Gå til innhold

Prosobee vs. nutramigen

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på to år med allergiske reaksjoner fra mage/tarm. Vi har nå hatt melkefritt kosthold i snart 6 mnd., og luftplagene hans er blitt langt bedre. Allikevel plages han med mye smerter, hyppige og løse avføringer som lukter særdeles ille og i perioder også en del luft.

Da han ikke får straksreaksjoner på matvarer, er det kjempevanskelig synes vi å finne ut hva han reagerer på. Barnelegen hans vil prøve nutramigen melkeerstatning en periode nå, for å se om han blir bedre da. Han har brukt prosobee hele tiden før. Er det noen hensikt å bytte? Slik jeg har forstått det, er nutramigen og prosobee det samme?

Takknemlig for svar, da vi begynner å bli veldig slitne av å ha en to åring som er konstant syk og dårlig, plaget med mye smerter og i perioder sterke smerter. Det er veldig frustrerende å prøve å finne ut hva han reagerer på, å føle at vi bare famler i blinde samtidig som vi ser at hans plager stadig forverrer seg. Det er ikke moro med prøving og feiling når vi bare feiler!

Mvh sliten mamma

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger han melkeerstatning når han er så stor da? Kan han ikke få juice og vann?

Vi har brukt begge produktene du nevner men det var til en baby istedetfor morsmelkserstatning. dette er noen år siden og jeg kan ikke lengre huske hva de to inneholdt sånn nøyaktig men synes å huske at begge er soyabaserte? kanskje jeg husker feil? Noen barn blir også allergiske overfor soya.

Kanskje dere kunne få snakke med en ernæringsfysiolog?

mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-151579
Del på andre sider

Trenger han melkeerstatning når han er så stor da? Kan han ikke få juice og vann?

Vi har brukt begge produktene du nevner men det var til en baby istedetfor morsmelkserstatning. dette er noen år siden og jeg kan ikke lengre huske hva de to inneholdt sånn nøyaktig men synes å huske at begge er soyabaserte? kanskje jeg husker feil? Noen barn blir også allergiske overfor soya.

Kanskje dere kunne få snakke med en ernæringsfysiolog?

mvh,

Hei!

Vi har en fast ernæringsfysiolog, men hun synes det er svært vanskelig nettopp pga. at han ikke får slike straksreaksjoner etter inntak av mat. Han er "avhengig" av melk på flaskeom kvelden, og jeg er ikke villig til å ta opp kampen om flaska enda. Jeg synes godt han kan få den varme melka si jeg da... Ellers drikker han ikke melk, kun vann eller tynn saft eller nypete. Av og til juice og vann blanda. Vi bruker også prosobee i grøten han spiser, melkeerstatning en kjøper på helsekost er ufattelig dyrt så det er jo litt greit å kunne ty til prosobee innimellom også da.

Ellers har han relativt god oppfølging av både barnelege og ernæringsfysiolog, men vi står altså litt i stampe nå, og det er ikke noe godt! Jeg tror at en godt kan få både nutramigen og prosobee selv om en ikke lengre er baby, det er vel mest det at det kan være vanskelig å venne barnet på den uvante smaken en slik melkeerstatning gir. Og så vidt jeg vet, er også nutramigen soyabasert, prosobee er det i hvertfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-151586
Del på andre sider

Hei!

Vi har en fast ernæringsfysiolog, men hun synes det er svært vanskelig nettopp pga. at han ikke får slike straksreaksjoner etter inntak av mat. Han er "avhengig" av melk på flaskeom kvelden, og jeg er ikke villig til å ta opp kampen om flaska enda. Jeg synes godt han kan få den varme melka si jeg da... Ellers drikker han ikke melk, kun vann eller tynn saft eller nypete. Av og til juice og vann blanda. Vi bruker også prosobee i grøten han spiser, melkeerstatning en kjøper på helsekost er ufattelig dyrt så det er jo litt greit å kunne ty til prosobee innimellom også da.

Ellers har han relativt god oppfølging av både barnelege og ernæringsfysiolog, men vi står altså litt i stampe nå, og det er ikke noe godt! Jeg tror at en godt kan få både nutramigen og prosobee selv om en ikke lengre er baby, det er vel mest det at det kan være vanskelig å venne barnet på den uvante smaken en slik melkeerstatning gir. Og så vidt jeg vet, er også nutramigen soyabasert, prosobee er det i hvertfall.

