Gå til innhold

Sammenheng mellom fysisk og psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fysisk veldig mye plaget for tiden. Sliter med oksygenopptak og det er tungt. Kan ikke røre meg så mye.

Oppe i dette blir jeg paranoid. Alle gamle symptomer kommer ramlende. Er det en sammenheng her?

Skrevet

Psykiske problemer kan gå ut over hvordan du puster; bruker lungene. Hvis man blir forknytt og kanskje litt fremoverbøyd fordi man sliter, kan det hende man trekke pusten i mye kortere drag. Det fører jo til dårligere oksygenopptak.

Når jeg føler meg deppa er jeg i mye dårligere fysisk form. Presterer mye dårligere. Og jeg føler også at det kanskje er noe galt med kroppen da.

Er kanskje det som heter psykosomatisk.

Men jeg vet ikke jeg altså.

Skrevet

Psykiske problemer kan gå ut over hvordan du puster; bruker lungene. Hvis man blir forknytt og kanskje litt fremoverbøyd fordi man sliter, kan det hende man trekke pusten i mye kortere drag. Det fører jo til dårligere oksygenopptak.

Når jeg føler meg deppa er jeg i mye dårligere fysisk form. Presterer mye dårligere. Og jeg føler også at det kanskje er noe galt med kroppen da.

Er kanskje det som heter psykosomatisk.

Takk for svar :-). Du har rett i dette. I mitt tilfelle var/ er jeg i bra psykisk form nå. Følte meg nesten normal. Så får jeg disse pusteplagene som jeg sliter med hver høst og vinter. Når jeg har hatt disse plagene ei stund, kommer det psykiske symptomer ramlende på ei fjøl. Dette skjer hver bidige høst, like sikkert som " amen i kirka".

Greier meg super utover våren og sommeren, sliter veldig på vinteren. Kanskje burde jeg kaste meg over depresjonspillene så fort som mulig. Har jobbet kognitivt veldig mye, og merker at jeg flyter mye på dette. Men mørket og redselen er der.

Skrevet

Hei!

Min sønn har vinterastma, kulde gjør han tungpustet.

Han sier ingenting, men strever, og blir misfornøyd, da vet vi høsten er kommet.

Dette avhjelpes med ventolin, varme, og maske han må bruke på de kaldeste vinterdagene.

Jeg sa før heller ingenting om smerte og kroppslige ubehag, tenkte ikke på fordelene det er å formidle at man feks har hodepine, da kan man jo få hodepinetabl.eller tigerbalsam i pannen.

Du bør jo utelukke at det ikke er noe fysisk relatert til kulden

Skrevet

Jeg vet at jeg har en skade på lungene, derav sliter jeg med lungebetennelser, dårlig pust og form.

Det virker som at bare jeg greier å gjøre noe, holde meg litt i aktivitet, være ute, så går det noenlunde bra. Når jeg blir syk, og mye inaktiv, kommer depresjonen og tar meg. Tror jeg trenger endel fysisk energi for å stå imot psykiske symptomer. Når jeg ikke lenger har den, er jeg ille ute.

Prøver å lese bøker, gjøre stillesittende, oppmuntrende ting, men energien min er veldig liten. Derfor daler humøret og motet. Får lyst til å drikke meg kanon full og drite i alt. Heldigvis langt mellom tanke og handling ;-//.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...