Gå til innhold

Hvordan snu plagsom irritasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjennom lengre tid vært mye irritert, og jeg har ikke lenger klart å holde det for meg selv.

Problemet har nå blitt så stort at det preger stemningen hjemme sgs hver dag.

Jeg prøver stadig å ta meg sammen, men jeg har samtidig god grunn til å være irritert (noe jeg ikke får gjort noe med - derfor er det jeg som må endre meg). Så det er vanskelig.

Er det noen som har noen gode råd til meg om hvordan jeg skal snu dette? Jeg er inne i en ond sirkel som jeg ikke kommer meg utav, derfor spør jeg dere i tilfelle noen har noen tips.

PS. Jeg vet at jeg har en depresjon på gang og at irritasjon følger med, men det må da gå an å endre på dette med irritasjon for det - eller?

Skrevet

Jeg har gjennom lengre tid vært mye irritert, og jeg har ikke lenger klart å holde det for meg selv.

Problemet har nå blitt så stort at det preger stemningen hjemme sgs hver dag.

Jeg prøver stadig å ta meg sammen, men jeg har samtidig god grunn til å være irritert (noe jeg ikke får gjort noe med - derfor er det jeg som må endre meg). Så det er vanskelig.

Er det noen som har noen gode råd til meg om hvordan jeg skal snu dette? Jeg er inne i en ond sirkel som jeg ikke kommer meg utav, derfor spør jeg dere i tilfelle noen har noen tips.

PS. Jeg vet at jeg har en depresjon på gang og at irritasjon følger med, men det må da gå an å endre på dette med irritasjon for det - eller?

Har dere snakket gjennom situasjonen som familie? Hvorfor er det gitt at det kun er du som må endre deg? Mener du i såfall at din irritasjon er irrasjonell og urimelig?

Skrevet

Ja, vi har snakket om det, og det går ikke an å endre det (har prøvd i lang tid). Derfor må det bli jeg som endrer på det (meg) slik at det blir triveligeee hjemme. Vi kan ikke ha det slik lenger, og det tærer også veldig på meg.

Skrevet

Jeg kan også til tider bli veldig irritabel medfølgende noen skikkelige byger. Ofte er det konkrete ting som plager meg og da klarer jeg som oftest ikke å holde igjen, jeg må snakke om det. Ofte irriterer jeg meg over samboer som f.eks ikke hjelper til nok hjemme, overlater liksom alt til meg. Eller når jeg skal gjøre lekser med ungen og h*n fremdeles ikke har fått med seg noe, etter jeg har forklart det 100 ganger. Hvis jeg er dårlig humør e.l  så zoomer jeg meg inn på nettet, begynner å rydde i ett eller annet rom e.l Eller tar meg en tur ut og lufter tankene. Egentlig, det beste rådet jeg kan gi, er å prøve å flytte fokus til noe som du vet vil få deg i bedre humør eller letter tankene. Kanskje du bare trenger litt tid for degselv? Gå å shoppe noe fint til degselv? Gå på cafè? Eller lese en bok på biblioteket, eller bare sette deg i en krok hjemme og sysle med ett eller annet du liker, men i ro og fred?

Skrevet (endret)

Ja, vi har snakket om det, og det går ikke an å endre det (har prøvd i lang tid). Derfor må det bli jeg som endrer på det (meg) slik at det blir triveligeee hjemme. Vi kan ikke ha det slik lenger, og det tærer også veldig på meg.

"Serenity prayer" har mye for seg - jeg minner meg selv stadig om dette:

"God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,

The courage to change the things I can,

And the wisdom to know the difference"

Endret av Xtra
Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg synes også det hjelper å flytte fokus :) Fant en lang liste med forslag om ting som kan gjøre dagen litt bedre her: http://www.dbtselfhelp.com/html/er_handout_8.html .

Hvis det er ting med samboeren min gjør meg irritert som vi ikke får avklart så hjelper det også å tenke på at jeg selv har valgt å være i forholdet og at han har veldig mange gode sider.

Hvis jeg begynner å kverne på tanker om sinne eller irritasjon så prøver jeg å minne meg på (ikke-bebreidende) at det hjelper ingenting å være sint, så tar jeg meg gjerne en tur på treningssenteret og blir i litt bedre humør igjen.

Skrevet

Takk for rådene :) jeg skal prøve og se om jeg får det til. Jeg antar det går an å få det til med gjentatt trening.

Ha en god helg, alle sammen :)

Skrevet

Min samboer er mye irritert og sier det går ikke an å forandre på det, men hvis du ikke alltid er sånn burde det gå :)

Skrevet

Min samboer er mye irritert og sier det går ikke an å forandre på det, men hvis du ikke alltid er sånn burde det gå :)

Jeg er egentlig ikke sånn, og jeg har god grunn til å være irritert. Men nå har det vart så lenge uten at noe hjelper, at jeg må begynne å se i motsatt retning. Jeg har fått gode råd :)

Har din sambo prøvd å endre på det?

Skrevet

Jeg er egentlig ikke sånn, og jeg har god grunn til å være irritert. Men nå har det vart så lenge uten at noe hjelper, at jeg må begynne å se i motsatt retning. Jeg har fått gode råd :)

Han har prøvd å jobbe med det i terapi men det hjalp jo ikke, han har til og med fått healing..en gang hjalp det i en dag. Må være fælt å gå rundt å være konstandt irritert, men det sliter på dem rundt også. Skulle ønske det fantes medisiner mot det, en gang prøvde han soloft uten at det hjalp. Det har vært et tema da vi gikk i parterapi og, han klarer ikke å la være å irritere seg og det på alt mulig. Men huset kan ikke være 100 % stille når det bor folk her.

Men det blir jo noe annet hvis du har grunn for å irritere deg, han irriterer seg på ALT.

Skrevet

start med å tenke du ikke har grunn til irritasjon, det er nok der problemet ligger.

Slutt å skylde på andre.

Anonymous poster hash: 6731b...06a

Skrevet

start med å tenke du ikke har grunn til irritasjon, det er nok der problemet ligger. Slutt å skylde på andre. Anonymous poster hash: 6731b...06a

Hadde det vært slik, hadde dette vært langt lettere enn det er.

Jeg skylder ikke på noen som helst.

motorPrøysen
Skrevet

Er det ikke du som tidligere har skrevet at du er passiv-aggressiv? I så fall er dette en ypperlig anledning til å øve seg på å uttrykke sinne, sette grenser og markere egne behov. Hvis du klarer det tror jeg mye av irritasjonen din vil forsvinne.

Du kan google "assertiveness training" for gode måter å gjøre dette på.

Skrevet

Er det ikke du som tidligere har skrevet at du er passiv-aggressiv? I så fall er dette en ypperlig anledning til å øve seg på å uttrykke sinne, sette grenser og markere egne behov. Hvis du klarer det tror jeg mye av irritasjonen din vil forsvinne.

Litsium kan du få hjelpe av

Anonymous poster hash: 6731b...06a

Skrevet

Jeg har gjort det på denne måten også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...