Gå til innhold

Alle kan få jobb - hvis de vil/gidder!


lathans

Anbefalte innlegg

Må legge til at jeg også fikk brev i fra Nav. Da jeg registrerte meg som ledig krysset jeg nemlig av at jeg ønsket en samtale med en rådgiver. I brevet jeg fikk sto det rett og slett at de anså meg til å være i stand til å skaffe jobb på egen hånd  ;)  Joda, det har jo også  tenkt, men en samtale og noen gode råd kunne jeg vel ha fått, synes jeg.

NAV forsøker å hjelpe de med "funksjonshemminger" til å få jobb, uten å lykkes, men vil ikke hjelpe de uten "funksjonshemminger", selv om de ikke får jobb?

Høres i såfall ut som et skikkelig sjakktrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Jeg trodde det var lett for meg å få jobb, men det er ikke så lett lenger som jeg trodde det var. Jeg tenkte at det er jo bare å registrere seg i diverse vikarbyrå, så vil jeg bli nedringt med tilbud om jobb. Dette tenkte jeg da jeg ba gamlearbeidsplassen min om sluttpakke. Det var jo det jeg opplevde for mange år siden da jeg jobbet for vikarbyrå.

 

Jeg tok en sjangs da og tenkte at skal jeg gjøre det, må jeg gjøre det nå før jeg blir for gammel. Jeg gjorde dessuten en liten forhåndsundersøkelse og et vikarbyrå sa til meg at jeg ville være attraktiv på arbeidmarkedet. Jeg har stått på som en gal for å komme raskt ut i jobb igjen, men jeg blir ikke nedringt med jobbtilbud og jeg har vært ledig siden 1. september.  Det fungerer ikke slik lenger. Nå må man søke på jobbene som vikarbyråene legger ut på nett og man er i konkurranse med mange andre. Jeg har lang erfaring innen midt område og har en fin attest og referanser, men det ser allerede ut som alderen min er avskrekkende for mange vikarbyrå. Jeg tror de tenker at de ikke kan sende en 48-åring rundt omkring hos forskjellige firma. Det er slik de gjør med ungdommer, men jeg selv tenker at det kan de.

 

Nå har jeg endelig fått jobb fra mandag, men jeg har takket ja til en jobb som ikke er noen drømmejobb for meg og jeg er bekymret meg litt for fremtiden. Jeg skjønner at dette ikke blir så lett som jeg trodde.

 

Kanskje gjorde jeg en kjempetabbe da jeg ba om sluttpakke og burde holdt meg der jeg var.

Jeg mente MITT område :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

NAV forsøker å hjelpe de med "funksjonshemminger" til å få jobb, uten å lykkes, men vil ikke hjelpe de uten "funksjonshemminger", selv om de ikke får jobb?

Høres i såfall ut som et skikkelig sjakktrekk.

De vil i hvert fall ikke det foreløpig. Men jeg søker ikke Nav om trygd nå. Det har jeg ikke behov for siden jeg har sluttpakke. Jeg meldte meg ledig for å få tilgang til de ledige stillingene samt få en time hos en rådgiver. Hvis jeg skulle få behov for å søke dagpenger neste høst, så kan det jo hende de er mer villig til å gi meg en time hos rådgiver. Ikke vet jeg  :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ledig for å få tilgang til de ledige stillingene samt få en time hos en rådgiver. Hvis jeg skulle få behov for å søke dagpenger neste høst, så kan det jo hende de er mer villig til å gi meg en time hos rådgiver. Ikke vet jeg  :unsure:

Hva får deg til å tro at denne "rådgiveren" har noen gode råd å gi? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil i hvert fall ikke det foreløpig. Men jeg søker ikke Nav om trygd nå. Det har jeg ikke behov for siden jeg har sluttpakke. Jeg meldte meg ledig for å få tilgang til de ledige stillingene samt få en time hos en rådgiver. Hvis jeg skulle få behov for å søke dagpenger neste høst, så kan det jo hende de er mer villig til å gi meg en time hos rådgiver. Ikke vet jeg  :unsure:

