Gå til innhold

mani er ikke en god ting

missmas

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av at folk i bipolargrupper på nettet forherliger mani, fordi da får de så mye husvask gjort. Jeg vil heller kalle det for hypomani. Mani er destruktivt selv om du skulle føle deg fantastisk, ford du får vrangforestillinger og psykose. Jeg klarte såvidt vaske badet da jeg var manisk, fordi jeg var så forvirret at jeg knapt visste hvordan jeg skulle pakke kofferten min og komme meg hjem fra utlandet. Men jeg fikk da vasket et bad, mens jeg trodde jeg ble overvåket gjennom skjule kameraer og forvekslet mine egne tanker med han som overvåket meg, og trodde han lærte meg å tenke strukturert så jeg fikk vasket det badet… Det er en helt annen tilstand enn den hypomaniske der man får husvask og masse positive ting gjort. Ved mani får man vrangforestillinger og blir gjerne skikkelig aggressiv.

Endret av missmas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som det følger med tragedie med det å være manisk også, rat at folk syns det er så fantastisk.

Følelsen kan være helt fantastisk, helt utenomjordisk deilig speeda følelse, (når man ikke er aggressiv), det er jo godt å være så oppstemt at du er helt utavkontroll, men det er sant at det følger tragedie sosialt, økonomisk, helsemessig. Hypomani derimot er ikke så ille. Men ofte kaller folk det som er hypomani for mani når de skriver på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen kan være helt fantastisk, helt utenomjordisk deilig speeda følelse, (når man ikke er aggressiv), det er jo godt å være så oppstemt at du er helt utavkontroll, men det er sant at det følger tragedie sosialt, økonomisk, helsemessig. Hypomani derimot er ikke så ille. Men ofte kaller folk det som er hypomani for mani når de skriver på nettet.

Er nok ikke alt som er mani nei, hypomani er vel ikke så ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

virker sånn hos mange hypomane

Tror det er en slags myte som endel henger seg på, fordi de føler at "sånn er det" å ha mani/hypomani...

Skulle jo tro hva man brukte energien på hang sammen med livsmål... hvis man syns hushold er viktig klart man vasker mye som hypoman. Men for andre tror jeg det like gjerne er lekser... eller trening...

Men nå er ikke jeg fagperson. Og det var jo litt off topic og, igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en slags myte som endel henger seg på, fordi de føler at "sånn er det" å ha mani/hypomani...

Skulle jo tro hva man brukte energien på hang sammen med livsmål... hvis man syns hushold er viktig klart man vasker mye som hypoman. Men for andre tror jeg det like gjerne er lekser... eller trening...

Men nå er ikke jeg fagperson. Og det var jo litt off topic og, igrunn.

Det er bare så typisk i de forumene ang bipolar at folk elsker å være maniske fordi de får vaska huset

og jeg blir litt lei av det, fordi mani for meg var en situasjon der jeg var altfor syk til å vaske huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så typisk i de forumene ang bipolar at folk elsker å være maniske fordi de får vaska huset

og jeg blir litt lei av det, fordi mani for meg var en situasjon der jeg var altfor syk til å vaske huset

Høres ut som et dumt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall sikkert at mani ikke er en god ting.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mani

Mani er en sykelig sinnstilstand med meget høyt stemningsnivå og energinivå, som oftest kommer i perioder som varer i uker eller måneder. Den maniske kan bruke penger som han/hun ikke har, kjøpe dyre ting og inngå kontrakter og avtaler som er urealistiske. Mange setter i gang med en rekke prosjekter som vanskelig lar seg gjennomføre. De føler seg uovervinnelige og hemningsløse. Ofte kan maniske personer være irritable ved motgang, og noen ganger aggressive. Noen kan være veldig seksuelt pågående og aktive, og skaffe seg mange partnere (promiskuitet). De sover ofte lite, gjerne 3-4 timer i døgnet. Vedkommende skjønner ofte ikke selv at han/hun er syk. Manien vil mange ganger utvikle seg til en psykose, hvor den syke mister fullstendig grepet på virkeligheten. Mani kan være en svært stor belastning for den som rammes og deres pårørende, men innebærer også sterke positive følelser og opplevelser. Når den maniske episoden nærmer seg slutten melder angeren og selvkritikken seg, og mange går direkte over i en dyp depresjon.

