Gå til innhold

Situasjonebetinget depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det det an å ha miljøbetinget depresjon? Atså, at livet kan være helt svart i f.eks. jobb eller sammen med noen mennesker. Mens jeg sammen med familien ( nieser og nevøer) har det godt og er glad!

Jeg skal på tur med dem og må "skjerpe" meg for å ikke vise at jeg er tungsindig, men vet at tungsinnet går over når jeg er sammen med dem. Er ikke det rart og skifte sinnstemning sånn??

Skrevet

Går det det an å ha miljøbetinget depresjon? Atså, at livet kan være helt svart i f.eks. jobb eller sammen med noen mennesker. Mens jeg sammen med familien ( nieser og nevøer) har det godt og er glad!

Jeg skal på tur med dem og må "skjerpe" meg for å ikke vise at jeg er tungsindig, men vet at tungsinnet går over når jeg er sammen med dem. Er ikke det rart og skifte sinnstemning sånn??

Jeg har det ihvertfall slik.

Anonymous poster hash: 15cd5...91b

Skrevet

Det er egentlig helt normalt og har ikke så mye med depresjon å gjøre. NHD kaller det vel for "selektiv anhedoni" eller noe slikt.

Det finnes vel bare en løsning på det, og det er miljøskifte..

Skrevet

Hvis du har det slik, så går det helt sikkert an ;)

Nå vet jeg ikke så mye om depresjon og lignende, men jeg tror det er mange mennesker som har det slik at en del av livet er ganske svart, mens de har andre ting som gjør dem glad. 

Du kan jo også snu dette litt og se på hvor kjekt det er at du trives og blir glad sammen med familien. Det er jo flott, så kanskje du skulle forsøkt å være litt mer sammen med dem hvis du har mulighet. Ellers er det kanskje et tegn på at du burde gjøre noen forandringer på for eksempel jobbfronten, hvis det er mulig og det oppleves så svart som du skisserer. 

Anonymous poster hash: 90263...337
Skrevet

Det er egentlig helt normalt og har ikke så mye med depresjon å gjøre. NHD kaller det vel for "selektiv anhedoni" eller noe slikt.

Ja, jeg tror liksom hele tiden det er noe feil med meg fordi samboeren min er så tung og lukka. Føler jeg står helt fastlåst i en situasjon jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg kan ikke bytte jobb nå og jeg kan heller ikke bare flytte. Jeg får prøve å komme meg mer ut blant folk. Skal se om jeg ikke lysner litt opp i helga etter tur.

Skrevet

Hvis du har det slik, så går det helt sikkert an ;)

Nå vet jeg ikke så mye om depresjon og lignende, men jeg tror det er mange mennesker som har det slik at en del av livet er ganske svart, mens de har andre ting som gjør dem glad. 

Du kan jo også snu dette litt og se på hvor kjekt det er at du trives og blir glad sammen med familien. Det er jo flott, så kanskje du skulle forsøkt å være litt mer sammen med dem hvis du har mulighet. Ellers er det kanskje et tegn på at du burde gjøre noen forandringer på for eksempel jobbfronten, hvis det er mulig og det oppleves så svart som du skisserer. 

Anonymous poster hash: 90263...337

Takk for svar:) Føler jeg står litt i stampe og endringer er ikke lett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke depresjon i medisinsk/psykistrisk forstand. Dette er vanlig mistrivsel med miljøet.

For sykdommen depresjon er det et varighetskrav på 14 dager.

Jeg bruker selv betegnelsen depresjonssykdommen for å skille depresjon fra det mer folkelige uttrykket deppa.

Det er langt fra alle dagliglivets nedturer som hører inn under depresjon.

Skrevet

Ja, jeg tror liksom hele tiden det er noe feil med meg fordi samboeren min er så tung og lukka. Føler jeg står helt fastlåst i en situasjon jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg kan ikke bytte jobb nå og jeg kan heller ikke bare flytte. Jeg får prøve å komme meg mer ut blant folk. Skal se om jeg ikke lysner litt opp i helga etter tur.

Det er vel neppe hverken "politisk korrekt" å si eller helsemessig korrekt, men hvis jeg skulle gitt et råd, ville det vært noe som:

Ta deg en kveld på byen med noen venninner og drikk noen pils/glass vin/drinker. Flørt med gutter og få bevist for deg selv en gang for alle at du er attraktiv. Ha det gøy.

