Gå til innhold

Tv aksjonen


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har gitt også i år

Som jeg har gjort siden det var innsamling til dengangen det hette Biafra, og ikke Øvre Volta, - som idag.

Jeg sitter å tenker på alle overføringene/innsamlingene som har blitt Afrika som kontinent til gode, og kan ikke komme på en eneste ting/skole/bygg eller hva som helst, - som står som et symbol på all denne overføringen.

Derimot ser jeg en sterk strøm av våpen, og rike ledere i de forskjellige landene.

Om noen kunne fulgt bedre opp hvordan slike penger ble "formidlet" dit de kom, så kansje vi kunne finne bedre måter å kanalisere dette på.

Jeg sitter med en ekkel følelse at disse pengene dessverre ikke kommer dit de skal.

Anonymous poster hash: 5a770...137

Hei!

 

Mange penger kommer ikke frem, men mange gjør det.

 

De som gir er ofte de som er generøse generelt, ikke bare med penger, men generøse i seg selv.

 

De som ikke gir er oftest de som har nok med seg selv, de som har mistet mye av den viktige troen også på at fremgang skjer, selv om det går sakte, og irriterende/trist-sakte.

 

Det er også andre aspekter ved folkeaksjonene vi ofte glemmer, som er vel så viktige, det at fokus flyttes fra våre mager, fra våre klesskap, fra våre karrierer, ut mot langt viktigere arenaer.

Det fortjener ikke minst barna våre, at vi voksne står sammen med dem i at "jo det går fremover, vi kan endre ting, vi kan engasjere oss" osv...

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Mange penger kommer ikke frem, men mange gjør det.

 

De som gir er ofte de som er generøse generelt, ikke bare med penger, men generøse i seg selv.

 

De som ikke gir er oftest de som har nok med seg selv, de som har mistet mye av den viktige troen også på at fremgang skjer, selv om det går sakte, og irriterende/trist-sakte.

 

Det er også andre aspekter ved folkeaksjonene vi ofte glemmer, som er vel så viktige, det at fokus flyttes fra våre mager, fra våre klesskap, fra våre karrierer, ut mot langt viktigere arenaer.

Det fortjener ikke minst barna våre, at vi voksne står sammen med dem i at "jo det går fremover, vi kan endre ting, vi kan engasjere oss" osv...

 

:-)

Så fint skrevet! Jeg er veldig enig med deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det politisk riktige er jo være enig, og dermed fortsette å gi.

Men hva hvis størstedelen av disse pengene detter ned i lommene til ledere som kjøper våpen for de da?

Er det da like riktig?

Verdens yngste land ble feiret med pomp og prakt for noen få år siden, - Sør Sudan.

Hva ble pengene brukt til her? Kjøpte de våpen for alt sammen, for deretter å slakte sine egne innbyggere?

Er det fortsatt riktig å gi, eller bare "kjøper" vi oss bedre samvittighet?

Etter å ha bombet Gaza sønder og sammen for n'te gang, så snakkes det nå om "givertretthet".

 

Et, for meg, - nytt ord, og jeg trenger ikke så mye forklaring hva som ligger i det.

Kansje folk må begynne å oppføre seg som folk?



Anonymous poster hash: 5a770...137
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ringer 820 44 110 kan du bidra med 200 kroner, og om du sender P3A til 1987 bidrar du med 25 kr.

Takk for info :)

Anonymous poster hash: bc8c3...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det politisk riktige er jo være enig, og dermed fortsette å gi.

Men hva hvis størstedelen av disse pengene detter ned i lommene til ledere som kjøper våpen for de da?

Er det da like riktig?

Verdens yngste land ble feiret med pomp og prakt for noen få år siden, - Sør Sudan.

Hva ble pengene brukt til her? Kjøpte de våpen for alt sammen, for deretter å slakte sine egne innbyggere?

Er det fortsatt riktig å gi, eller bare "kjøper" vi oss bedre samvittighet?

Etter å ha bombet Gaza sønder og sammen for n'te gang, så snakkes det nå om "givertretthet".

 

Et, for meg, - nytt ord, og jeg trenger ikke så mye forklaring hva som ligger i det.

Kansje folk må begynne å oppføre seg som folk?

Anonymous poster hash: 5a770...137

 

I dette tilfellet kommer ikke pengene ned i lommene på våpenhandlere. Rundt 90 % når formålet i følge Innsamlingskontrollen. Da er det verre med penger fra staten som skulle gått til å hjelpe folk i midtøsten. Langt over 800 mill kroner fra staten går via FN-systemet. En stor del av de pengene havner i lommene til korrupte muslimske ledere i Midtøsten, noe går nok også til kjøp av våpen og ammunisjon. Noe regnskap får ikke vår regjering fra mottakerne, men de forlanger regnskap fra private organisasjoner som formidler uhjelp.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Mange penger kommer ikke frem, men mange gjør det.

 

De som gir er ofte de som er generøse generelt, ikke bare med penger, men generøse i seg selv.

 

De som ikke gir er oftest de som har nok med seg selv, de som har mistet mye av den viktige troen også på at fremgang skjer, selv om det går sakte, og irriterende/trist-sakte.

 

Det er også andre aspekter ved folkeaksjonene vi ofte glemmer, som er vel så viktige, det at fokus flyttes fra våre mager, fra våre klesskap, fra våre karrierer, ut mot langt viktigere arenaer.

Det fortjener ikke minst barna våre, at vi voksne står sammen med dem i at "jo det går fremover, vi kan endre ting, vi kan engasjere oss" osv...

 

:-)

 

Bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...