Kanskje du kan ta noe videreutdanning ved siden av vikarbyråjobbing? Jeg aner ikke hva slags utdanning du har, men jeg har sett flere tilfeller der folk går fra å være "tja" til å bli svært attraktive hos arbeidsgivere bare på grunn av et ekstra studieår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Kanskje du kan ta noe videreutdanning ved siden av vikarbyråjobbing? Jeg aner ikke hva slags utdanning du har, men jeg har sett flere tilfeller der folk går fra å være "tja" til å bli svært attraktive hos arbeidsgivere bare på grunn av et ekstra studieår.

Jeg har tenkt på dette også. Eventuelt kurs bare og det var slike ting jeg hadde lyst til å snakke med en rådgiver om. Men jeg har ikke gitt opp håpet enda. Jeg starter i fulltidsjobb på mandag. En jobb med diverse kontoroppgaver. De henger etter med arbeidsoppgavene og jeg skal hjelpe de med å komme ajour. Det jeg IKKE liker er at jeg også skal ha ansvar for lunsjen   :o  Har ikke sett for meg at jeg skal være husmor på jobb  :o  :o , men nå er jeg ganske desperat ;)  Håper på bedre tider og at jeg får en mer passende jobb etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at denne "rådgiveren" har noen gode råd å gi? :P

Hun kan omskolere seg og bli rådgiver. ;) De får kastet jobber etter seg før de er ferdig utdannet har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan omskolere seg og bli rådgiver. ;) De får kastet jobber etter seg før de er ferdig utdannet har jeg hørt.

 

Hos NAV er det lett å få jobb, der ligger lista spesielt lavt.

Anonymous poster hash: 15f7a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er to problemer som ofte er flettet svært godt inn i hverandre.

 

Det ene problemet er sykdommene vedkommende som har falt utenfor arbeidslivet har. Disse er selvfølgelig ikke vedkommendes egen "skyld".

 

Det andre problemet er vanene som vedkommende som har falt utenfor arbeidslivet har lagt til seg. For eksempel å ikke (ville) stå opp om morgenen, bruke/selge hasj/marihuana, "fuck the world"-innstillingen, osv. osv. Klar over at det finnes overlapp mellom problemene her, men det er ikke til å stikke under en stol at man legger til seg mange fæle vaner som man selv MÅ avvenne seg før man kan forvente å ha en jobb.

 

Og ja, jeg mener faktisk at man må legge av seg dette tullet før man kan få seg en jobb.

 

PS: Jeg mener ikke at "alle" har slike uvaner. Men personer med bakgrunn utenfor arbeidslivet er soleklart overrepresentert.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg er i arbeidslivet i dag skyldes beinhard stå på vilje, god støtte fra nav. Og Det at jeg ikke falt ut når jeg nærmet meg målet og ble syk igjen, skyldes flaks.

Jeg hadde hatt mange gode år i arbeidslivet før det. Men også tøffe år som var en av grunnene til at jeg ble syk. Vil ikke gå nærmere inn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er to problemer som ofte er flettet svært godt inn i hverandre.

 

Det ene problemet er sykdommene vedkommende som har falt utenfor arbeidslivet har. Disse er selvfølgelig ikke vedkommendes egen "skyld".

 

Det andre problemet er vanene som vedkommende som har falt utenfor arbeidslivet har lagt til seg. For eksempel å ikke (ville) stå opp om morgenen, bruke/selge hasj/marihuana, "fuck the world"-innstillingen, osv. osv. Klar over at det finnes overlapp mellom problemene her, men det er ikke til å stikke under en stol at man legger til seg mange fæle vaner som man selv MÅ avvenne seg før man kan forvente å ha en jobb.

 

Og ja, jeg mener faktisk at man må legge av seg dette tullet før man kan få seg en jobb.

