Gjest mann27 Skrevet 18. desember 2001 Del Skrevet 18. desember 2001 Jeg har vannlatingsproblemer som arter seg på to måter: 1) Hyppig vannlating til daglig, vanligvis minst en gang i timen. Som oftest er det ikke noe problem, men det er upraktisk på reise eller når jeg har sex og kanskje må avbryte flere ganger med et kvarters mellomrom. 2) Av og til akutt vannlatingsbehov. Når det skjer er det et stort problem og hindrer konsentrasjon om noe annet. Jeg har nevnt det for min forrige lege, som svarte at det ikke er stort å gjøre med. Stemmer dette? Finnes det noen form for behandling? Er det i såfall noe jeg selv bør gjøre for å forberede et legebesøk? Jeg merker den vanndrivende effekten av kaffe, te og alkohol veldig tydelig. Er det noe som bare påvirker kroppen umiddelbart etterpå, eller kan et høyt inntak skape mer generelle eller langsiktige vannlatingsproblemer? Vil det hjelpe meg å drikke mye væske som ikke er vanndrivende? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40243-bl%C3%A6reproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Hyppig vannlating kan skyldes flere ting. Det første man tenker på, er infeksjon eller andre sykdommer i urinblæren. Derfor må du få undersøkt en urinprøve for å se at det ikke er noe galt i den. Dernest kan årsaken sitte i den kompliserte styringen av blæren - altså i nervesystemet. Det er ikke sjelden at det sentret i nervesystemet som styrer blæren, gir kraftige signaler - dette resulterer i at man må tømme blæren ofte. Dette kan dempes med tabletter. I tillegg til urinprøve bør du ta med en liste over vannlatingene dine til legen. Dette er en liste som du fører over et par dager som viser tidspunkt og mengde for hver enkelt vannlating - dag og natt. - På bakgrunn av dette kan du diskutere både væskeinntak og behandling med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40243-bl%C3%A6reproblemer/#findComment-152362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.