Gå til innhold

Ingen tester er 100% til å stole på


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Man er bare frisk til man er utredet godt nok.

 

Et veldig godt eksempel er ekstraslag/ekstrasystoler. Alle mennesker har dette, og det har en diagnosekode i ICD-10 (I49.1 til I49.3).

Jeg som kjenner mine ekstrasystoler har en diagnose, og det store antallet som lar sine ekstrasystoler passere ubemerket (evt. at de blir funnet ved en tilfeldighet hos legen) har det ikke. Men vi har samme "fysiske" sykdom.

Ganske interessant. Jeg var i en periode med mye angst veldig plaget av ekstraslag. Kjente det veldig godt. Ble utredet med 24-timers BT-måling og ikke et eneste ekstraslag ble funnet. Etter det var det så og si borte. Veldig rart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske interessant. Jeg var i en periode med mye angst veldig plaget av ekstraslag. Kjente det veldig godt. Ble utredet med 24-timers BT-måling og ikke et eneste ekstraslag ble funnet. Etter det var det så og si borte. Veldig rart:)

 

Nå fremkommer ikke ekstraslag på 24-timers blodtrykksmåling da, men du mente kanskje 24-timers EKG?

 

Ja, jeg vil tro at ekstraslag i stor grad er en konsekvens av angst. Det kan være skikkelig ekkelt for de av oss som kjenner ekstraslagene (de fleste gjør ikke det) men det er ikke farlig heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Ja, jeg vil tro at ekstraslag i stor grad er en konsekvens av angst. Det kan være skikkelig ekkelt for de av oss som kjenner ekstraslagene (de fleste gjør ikke det) men det er ikke farlig heldigvis.

 Det er typisk for personer med angst. De har en fantastisk evne til å rette oppmerksomheten innover og kjenne ting i kroppen som andre ikke kjenner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel forståelse av spørsmålene. F.eks. et spørsmål: "i hvilken grad plages du av stemmer ingen andre hører?" Hva om man tror andre også hører dem, men lyver om det? Eller om man aldri tar det opp med noen? Eller om man tror "de andre" er stemmenes opphav?

 

"I hvilken grad plages du med tanker om skyld?" En kan si: "jeg har masse skyldstanker, men de er helt rettmessige, så de teller ikke som sykdom". Eller man kan si: "jeg har skyldstanker, men jeg er helt bekvem med dem, for jeg er en psykopat".

 

"I hvilken grad har du perioder med unormalt mye energi?" Hva om man tenker "de periodene jeg kjører på gjennom hele dagen og sover 3 timer hver natt er det som er normalt for meg. Jeg er derimot plages med nedstemthet i perioder."

 

Så jeg tror det skal veldig mye til for at en test skal være klinisk signifikant. Eller gjelder dette problemet bare kverulanter som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fremkommer ikke ekstraslag på 24-timers blodtrykksmåling da, men du mente kanskje 24-timers EKG?

 

Ja, jeg vil tro at ekstraslag i stor grad er en konsekvens av angst. Det kan være skikkelig ekkelt for de av oss som kjenner ekstraslagene (de fleste gjør ikke det) men det er ikke farlig heldigvis.

Ja, mente selvfølgelig EKG:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

@KK: Det klargjør i hvert fall hvorfor "behandlervurderte" spørreskjema er bedre enn selvutfylling når det gjelder slike problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 Det er typisk for personer med angst. De har en fantastisk evne til å rette oppmerksomheten innover og kjenne ting i kroppen som andre ikke kjenner.

 

Ja. Min onkel har 20.000 ekstraslag i døgnet og merker ingenting til dem.

 

I mitt tilfelle så skal det i rettferdighetens navn nevnes at når jeg har såpass "tidlige" SVES, så slår forkamrene mot lukkede mitral- og tricuspidalklaffer, slik at blodet går "feil vei" (altså tilbake) - og det kjennes veldig godt, angst eller ikke.

 

Men generelt er jeg helt enig med deg i at man blir en mester i å "kjenne etter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Det er typisk for personer med angst. De har en fantastisk evne til å rette oppmerksomheten innover og kjenne ting i kroppen som andre ikke kjenner.