Så lærer du hjernen at det finnes et alternativ til alt, selv om det virker vanskelig å se.

Skrevet

Hvor går forskjellen på dette og reaktiv depresjon?

Anonymous poster hash: 16cdd...6f5

Skrevet

Hvor går forskjellen på dette og reaktiv depresjon?

Anonymous poster hash: 16cdd...6f5

Reaktiv depresjon er *sykdommen* depresjon, som kommer som en reaksjon på noe. For eksempel langvarig angst eller stress. Det kan virke likt, men da snakker man om depresjon etter kriteriene som NHD nevner over. Det er ikke bare at man i visse situasjoner er i dårlig humør.

Skrevet

"Selektiv anhedoni" er et uttrykk jeg har brukt i forbindelse med den meget diffuse sykdommen utbrenthet.

Skrevet

"Selektiv anhedoni" er et uttrykk jeg har brukt i forbindelse med den meget diffuse sykdommen utbrenthet.

OK, men gjelder ikke det samme i prinsippet her. At man føler manglende glede ovenfor det i livet man er lei og sliten av, men ikke i andre situasjoner?

Skrevet

Det er vel neppe hverken "politisk korrekt" å si eller helsemessig korrekt, men hvis jeg skulle gitt et råd, ville det vært noe som:

Ta deg en kveld på byen med noen venninner og drikk noen pils/glass vin/drinker. Flørt med gutter og få bevist for deg selv en gang for alle at du er attraktiv. Ha det gøy.

Så lærer du hjernen at det finnes et alternativ til alt, selv om det virker vanskelig å se.

Det hadde jeg trengt. Jeg gjorde det i sommer og det var gøy. Men nå frister det ikke lenger. Akkurat som det er noe annet jeg savner i livet...

Skrevet

Reaktiv depresjon er *sykdommen* depresjon, som kommer som en reaksjon på noe. For eksempel langvarig angst eller stress. 

Det må være det jeg har. Merkelig da at det eneste behandlingstilbudet er SSRI.

Skrevet

Dette er ikke depresjon i medisinsk/psykistrisk forstand. Dette er vanlig mistrivsel med miljøet.

For sykdommen depresjon er det et varighetskrav på 14 dager.

Jeg bruker selv betegnelsen depresjonssykdommen for å skille depresjon fra det mer folkelige uttrykket deppa.

Det er langt fra alle dagliglivets nedturer som hører inn under depresjon.

Takk for oppklaring. Det er litt sånn jeg føler det, fordi jeg har det jo bra når jeg er sammen med familien. Men er veldig var for sinnsstemninger. Tror du jeg kan ha en stemningslidelse?

Skrevet

Spesielt tunghet og innesluttethet blir jeg veldig påvirket av.

Skrevet

Takk for oppklaring. Det er litt sånn jeg føler det, fordi jeg har det jo bra når jeg er sammen med familien. Men er veldig var for sinnsstemninger. Tror du jeg kan ha en stemningslidelse?

Nei, jeg tror ikke det. I det minste er det ingenting i det du skriver som gir grunnlag for en slik konklusjon.
Skrevet

Kanskje jeg ikke er så psyk som jeg tror:) Kanskje jeg er bra nok som jeg er og tenke og gruble over alt jeg gjør feil.

Skrevet

Kanskje jeg ikke er så psyk som jeg tror:) Kanskje jeg er bra nok som jeg er og tenke og gruble over alt jeg gjør feil.

Du er ikke syk i det hele tatt. Det du opplever er normale reaksjoner på negativt stress.

Vi reagerer alle forskjellig. Jeg reagerer med tvangstanker/helseangst, du kan reagere med nedstemthet, uro, bekymring og angst. 

Det er ikke farlig i det hele tatt, men et signal fra kroppen/hjernen din om at du nå må ta grep for å få det bedre.

Skrevet

Du er ikke syk i det hele tatt. Det du opplever er normale reaksjoner på negativt stress.

Vi reagerer alle forskjellig. Jeg reagerer med tvangstanker/helseangst, du kan reagere med nedstemthet, uro, bekymring og angst. 

Det er ikke farlig i det hele tatt, men et signal fra kroppen/hjernen din om at du nå må ta grep for å få det bedre.

Det er sant. Jeg blir nedstemt og trist. Det er rart hvor nedstemt jeg kan bli. Hele kroppen er tung og vil bare sove. Men så snur det om når jeg er i et godt miljø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...