Gå til innhold

Fem myter om angst


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

 

Jeg har sjelden opplevd at det går bra, dvs man overlever - men det er heller ikke det jeg er redd for. Får helt panikk, blir paranoid, skjelver og blir omtrent grensepsykostisk. Blir helt tømt for krefter og blir fryktelig deprimert, blir enda mer engstelig for eksponering, mer selvforakt og mindre selvtillit og blir fryktelig deprimert.

 

Har det helt på samme måten. Det eneste som hjelper mot angst er å unngå alt som trigger angsten, eller en solid dose benzo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Barna har gått og går til angstbehandling på barnehabiliteringen, de har ulik angst.

 

Angst for en type insekter, mønstre, denne behandlingen er intensiv og svært krevende sa barnehabiliteringen, så vi som hjem må delta, dvs at jeg feks ikke lenger skal skjerme barnet for mønstrene som gjør henne kvalm.

Men hun er veldig motivert, og det siste var visst viktig.

 

Så har et barn gått til behandling for prestasjonsangst, dvs at gruer seg for diktat, muntlige fremføringer, eller hvis det skjer en endring, dette barnet er ferdig behandlet nå for det meste, og hun har nå kontroll på både det å ha fremføringer, diktat, og gloseprøve. Fortsatt må vi jobbe med å tåle endringer, men der er jo jeg like "redd" dvs jeg ønsker jo heller ikke endringer, så jeg må derfor jobbe med meg selv også:-(

 

Så har jeg et barn som må gå på en så bestemt måte da han mener dette kun er måten som får han frem i verden:-(

Dette er en misforståelse, men psykiateren tror det ligger engstelse for verden under, men da han ikke snakker mye, han snakker om sine interesser, har de enda ikke kommet inn på hvorfor han må gå på denne bestemte måten og unngå bestemte mennesker osv...



Anonymous poster hash: ac80b...015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...