Gå til innhold

Hva skjer med taushetsplikten i et slikt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har sikkert et noe rart spørsmål, men det er noe jeg virkelig lurer på. Min mor skal i retten angående en barnevernssak og nå vurderer en av partene å bruke min psykolog som vitne. Dersom de velger å gjøre dette, må jo min psykolog møte slik jeg har forstått det. Hva skjer med taushetsplikten i et slikt tilfelle? Faller den bort? Jeg har jo fortalt psykologen min ting som jeg ikke ønsker at flere skal vite

Hilsen bekymret jente

Skrevet

Hei

Jeg synes på ingen måte det er et rart spørsmål, jeg vil tro det er helt naturlig å lure på dette. Taushetsplikten til psykologer står sterkt også i domstolsbehandling av saker. I de aller fleste tilfeller kreves ditt samtykke for at psykologen skal uttale seg (etter tvisteloven § 22-5 første og tredje ledd). 

Hvis psykologen ikke kan forklare seg, må han også sjeldent møte. 

Anonymous poster hash: cefe4...df3
Skrevet

Hvis du ennå går hos denne psykologen, kan det kanskje også være greit å ta opp denne bekymringen med han. Du vil kanskje kunne føle deg enda tryggere på at han ikke vil vitne i saken, hvis du får dette bekreftet av psykologen selv.

Ut fra din formulering av spørsmålet antar jeg at du ikke er veldig ung. Hvis du er under 15 år, kan det komme inn noen andre regler. Din mening skal likevel veie tungt.

Anonymous poster hash: cefe4...df3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...