 

PS: Jeg mener ikke at "alle" har slike uvaner. Men personer med bakgrunn utenfor arbeidslivet er soleklart overrepresentert.

 

"Bruke/selge hasj"? Nå får du faen meg ta deg en bolle! Dette gjelder neppe spesielt mange av de som har helseproblemer som står utenfor arbeidslivet (gjelder nok heller enkelte såkalte "skole-dropouts").
 
Det vesentlige her er: Hvor finnes jobber til alle de på trygd og stønad? 
 
Når det er 400 søkere til en butikkjobb i Kiwi tyder dette på at det ikke er flust med ledige jobber.
 
Det er vel omtrent 450.000 på uføre/AAP, og 110.000 arbeidsledige. Samtidig er det vel ca. 90.000 ledige jobber. Så hvor finnes disse jobbene til alle NAV-klientene?
 
KAN DU SVARE PÅ DET? Nei, det hverken kan eller vil du svare på.
 
Samtidig viser statistikken at nesten alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandere. Det ingen snakker om er at dette er en bevisst politikk fra politikerne. Det er mer lønnsomt for samfunnet å ha de som ikke makter å yte 100% i arbeidslivet på trygd, og heller satse på arbeidsinnvandring. Hvorfor kan ikke politikerne være ærlige om dette?
 
Isteden får vi høre svada om at det "skal lønne seg å jobbe". Løgnaktige svinske politikere kan dra til helvete.
 
Hva tror du dette gjør med selvbildet til de på trydd som stadig får høre hvilken byre og belastning de er for samfunnet? Man føler seg som en dritt, en kvise på samfunnets rompe. En patetisk snylter uten verdi.  
 
Hvis vi er en slik byrde, hvorfor ikke gi oss et nakkeskudd og bli ferdig med det?  
Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg er i arbeidslivet i dag skyldes beinhard stå på vilje, god støtte fra nav. Og Det at jeg ikke falt ut når jeg nærmet meg målet og ble syk igjen, skyldes flaks.

Jeg hadde hatt mange gode år i arbeidslivet før det. Men også tøffe år som var en av grunnene til at jeg ble syk. Vil ikke gå nærmere inn på det.

 

Du er heldig du da, som faktisk har fått behandling og oppfølging fra NAV. Men ellers, godt jobba!

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

"Bruke/selge hasj"? Nå får du faen meg ta deg en bolle! Dette gjelder neppe spesielt mange av de som har helseproblemer som står utenfor arbeidslivet (gjelder nok heller enkelte såkalte "skole-dropouts").
 
Det vesentlige her er: Hvor finnes jobber til alle de på trygd og stønad? 
 
Når det er 400 søkere til en butikkjobb i Kiwi tyder dette på at det ikke er flust med ledige jobber.
 
Det er vel omtrent 450.000 på uføre/AAP, og 110.000 arbeidsledige. Samtidig er det vel ca. 90.000 ledige jobber. Så hvor finnes disse jobbene til alle NAV-klientene?
 
KAN DU SVARE PÅ DET? Nei, det hverken kan eller vil du svare på.
 
Samtidig viser statistikken at nesten alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandere. Det ingen snakker om er at dette er en bevisst politikk fra politikerne. Det er mer lønnsomt for samfunnet å ha de som ikke makter å yte 100% i arbeidslivet på trygd, og heller satse på arbeidsinnvandring. Hvorfor kan ikke politikerne være ærlige om dette?
 
Isteden får vi høre svada om at det "skal lønne seg å jobbe". Løgnaktige svinske politikere kan dra til helvete.
 
Hva tror du dette gjør med selvbildet til de på trydd som stadig får høre hvilken byre og belastning de er for samfunnet? Man føler seg som en dritt, en kvise på samfunnets rompe. En patetisk snylter uten verdi.  
 
Hvis vi er en slik byrde, hvorfor ikke gi oss et nakkeskudd og bli ferdig med det?  

