stjernestøv Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Det var nok av sadistiske gestapister i konsentrasjonsleire som var kjærlige familiefedre når de hadde fri. Og mor Theresa hadde nok "onde" sider. Det har alle. Og Jeses er et fantasiprodukt. Hyklere de fedrene da, tror ikke mor Theresa hadde onde sider...hun var bare god og skulle hatt glorie. Jesus har jo glorie 0 Siter
Høstløv Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg ser at vi har ulikt menneskesyn. For meg er det opplagt at mennesker har gode _og_ dårlige sider. Jeg opplever det også som viktig å være i stand til å gjenkjenne egen "ondskap". Dårlige egenskaper er ikke nødvendigvis "ondskap". Med ordet ondskap forbinder jeg dette at det er med overlegg en eller forvolder andre mennesker eller dyr noe ondt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Dårlige egenskaper er ikke nødvendigvis "ondskap". Med ordet ondskap forbinder jeg dette at det er med overlegg en eller forvolder andre mennesker eller dyr noe ondt. Enig, tror ikke de fleste mennesker er onde, er vel mer uvithenhet. 0 Siter
frosken Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Dårlige egenskaper er ikke nødvendigvis "ondskap". Med ordet ondskap forbinder jeg dette at det er med overlegg en eller forvolder andre mennesker eller dyr noe ondt. Enig i det, men jeg synes av og til at det foregår mye benektelse av at både aggresjon og andre lite kjærlige tanker og følelser er en del av de fleste menneskers liv. 0 Siter
Gjest Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Enig i det, men jeg synes av og til at det foregår mye benektelse av at både aggresjon og andre lite kjærlige tanker og følelser er en del av de fleste menneskers liv. Jeg benekter ingenting. Jeg har vært åpen om mine følelser. 0 Siter
frosken Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg benekter ingenting. Jeg har vært åpen om mine følelser. Jeg har ikke sagt at _du_ fornekter, men at det av og til foregår mye benektelse. 0 Siter
Gjest Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 (endret) OK, men det høres jo veldig overdrevet ut å betrakte seg som "ond" fordi man berører et slikt tema. Jeg tror nok litt at det er depresjonen som snakker nå. Er helt enig i Froskens siste svar. Jeg håper ikke du og andre ser ned på meg eller tenker at jeg ER ond. For det er jeg ikke. Og det mener jeg. Det er så vanskelig å skrive om det, for jeg tenker hele tiden på at jeg som følge av det hele ikke er troverdig. Det er slitsomt å forholde seg til fordi jeg må utdype i det vise og brede for å bli trodd. Endret 26. oktober 2014 av hww 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Enig i det, men jeg synes av og til at det foregår mye benektelse av at både aggresjon og andre lite kjærlige tanker og følelser er en del av de fleste menneskers liv. Folk må da få tenke ha de vil. Evolusjonen har gitt oss aggresjon, misunnelse, at vi begjærer vår nestes ektefelle, esel etc etc. Sivilisasjonen gjør at vi holder det inni oss. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg håper ikke du og andre ser ned på meg eller tenker at jeg ER ond. For det er jeg ikke. Og det mener jeg. Det er så vanskelig å skrive om det, for jeg tenker hele tiden på at jeg som følge av det hele ikke er troverdig. Det er slitsomt å forholde seg til fordi jeg må utdype i det vise og brede for å bli trodd. Tror ingen tenker at du er ond, du virker da som en god person. frosken mener vel at alle har negative sider. 0 Siter
Gjest Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Takk for sll omtanke. Jeg tror jeg gir opp terapi nå. Klarer ikke å ta innover meg mer av mine negative sider. Det ble for tøft denne gangen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Kan du ikke bare oppgi den uvanen og gå videre i livet? 0 Siter
Gjest Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Får prøve så godt jeg kan. Kan du ikke bare oppgi den uvanen og gå videre i livet? Får prøve så godt jeg kan. 0 Siter
frosken Skrevet 26. oktober 2014 Skrevet 26. oktober 2014 Takk for sll omtanke. Jeg tror jeg gir opp terapi nå. Klarer ikke å ta innover meg mer av mine negative sider. Det ble for tøft denne gangen. Heldigvis sier du dette mye sjeldnere nå enn før. Sannsynligvis har du sagt det samme minst hundre ganger på dol før ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.