en stor coctail.

Hva med å gjøre noe med dine egne holdninger?

Skrevet

Hva med å gjøre noe med dine egne holdninger?

Det var jo en ærlig og direkte tilbakemelding da. Man må jo gjøre dette valget, enten velge å gjøre noe med problemene, eller la være.

Det som jeg derimot synes er synd, er at så mange leger bare lar det "skure og gå" med uakseptable bivirkninger eller dårlig effekt.

Skrevet

NHD har gjentatte ganger sagt at vanlig behandling ser ut til å ha ingen eller liten effekt ved Asperger syndrom. Det er også en del som mener at denne pasientgruppen får det verre ved bruk av f.eks. SSRI.

Det er ikke alltid slik at bare pasienten gjør det som "anbefales", så vil lidelsen opphøre.

Skrevet

Det var jo en ærlig og direkte tilbakemelding da. Man må jo gjøre dette valget, enten velge å gjøre noe med problemene, eller la være.

Det som jeg derimot synes er synd, er at så mange leger bare lar det "skure og gå" med uakseptable bivirkninger eller dårlig effekt.

Hva med problemer som ikke nødvendigvis kan løses?

For øvrig enig med deg i det andre avsnittet ditt.

Skrevet

Angst og depresjon.

Jeg tror som tidligere, at dersom du skal ha håp om å få adekvat behandling, så må du få hjelp til å finne en som både er svært kompetent og som er villig til å følge deg over litt tid.

Du skriver bra, så kanskje kunne du ha formidlet dine vansker skriftlig bedre enn du kan muntlig? Hvis jeg var deg, så tror jeg at jeg ville ha forsøkt å høre med pasientforeningen om de har noen tips om behandlere som muligens kan hjelpe. Alternativt ville jeg ha kontaktet et av kompetansesentrene og spurt om det sammen. Jeg mener du har hatt mye uflaks så langt.

Skrevet

Jeg reagerer litt på at forenklede og bastante forståelser av behandling av psykiske lidelser nærmest pushes, med med en markant holdning av oppgitt frustrasjon over at vedkommende ikke forstår, med resultatet av vedkommende oppfordres til å putte i seg opptil flere psykoaktive stoffer selv om vedkommende har all rett til å være skeptisk og bestemme over sin egen kropp.

Skrevet (endret)

Angst og depresjon.

Hei!

Ok

Det i er i følge min psykiater, flere andre, litteratur og en del studier gjort på barn med autisme, ikke alltid like lett å få normal effekt av Ssri og andre medisiner mot psykiske lidelser for de med autisme.

En ufarlig ting som virker bra er imidlertid oxytocin, det virker lett, og for et menneske med dyp depresjon, er ikke dette sikkert ok, men flere med autisme bruker det og med god effekt.

Ulempen er at man må siffer sniffe pray store deler av dagen.

Vi med autisme har lavere døgnutskillelse av oxytocin,

En annen god ting kan være søvnhormonet melatonin, god søvn er ofte viktig for bedring i dagsform. Det fins depot som circadin og melatonin som virker raskt, jeg har god effekt av melatonin for å sove og oxytocin gjennom dagen

Endret av Madelenemie
Skrevet

Jeg reagerer litt på at forenklede og bastante forståelser av behandling av psykiske lidelser nærmest pushes, med med en markant holdning av oppgitt frustrasjon over at vedkommende ikke forstår, med resultatet av vedkommende oppfordres til å putte i seg opptil flere psykoaktive stoffer selv om vedkommende har all rett til å være skeptisk og bestemme over sin egen kropp.

Ja, men her var det jo et problem. Vedkommende hadde jo bivirkninger av SSRI. Da kan man etter min mening enten kutte ut SSRI, holde ut med bivirkningene eller prøve noe nytt. Jeg prøvde bare å fortelle at det finnes andre løsninger enn å enten kutte det ut eller holde ut.

Jeg ønsker ikke å presse noen til å ta medisiner, men det er vel greit å opplyse om alternativene?

Skrevet

Ja, men her var det jo et problem. Vedkommende hadde jo bivirkninger av SSRI. Da kan man etter min mening enten kutte ut SSRI, holde ut med bivirkningene eller prøve noe nytt. Jeg prøvde bare å fortelle at det finnes andre løsninger enn å enten kutte det ut eller holde ut.

Jeg ønsker ikke å presse noen til å ta medisiner, men det er vel greit å opplyse om alternativene?

Nå var det ikke deg jeg klagde på.

Selvsagt er det de tre valgene man har, er det bare du som mener det? Finnes det flere?

Men hva gjør deg sikker på at det er bivirkninger?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt umulig å svare fornuftig på et slikt spørsmål uten flere opplysninger som diagnoser, dose, varighet av behandling, hvordan en var før behandling osv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...