stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Er mindfulness bra for alle, for meg? Det er vel en form for meditasjon? Er det bare å sitte stille og la tankene passere? 0 Siter
Maglor Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Burde vel heller kalles "mindlessness", men ja det er veldig bra så lenge man ikke gjør konseptet til noe overdrevent mystisk. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 (endret) Er mindfulness bra for alle, for meg? Det er vel en form for meditasjon? Er det bare å sitte stille og la tankene passere?Mindfullness er bra for de aller fleste, om det er bra for absolutt alle skal jeg ikke uttale meg om.Det dreier seg mer om tilstedeværelse i nuet enn om å sitte stille å la tankene plassere. Man skal snarere konsentrere seg om å ikke tenke på noen ting, annet enn pust og aksept.Ja, det er en form for meditasjon. Bare å sitte stille å la tankene passere, slik du nevner, er vel også en form for meditasjon, men jeg vil ikke kalle det mindfullness.Det finnes mange fine CD'er/lydfiler en kan laste ned, samt app'er til telefonen. Litt veiledning er nyttig, for meg er det nærmest en nødvendighet for å holde konsentrasjonen så lenge som en bør. Endret 16. oktober 2014 av Xtra 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Burde vel heller kalles "mindlessness", men ja det er veldig bra så lenge man ikke gjør konseptet til noe overdrevent mystisk. Tror ikke det er noe mystisk jeg da, det er vel blitt mer og mer vanlig. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Mindfullness er bra for de aller fleste, om det er bra for absolutt alle skal jeg ikke uttale meg om. Det dreier seg mer om tilstedeværelse i nuet enn om å sitte stille å la tankene plassere. Man skal snarere konsentrere seg om å ikke tenke på noen ting, annet enn pust og aksept. Ja, det er en form for meditasjon. Bare å sitte stille å la tankene passere, slik du nevner, er vel også en form for meditasjon, men jeg vil ikke kalle det mindfullness. Det finnes mange fine CD'er/lydfiler en kan laste ned, samt app'er til telefonen. Litt veiledning er nyttig, for meg er det nærmest en nødvendighet for å holde konsentrasjonen så lenge som en bør. Får se om jeg får tak i cd, hadde vært artig å prøvd det. 0 Siter
ISW Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Får se om jeg får tak i cd, hadde vært artig å prøvd det. Du finner bok med CD i bokhandelen. Mindfullness - en vei ut av depresjon og nedstemthet heter den. Fin bok, har lest den. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Du finner bok med CD i bokhandelen. Mindfullness - en vei ut av depresjon og nedstemthet heter den. Fin bok, har lest den. Kan jeg bestille den på nett tro? 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Kan jeg bestille den på nett tro?Denne er bra, og det følger med CD:https://www.tanum.no/_livssyn/selvutvikling/stress-andries-j.-kroese-9788203228681 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Denne er bra, og det følger med CD:https://www.tanum.no/_livssyn/selvutvikling/stress-andries-j.-kroese-9788203228681 Takk, tror jeg bestiller den da :-) 0 Siter
ISW Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Kan jeg bestille den på nett tro? http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8282200182 Ja, her er den. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8282200182 Ja, her er den. Ok, takk :-) 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Nyere forskning har ihvertfall vist at mindfulness i sum har en (moderat) positiv effekt ved angst og depresjoner. Da jeg var deprimert var jeg veldig stresset, klarte ikke å la være å gruble på ting og tenke negative tanker. Jeg forsøkte mindfulness, og opplevde at det gjorde meg litt mindre stresset, mindre tankekjør, lettere å stå i følelsene (uten å agere). Nå bruker jeg trening for å forebygge nye depresjoner, men hadde sikkert hatt godt av å komme i gang med litt mindfulness også 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Nyere forskning har ihvertfall vist at mindfulness i sum har en (moderat) positiv effekt ved angst og depresjoner. Da jeg var deprimert var jeg veldig stresset, klarte ikke å la være å gruble på ting og tenke negative tanker. Jeg forsøkte mindfulness, og opplevde at det gjorde meg litt mindre stresset, mindre tankekjør, lettere å stå i følelsene (uten å agere). Nå bruker jeg trening for å forebygge nye depresjoner, men hadde sikkert hatt godt av å komme i gang med litt mindfulness også Det var bra, alle trenger vel positivitet. