elmah Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Jeg regner med at jeg er i ferd med å utvikle kryssallergi, det har kommet meget gradvis over noen år nå. Jeg er opprinnelig allergisk mot bjørkepollen, og reagerer innimellom på rå epler og hasselnøtter og mandler. Nå i høst har jeg reagert hver gang jeg spiser hasselnøtter med kløe i halsen, som er blitt kraftigere enn før. Spørsmålene er da: Jeg har hørt man reagarer først og fremst på nøttestøvet, dvs 'rå' nøtter er verst. Stemmer dette, og kan jeg da tryggere spise nøttekake, marsipan og liknende? Jeg har iallefall ikke reagert på nøttekake som jeg har spist i høst? Jeg er litt redd jeg skal reagere så kraftig at halsen tettes (det har ikke vært så ille til nå). Bør jeg for alltid unngå nøtter, tidligere har jeg bare reagert av og til? Jeg er gravid (uke 22), kan dette ha forverret allergien, og vil det isåfall kunne bli bedre etter fødselen? Jeg har ei jente på 1 1/2 år. Jeg har etter beste evne fulgt rådene om å vente med å inntrodusere allergifremmende matvarer. Nå er det nøtter og mandler jeg ikke gir henne. Jmf med mitt første spørsmål, bør jeg vente med å gi henne litt marsipan, nøttekake, kransekake etc, eller kan hun få litt nå til jul? Jeg elsker marsipan selv, og vil så gjerne at hun kan få smake av godsakene også, men hvis det er best å vente, så gjør jeg selvfølgelig det. På forhånd tusen takk for svarene :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40259-n%C3%B8tteallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Kjære elmah Nøtteallergi kan gi ganske kraftige reaksjoner og er man først allergisk mot nøtter bør man holde seg helt borte fra dem. Mandlker er imidlertid noe annet - ikke alle som reagerer på nøtter reagerer også på mandler. Marsipan inneholder mandler og de som tåler mandler kan trygt spise marsipan - og også kransekake. Om man kan spise nøttekaker etc er veldig individuelt - noen som reagerer på rå nøtter tåler dem kokt - andre ikke. Her må man prøve seg frem. Et barn på 11/2 år ville jeg nok holde borte fra nøtter og mandler i "ren" form, men litt marsipan eller kransekake skulle kunne gå greit så fremt hun ikke har hatt noen allergireaksjoner tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40259-n%C3%B8tteallergi/#findComment-151704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.