 

 

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for politikerene siden jeg ikke er politiker. Men personlig er jeg motstander av så stor arbeidsinnvandring, optimalt sett burde vi ha brukt landets ressurser i stedet for at så mange går på ymse trygdetiltak.

 

Men hva kommer først? Dette er en typisk "høna eller egget"-situasjon. Er det slik at så mange er trygdet fordi vi har så mye arbeidsinnvandring, eller er det slik at vi har så mye arbeidsinnvandring fordi så mange er trygdet? Det synes jeg du kan svare meg på.

 

Vedr. dette med narkotiske stoffer: Jeg sier bare at slik jeg har opplevd det, så har personer med "huller i CV" av ymse grunner, etter min erfaring en langt større tilbøyelighet til å ha med dette svineriet å gjøre, i eller utenfor arbeid. Jeg har ikke brekt denne statistikken ned på årsaker til hull i CV. Om personer med helseutfordringer har mindre eller mer av denne typen problemer enn de som har droppet ut av skole, vet jeg ikke. Det har jeg heller aldri påstått å vite noe om.

 

Synes også du stadig kommer tilbake til at de som går på trygd bør skytes fordi dere er en byrde for alt og alle. Dette er i så tilfelle din mening, og ikke min. Jeg har aldri påstått noe slikt, og kommer aldri til å påstå det.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig du da, som faktisk har fått behandling og oppfølging fra NAV. Men ellers, godt jobba!

Ja jeg er heldig der. Men jeg har kjent på så mye i kampen på arbeidsmarkedet at jeg blir lett provosert når det kommer enkle løsninger på at nesten alle kan komme seg i jobb bare de vil. Og at de som ikke har jobb er late, gidder ikke osv. De som sier det skulle prøvd selv på samme grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kommer først? Dette er en typisk "høna eller egget"-situasjon. Er det slik at så mange er trygdet fordi vi har så mye arbeidsinnvandring, eller er det slik at vi har så mye arbeidsinnvandring fordi så mange er trygdet? Det synes jeg du kan svare meg på.

 

Arbeidsinnvandringen kom med EØS/Schengen-avtalen. Når grensene først er åpnet kommer det arbeidsinnvandrere så lenge det er ledige jobber. Disse må de trygdede konkurrere med. Hva vil en arbeidsgiver velge: En som ikke klarer å yte 100% med hullete CV som i perioder kan ha mye fravær, eller en frisk og rask svenske/polakk?

 

Hvis man ikke har etterspurt spesialkompetanse, venner/bekjente som kan være behjelpelig med å skaffe jobb, eller det dreier seg om en jobb hvor det kreves gode norskkunnskaper er den trygdede mer eller mindre sjanseløs. Det viser også statistikkene fra SSB: nesten alle nye jobber som skapes går til arbeidsinnvandrere.

 

Vil politikerne ha flere i arbeid må det stammes inn når det gjelder arbeidsinnvandring, og det må satses mer på tilrettelegging, for eksempel for alle de tusenvis av funksjonshemmede som vil og kan jobbe hvis ting hadde blitt tilrettelagt. Men som sagt, det er mer "lønnsomt" å ha disse på trygd. Dette er en bevisst politikk. Selv om man ikke vil snakke om det.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert en korrelasjon mellom rusmisbruk og det å ikke jobbe. Blant unge kan det godt dreie seg om narkotika, men i alderen 50+ går det nok mer på alkohol; min ukvalifiserte gjettning.

Dette var korrelasjonen. Her er min oppfatning av kausaliteten:
 

Sykdom -> 1. rusmisbruk -> sykdom
       -> 2. ikke jobbe ->

Også må en jo selvsagt også ta med tobakksforbruk, som jeg vil tippe er en stor faktor - selv om det ikke er narkotika per definisjon. Blir for dumt å kun se på narkotika, og ikke alle former for rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...