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Det var bra, alle trenger vel positivitet. Ja, det gjør ting lettere 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Meditasjon og mindfullness kan være bra for mye. Hvis man er svært derpimert (melankolsk) eller psykotisk skal man ikke meditere, for da kan det gjøre ting verre. Vanlige avslappingsteknikker bør gå bra. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Meditasjon og mindfullness kan være bra for mye. Hvis man er svært derpimert (melankolsk) eller psykotisk skal man ikke meditere, for da kan det gjøre ting verre. Vanlige avslappingsteknikker bør gå bra. Ok, jeg har bare etterdønninger etter psykose, da går det vel bra eller? Vil ikke bli verre. 0 Siter
ISW Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Mindfullness er sikkert fint for deg. Det er for øvrig mye mer enn meditasjon, det er bare en del av det. Jeg tror imidlertid at du kunne hatt nytte av å i mye større grad ha en form for aksept ovenfor din situasjon. Du har en psykisk lidelse, hvor det er forventet at noen dager kan være tunge. Noe nedstemthet og avflating vil du oppleve. Likevel er det mulig for deg å leve et langt og godt liv. Men å "løpe etter diagnoser" av typen: "Hva er galt med meg nå?" tror jeg vil virke veldig mot sin hensikt og egentlig bare underbygge problemene. Gjennom å akseptere at jeg har en sykdom og at den gir visse symptomer, føler jeg at jeg har kommet mye lengre på veien til et godt liv. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Skrevet 16. oktober 2014 Mindfullness er sikkert fint for deg. Det er for øvrig mye mer enn meditasjon, det er bare en del av det. Jeg tror imidlertid at du kunne hatt nytte av å i mye større grad ha en form for aksept ovenfor din situasjon. Du har en psykisk lidelse, hvor det er forventet at noen dager kan være tunge. Noe nedstemthet og avflating vil du oppleve. Likevel er det mulig for deg å leve et langt og godt liv. Men å "løpe etter diagnoser" av typen: "Hva er galt med meg nå?" tror jeg vil virke veldig mot sin hensikt og egentlig bare underbygge problemene. Gjennom å akseptere at jeg har en sykdom og at den gir visse symptomer, føler jeg at jeg har kommet mye lengre på veien til et godt liv. Det er vanskelig å akseptere diagnosen min og hvordan jeg føler meg, akseptere at jeg er sliten hele tiden og at jeg klarer så lite. Og at jeg har vært så mye syk i livet mitt, men tar vare på de gode øyeblikkene da. Men likte det med et godt og langt liv, takk :-) Sønnen min syns det er synd jeg må slite sånn med alt mulig, er enig i det for jeg har ikke valgt det selv. Føler egentlig at jeg har hatt lite kontroll, bortsett fra når jeg slutter med medisiner...men på en måte er det ikke bare jeg som bestemmer det heller. Tør ikke slutte nå etter i sommer, burde ikke ha sluttet sist...kanskje jeg hadde vært bra nå da. 0 Siter
frosken Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Meditasjon og mindfullness kan være bra for mye. Hvis man er svært derpimert (melankolsk) eller psykotisk skal man ikke meditere, for da kan det gjøre ting verre. Vanlige avslappingsteknikker bør gå bra. Noen av de teknikkene som presenteres under mindfulnessparaplyen oppfatter jeg som omtrent identisk med "vanlige avslapningsteknikker", dette gjelder særlig det om betegnes som "bodyscan" hvor man kort og godt følger en instruksjon om å flytte oppmerksomheten fra kroppsdel til kroppsdel. (F.eks. kjenn på høyre storetå - fotsåle - overside fot - ankel- legg - kne - lår osv. osv. ) Effekten av dette er svært lik det man oppnår med f.eks. autogen trening, mener jeg. Tenker du at din advarsel mot mindfulness også gjelder for denne mindfulnessteknikken, eller er det mer ved de mindre strukturerte mentale teknikkene (som øvelser med oppmerksomhet mot pust) det er grunn til å være forsiktig ved visse typer lidelser? 0 Siter
gråstein Skrevet 16. oktober 2014 Skrevet 16. oktober 2014 Er mindfulness bra for alle, for meg? Det er vel en form for meditasjon? Er det bare å sitte stille og la tankene passere? Det er bra for alle. Tror jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.