Gå til innhold

spørsmål til NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hva dere psykiatere mener kan misforstås/feiltolkes/ eller overlappe, mellom:

Psykopati og asperger syndrom?

Jeg tenker det kan være noe med at man viser lite følelser utad?

At man reagerer kjølig/annerledes når andre har det vondt?

Er det noe av dette, eller noe annet?

Jeg ser forskjellene feks har ikke psykopater samvittighet, vi med asperger har mye samvittighet, og er dårlige til å lyve, samt er "dumme" i følge min mann i å sette oss selv i uheldige situasjoner fordi vi bare er ærlige.

Skrevet

Jeg ser forskjellene feks har ikke psykopater samvittighet, vi med asperger har mye samvittighet, og er dårlige til å lyve, samt er "dumme" i følge min mann i å sette oss selv i uheldige situasjoner fordi vi bare er ærlige.

Mener ikke du at Anders Behring Brevik har asperger?

Anonymous poster hash: ef0d9...c17

Skrevet

Mener ikke du at Anders Behring Brevik har asperger?

Anonymous poster hash: ef0d9...c17

Hei!

Med min egen oppfattelse og dårlige kunnskap og innsikt i psykiatri, jo så mener jeg han kan ha asperger syndrom som grunnlidelse, men ikke alene, man dreper ikke andre uten å ha noe mer av psykiske vansker.

Jeg tror han har personlighetsfortyrrelser på toppen, mer som følge av dårlig oppvekst/omsorgssvikt.

Jeg er en ufaglært synser, men mange psykiatere har senere kommet på banen og ment han har autisme som grunnlidelse, det tror også min psykiater, men det var psykiske vansker med andre navn som forårsaket  det fæle han gjorde. Derfor har jeg ikke noe problem med å akseptere at han har min lidelse, vi med asperger er like forskjellige som folk flest.

Skrevet

Hei!

Med min egen oppfattelse og dårlige kunnskap og innsikt i psykiatri, jo så mener jeg han kan ha asperger syndrom som grunnlidelse, men ikke alene, man dreper ikke andre uten å ha noe mer av psykiske vansker.

Men du hevder jo at aspergere ikke kan lyve og holde ting skjult...

Anonymous poster hash: 42653...575

Skrevet

Men du hevder jo at aspergere ikke kan lyve og holde ting skjult...

Hei!

Ja.

men jeg skriver jo at abb har mer enn autisme, 

Skrevet

Hei!

Ja.

Det er komplisert. Hva skyldes hva, liksom?

Skrevet

.... vi med asperger har mye samvittighet.....

Hva legger du egentlig i dette, Madelenemie?

Anonymous poster hash: 0f132...d4f

Skrevet

Hei!

Ja.

Det er slik at man kan ha både autisme og personlighetsforstyrrelse?

Skrevet

Det er slik at man kan ha både autisme og personlighetsforstyrrelse?

Så autister kan ikke lyve, men har de i tillegg en personlighetsforstyrrelse, da kan de lyve likevel?

Anonymous poster hash: 0f132...d4f

Skrevet

En god del kriminelle har jo asperger - de lyver da og skjuler ting?

Anonymous poster hash: d2611...174
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker først og fremst på to forhold:

Empatisvakheten

De dårlige sosiale antennene som gir seg utslag i at en kjører frem i sitt spor uanfektet av andres ønsker.

Skrevet

Jeg tenker først og fremst på to forhold:

Empatisvakheten

De dårlige sosiale antennene som gir seg utslag i at en kjører frem i sitt spor uanfektet av andres ønsker.

Hei!

Ok takk

Det med empati har jeg faktisk nektet til mange at jeg har, da nekter de/motsier, men jeg tror de blander empati og sympati, jeg har nemlig lite empati(evnen til å oppfatte det usagte, stemninger, atmosfæren i et rom osv), men mye sympati, når jeg forstår at noen har det vondt, er lei seg, da får jeg selv vondt og blir urolig og fortvilt etc...særlig rastløs og urolig.

Jeg kan derfor feks dårlig se filmer med vold, jeg ser til volden kommer, men jeg går mye til kjøkkenet for å ordne ting, mens jeg holder meg for ørene, det kaller min man, "filmdreper", noe sånt, han ser på at mennesker blir drept han? merkelig, og uten at han blir kvalm, men han har mye empati. Min psykiater var den eneste som syns det jeg skrev om min egen mangel på empati og motsatt store grad av sympati var forståelig.

Jeg kan likevel gå bort fra ulykker da jeg blir syk selv eller jeg blir redd av lyder.

De dårlige sosiale antennene skjønner jeg også ikke akkurat er bra:-(

Hadde jeg visst dette, hadde jeg ikke giftet meg, jeg hadde egnet meg bedre i kloster.

(det er svært fortvilende å være gift med et menneske med autisme, det er trening i ensomhet av det ikke gode)

Når alt det er skrevet så har jeg tilpasset meg litt, i følge min psykiater mye, men hun tror for godt om meg,, jeg har prøvd mye, men det er sånn at det er som to bolter, de to forhold, du nevner, er skrudd inn i hjernen og sitter fast,  det er lite å gjøre med:-( 

Jeg syns derfor i motsetning til kjendisene som har asperger, at autisme ikke er noe ok,

jeg syns det bare begrenser og hemmer, hadde det vært medisiner, eller hadde jeg sluppet være bevisst den sorg det gir andre, litt bedre for meg kanskje, men ikke for andre, men fordi jeg har normal IQ, er jeg bevisst om saken og må leve regelstyrt og etter oppskrifter. Derfor syns min mann av og til at det er som å være gift med en robot:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...