Jeg syns det er vanskelig å forstå at du gir ham en flaske hver kveld når du tror at dette gir ham smerter og problemer med luft og avføring? Kanskje det er noe jeg ikke forsto av innlegget ditt?

Hvis han er to år og har problemer med melkeallergi/intoleranse trenger han hverken en flaske med melkeerstatning eller grøt med melk. Det finnes jo mange grøter som lages på vann også.

mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-151604
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å forstå at du gir ham en flaske hver kveld når du tror at dette gir ham smerter og problemer med luft og avføring? Kanskje det er noe jeg ikke forsto av innlegget ditt?

Hvis han er to år og har problemer med melkeallergi/intoleranse trenger han hverken en flaske med melkeerstatning eller grøt med melk. Det finnes jo mange grøter som lages på vann også.

mvh,

Vi gir ham selvfølgelig ikke en flaske med vanlig melk, han har hatt totalt melkefritt kosthold i snart seks mnd. nå. Men det beste han vet om kvelden er altså da varm melk på flaske. Vi gir ham derfor varm prosobee hver kveld. Dette er helt vanlig sa ernæringsfysiologen, som også syntes at vår sønn drakk for lite melkeerstatning. Jeg vil derfor tro at dette er ting en ikke slutter med når en kommer over babystadiet hos barn som ikke kan drikke vanlig kumelk av en eller annen grunn.

Han får havregrøt laget på vann, vi lager all mat selv i fra bunnen av, og da bytter vi ut melk med vann, men i noen tilfeller så må en faktisk ty til litt melk eller fløte. Da er det godt å ha noe å bruke som han faktisk ikke reagerer på.

Vi synes altså at det er veldig praktisk å kunne gi ham dette, og vi er veldig glade for at vi har noen alternativer til vanlig melk. Og slik som jeg har forstått det, så er det altså helt vanlig å gi større barn med melkeproteinallergi også melkeerstatning. Ingen andre har reagert på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-151681
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære tie

Prosobee er soyamelk mens Nutramigen er er hydrolysert (sterkt bearbeidet og lite allergent) kumelkprotein. Ingen av disse melkeerstatningene inneholder Laktose (melkesukker) så slik er de likeverdige. Barn som ikke blir bedre på Prosobee og hvor man mistenker reaksjon på melkeprotein kan godt prøve Nutramigen da noen kan ha reaksjon på soyaprotein også.

En toåring bør absolutt ha en melkeerstatning - juice og vann og vanlig mat er ikke tilstrekkelig for å erstatte melk og melkeprodukter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-151699
Del på andre sider

Annonse

Kjære tie

Prosobee er soyamelk mens Nutramigen er er hydrolysert (sterkt bearbeidet og lite allergent) kumelkprotein. Ingen av disse melkeerstatningene inneholder Laktose (melkesukker) så slik er de likeverdige. Barn som ikke blir bedre på Prosobee og hvor man mistenker reaksjon på melkeprotein kan godt prøve Nutramigen da noen kan ha reaksjon på soyaprotein også.

En toåring bør absolutt ha en melkeerstatning - juice og vann og vanlig mat er ikke tilstrekkelig for å erstatte melk og melkeprodukter.

"En toåring bør absolutt ha en melkeerstatning - juice og vann og

vanlig mat er ikke tilstrekkelig for å erstatte melk og

melkeprodukter."

En drøss barn er vegan og fikser det helt fint. Men, selvfølgelig, det krever jo en viss planlegging og endel kunnskap... Men umulig er det ikke!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-151725
Del på andre sider

Hei tie,

som legen skriver er det forskjellen at nutramigen er et kumelksbasert produkt. Det er sikkert fornuftig å prøve, men vær klar over at noen barn (som ikke er allergiske) reagerer på deler av proteiner (peptider) og ikke på hele melkeproteiner. De reagerer ofte også på delvis fordøyde glutenproteiner og det _kan_ være forklaringen på at barnet blir bedre, men ikke bra. (Ja, jeg snakker av erfaring.)

I så fall vil de reagere på Nutramigen siden peptidene er intakte. (Altså at proteinet splittet opp, men ikke helt.) Så legg merke til forandringene når dere skifter! Det er forresten typisk at de ikke straksreagerer, siden det er en intoleranse.

Håper uansett dere finner ut av dette!!

Vil du vite mer? Svar på dette innlegget så kan jeg sende deg e-post.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40240-prosobee-vs-nutramigen/#findComment-152099
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...