Som alle kan se står det ingenting om at det er en fin tilstand fordi da blir huset så fantastisk skinnende rent... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall sikkert at mani ikke er en god ting.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mani

Som alle kan se står det ingenting om at det er en fin tilstand fordi da blir huset så fantastisk skinnende rent... :wub:

Nettopp. Det artikkelen fra wikipedia mangler er å nevne at det kan ta lang tid å komme seg etter en mani fordi hjernen blir så sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av at folk i bipolargrupper på nettet forherliger mani, fordi da får de så mye husvask gjort. Jeg vil heller kalle det for hypomani. Mani er destruktivt selv om du skulle føle deg fantastisk, ford du får vrangforestillinger og psykose. Jeg klarte såvidt vaske badet da jeg var manisk, fordi jeg var så forvirret at jeg knapt visste hvordan jeg skulle pakke kofferten min og komme meg hjem fra utlandet. Men jeg fikk da vasket et bad, mens jeg trodde jeg ble overvåket gjennom skjule kameraer og forvekslet mine egne tanker med han som overvåket meg, og trodde han lærte meg å tenke strukturert så jeg fikk vasket det badet… Det er en helt annen tilstand enn den hypomaniske der man får husvask og masse positive ting gjort. Ved mani får man vrangforestillinger og blir gjerne skikkelig aggressiv.

Dette har jeg reagert på også. Jeg har bipolar to og vært hypoman endel ganger. Den verste er når det gikk så fort i toppen at jeg sto på stedet hvil og ikke fikk gjort noe fordi tankene gikk i ekstremfart. Alt var kaos, jeg ble veldig sliten og liggende. I tillegg hadde jeg en jævlig indre smerte som jeg ikke greier å beskrive. Trodde naboen var ute etter meg og at tv'n ga meg skjulte beskjeder. Så fanden selv i sidesynet. Kan ikke finne noe positivt med dette nei. Har også brukt kreditkort og satt meg i gjeld i slike perioder. Da jeg var ganske ung, hadde jeg en perode med veldig mange partnere samtidig. Ikke kry av dette idag nei.

Lurer på om de som skriver på slike forum er hypomane mens de skriver? Da kan jo gjerne alt virke rosenrødt i noen dager før nedturen evt kommer. Orker ikke å lese om sånne ting, blir sint av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg reagert på også. Jeg har bipolar to og vært hypoman endel ganger. Den verste er når det gikk så fort i toppen at jeg sto på stedet hvil og ikke fikk gjort noe fordi tankene gikk i ekstremfart. Alt var kaos, jeg ble veldig sliten og liggende. I tillegg hadde jeg en jævlig indre smerte som jeg ikke greier å beskrive. Trodde naboen var ute etter meg og at tv'n ga meg skjulte beskjeder. Så fanden selv i sidesynet. Kan ikke finne noe positivt med dette nei. Har også brukt kreditkort og satt meg i gjeld i slike perioder. Da jeg var ganske ung, hadde jeg en perode med veldig mange partnere samtidig. Ikke kry av dette idag nei.

Lurer på om de som skriver på slike forum er hypomane mens de skriver? Da kan jo gjerne alt virke rosenrødt i noen dager før nedturen evt kommer. Orker ikke å lese om sånne ting, blir sint av det.

Høres jo nesten mer ut som du har bipolar 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo nesten mer ut som du har bipolar 1?

Kanskje vært nesten manisk ja, men tror den er vanskelig å diagnostisere. Brukte også SSRI da jeg var som verst. Dette fyrte opp det meste ja. Var jo veldig psyk og veldig mye som var galt med meg på den tiden.

Etter 7 vonde år, kommer 7 gode, eller no sånt...:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest på andre fora enn dette, så jeg vet ikke hvordan mani beskrives andre steder. Men min oppplevelse av en nær slektning med mani var at han syntes det var helt fantastisk, han følte seg ung og uovervinnelig og han elsket det høye tempoet. Men drtte var jo absolutt ikke forenlig med ekteakap, deres økonomi, hans fysiske helse osv. Han forstod ikke selv hvorfor han måtte medisineres bort fra den "herlige" tilstanden han befant seg i.

Vi som observerte ham så jo helt klart at mani ilke var en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...