Gå til innhold

Sjalusi ødelagger forhold og vennskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med sjalusi, og har gjort det fra barndommen av. Og det er grusomt og jeg er utrolig flau over det. Det verste synes jeg er sjalusien overfor venner. Det begynte i barneskolen, min bestevenninne begynte å være med en annen jente og, jeg fikk samme følelsen som jeg gjør enno, kvalm/sint/lei meg. Prøvde å "ødelegge" vennskapet til den nye venninnen med å snakke ned om hun, skrev lange brev til meg selv fra en oppdiktet venninne om alt det gøye vi gjorde og lå det fram i håp om at hun skulle se det, bli misunnelig og komme tilbake til bare meg, Sånn er det enno. Jeg har alltid hatt mange venner, vært veldig inkluderende, og samlet alle mine ilag på det meste. Etterhvert har mine venner begynt å omgås hverandre, og då kommer denne forferdelige kvalmen og sinne igjen. Som om jeg er redd for å miste min venninne for hun er med min andre venninne, selv om jeg vet innerst inne at sånn er det ikke. Viss det er meg som spør flere av mine venninner om å finne på noe går det helt fint, men viss det er di sammen som spør meg blir eg dritsur og lei meg og sier nei til å treffes. Virker so jeg vil alle skal gå gjennom meg først. Etter en krangel med hun ene, har det blitt sånn at jeg sier nei til alt som hun skal bli med på og, i håp fra min side at di andre ikke inviterer hun siden di er "mine" venner. resultatet blir då at jeg skyver vennene mine fra meg, er ikke med på noe, er deprimert, tenker på dette 24/7 noe som sliter vannvittig på meg. Jeg vil ikke være sånn, har lest MASSE om hvordan bli kvitt sjalusien min, gjør øvelser, skriver lister for øke selvtillitten,jeg er så oppegående at jeg VET at alle disse forferdelige negative tankene ikke er i tråd med virkeligheten, så forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å bli kvitt sjalusien når jeg VET at grunnlaget for å være sjalu ikke stemmer i det hele tatt. Vet ikke hva jeg bør gjøre videre, vil ikke ha det sånn, vil være glad på andres vegne....

Har lest at er man sjalu ligger det ofte dårlig selvtillitt bak, men føler egentlig ikke det heller. Har ingen problem med å liste opp alle tingene jeg er fornøyd med meg selv. Er også sjalu i mitt forhold, men det har avtatt veldig etter mange mange år sammen. HJELP, hva er galt med meg????


Anonymous poster hash: b99ab...5e5



Anonymous poster hash: b99ab...5e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke dette mer et behov hos deg for å være i sentrum for oppmerksomheten?

Jeg føler ikke det er det, men vet jo ikke. Vil prøve alt for å ikke være sånn. Er 35 år og man kan ikke oppføre seg sånn da..... Det føles som sjalusi, akkurat den samme smerten som når min kjæreste er ute uten meg og kvernen går i hode om alt som kan skje, som når jeg får høre at to av mine venninner har funnet på noe ilag uten meg. Hvordan kan jeg bli kvitt dette før jeg mister alle rundt meg?

Anonymous poster hash: b99ab...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker

For min del har jeg slitt med det pga tillitt til andre mennesker. Jeg har heldigvis så langt bare opplevd det ift en person, men så var han ikke så veldig grei heller. Så det var derfor. Det vennskapet ble etter hvert slutt, men fordi jeg visste ikke hvordan jeg skulle forholde meg til det. Men så jobber vi på samme sted, så det kan fort bli komplisert om man er så mye oppe i hverandre baade på jobb og utenom. Jeg hater drama og konflikter, egentlig. Og det tror jeg de gjoer også. Saann egentlig. Så skjønner ikke poenget med å dra igang. Hmm, jeg lurer på om vi mennesker bryter uskrevne regler oftere enn vi liker aa tro.

Alle har sine ting.  

Snakk om sjalusi. Det hjelper. Sjalusi kan gjoere vondt. Ofte er det usikkerhet eller dårlig selvbilde som gjoer det. Og å gå hen og behandle folk daarlig pga det er ikke riktig. Men jeg tror man boer erkjenne at man har et problem, om det  blir veldig slitsomt. 

Anonymkode: ede59...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...