Hehe:) Men etter jeg så foredraget med Wilhelmsen så har det løsnet noe for meg. Angsten vil nok være der i perioder/ved visse hendelser som jeg er redd. Men i hverdagen er den der ikke lenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel forståelse av spørsmålene. F.eks. et spørsmål: "i hvilken grad plages du av stemmer ingen andre hører?" Hva om man tror andre også hører dem, men lyver om det? Eller om man aldri tar det opp med noen? Eller om man tror "de andre" er stemmenes opphav?

 

"I hvilken grad plages du med tanker om skyld?" En kan si: "jeg har masse skyldstanker, men de er helt rettmessige, så de teller ikke som sykdom". Eller man kan si: "jeg har skyldstanker, men jeg er helt bekvem med dem, for jeg er en psykopat".

 

"I hvilken grad har du perioder med unormalt mye energi?" Hva om man tenker "de periodene jeg kjører på gjennom hele dagen og sover 3 timer hver natt er det som er normalt for meg. Jeg er derimot plages med nedstemthet i perioder."

 

Så jeg tror det skal veldig mye til for at en test skal være klinisk signifikant. Eller gjelder dette problemet bare kverulanter som meg?

 

Du må være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Min onkel har 20.000 ekstraslag i døgnet og merker ingenting til dem.

 

I mitt tilfelle så skal det i rettferdighetens navn nevnes at når jeg har såpass "tidlige" SVES, så slår forkamrene mot lukkede mitral- og tricuspidalklaffer, slik at blodet går "feil vei" (altså tilbake) - og det kjennes veldig godt, angst eller ikke.

 

Men generelt er jeg helt enig med deg i at man blir en mester i å "kjenne etter".

Ja, det er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det ikke er lurt å stole blindt på noen- finnes uprofesjonelle aktører innenfor alle yrker. Jeg tenker hvordan testresultatene blir underbygd , forklart er vesentlig , synes ikke alvorlige diagnoser med store konsekvenser skal bli satt med harelabb.

Anonymous poster hash: ab807...f11

 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det største problemet er vel forståelse av spørsmålene. F.eks. et spørsmål: "i hvilken grad plages du av stemmer ingen andre hører?" Hva om man tror andre også hører dem, men lyver om det?

 

Hvis det er en problemstilling tror jeg man kan man hoppe over hele spørreskjemaet og gå rett på medisinering.

 

Men jeg er ikke lege, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er en problemstilling tror jeg man kan man hoppe over hele spørreskjemaet og gå rett på medisinering.

Men jeg er ikke lege, altså.

Nå tenkte jeg på selvrapporteringstester da...

Tror ikke det er så greit å ha nok og velformulerte nok spørsmål for å dekke alt... alle slags måter å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Nå tenkte jeg på selvrapporteringstester da...

Tror ikke det er så greit å ha nok og velformulerte nok spørsmål for å dekke alt... alle slags måter å tenke på...

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg på selvrapporteringstester da...

Tror ikke det er så greit å ha nok og velformulerte nok spørsmål for å dekke alt... alle slags måter å tenke på...

 

Jeg er helt enig i at hvordan spørsmålet stilles kan bety veldig mye for resultatet. Det er merkelig hvordan enkelte spørsmål formuleres dårlig. For eksempel i en eller annen test legen min ba meg ta sto det "Plages du av selvmordstanker?" Hvorfor ikke bare stille spørsmålet nøytralt, slik som "Har du selvmordstanker?".

 

Det er jo veldig subjektivt om man "plages" av slike tanker eller ikke (hvis man har det da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at hvordan spørsmålet stilles kan bety veldig mye for resultatet. Det er merkelig hvordan enkelte spørsmål formuleres dårlig. For eksempel i en eller annen test legen min ba meg ta sto det "Plages du av selvmordstanker?" Hvorfor ikke bare stille spørsmålet nøytralt, slik som "Har du selvmordstanker?".

Det er jo veldig subjektivt om man "plages" av slike tanker eller ikke (hvis man har det da).

Det var kanskje et forsøk på å luke ut flyktige tanker...

Men ja.

Hvis man er forvirret blir svarene lettere feil, ift. meningen med spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@madelenemie: På seg selv kjenner en ingen andre :-) Hadde alle vært så fornuftsstyrt som deg, hadde det vært stort behov for omskolering i min bransje :-)

Ok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...