Gå til innhold

Livet er hardt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var nok av sadistiske gestapister i konsentrasjonsleire som var kjærlige familiefedre når de hadde fri.

Og mor Theresa hadde nok "onde" sider. Det har alle.

Og Jeses er et fantasiprodukt.

Hyklere de fedrene da, tror ikke mor Theresa hadde onde sider...hun var bare god og skulle hatt glorie. Jesus har jo glorie ;)

Skrevet

Jeg ser at vi har ulikt menneskesyn. For meg er det opplagt at mennesker har gode _og_ dårlige sider. Jeg opplever det også som viktig å være i stand til å gjenkjenne egen "ondskap".

Dårlige egenskaper er ikke nødvendigvis "ondskap".

Med ordet ondskap forbinder jeg dette at det er med overlegg en eller forvolder andre mennesker eller dyr noe ondt.

Skrevet

Med ordet ondskap forbinder jeg dette at det er med overlegg en eller forvolder andre mennesker eller dyr noe ondt.

Enig, tror ikke de fleste mennesker er onde, er vel mer uvithenhet.

Skrevet

Enig i det, men jeg synes av og til at det foregår mye benektelse av at både aggresjon og andre lite kjærlige tanker og følelser er en del av de fleste menneskers liv.

Skrevet

Enig i det, men jeg synes av og til at det foregår mye benektelse av at både aggresjon og andre lite kjærlige tanker og følelser er en del av de fleste menneskers liv.

Jeg benekter ingenting. Jeg har vært åpen om mine følelser.

Skrevet

Jeg benekter ingenting. Jeg har vært åpen om mine følelser.

Jeg har ikke sagt at _du_ fornekter, men at det av og til foregår mye benektelse.

Skrevet (endret)

OK, men det høres jo veldig overdrevet ut å betrakte seg som "ond" fordi man berører et slikt tema. Jeg tror nok litt at det er depresjonen som snakker nå.

Er helt enig i Froskens siste svar.

Jeg håper ikke du og andre ser ned på meg eller tenker at jeg ER ond. For det er jeg ikke. Og det mener jeg.

Det er så vanskelig å skrive om det, for jeg tenker hele tiden på at jeg som følge av det hele ikke er troverdig. Det er slitsomt å forholde seg til fordi jeg må utdype i det vise og brede for å bli trodd.

Endret av hww
Gjest Gargamel
Skrevet

Folk må da få tenke ha de vil. Evolusjonen har gitt oss aggresjon, misunnelse, at vi begjærer vår nestes ektefelle, esel etc etc.

Sivilisasjonen gjør at vi holder det inni oss.

Skrevet

Jeg håper ikke du og andre ser ned på meg eller tenker at jeg ER ond. For det er jeg ikke. Og det mener jeg.

Det er så vanskelig å skrive om det, for jeg tenker hele tiden på at jeg som følge av det hele ikke er troverdig. Det er slitsomt å forholde seg til fordi jeg må utdype i det vise og brede for å bli trodd.

Tror ingen tenker at du er ond, du virker da som en god person. frosken mener vel at alle har negative sider.

Skrevet

Takk for sll omtanke. Jeg tror jeg gir opp terapi nå. Klarer ikke å ta innover meg mer av mine negative sider. Det ble for tøft denne gangen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du ikke bare oppgi den uvanen og gå videre i livet?

Skrevet

Får prøve så godt jeg kan.

Kan du ikke bare oppgi den uvanen og gå videre i livet?

Får prøve så godt jeg kan.

Skrevet

Takk for sll omtanke. Jeg tror jeg gir opp terapi nå. Klarer ikke å ta innover meg mer av mine negative sider. Det ble for tøft denne gangen.

Heldigvis sier du dette mye sjeldnere nå enn før. Sannsynligvis har du sagt det samme minst hundre ganger på dol før ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...