Gå til innhold

Venstre grenblokk

Anbefalte innlegg

35 år gammel kvinne. Overvektig. 100% arbeid, gift og tre barn. Føler meg frisk, men er til tider trett, noe som jeg har tenkt har naturlige årsaker. Plaget periodevis av hovne ben. Ikke røyker. Ingen unormale blodprøver. Kolesterol og langtids blodsukker er bra.

Fått påvist venstre grenblokk på EKG. Vært hos hjertespesialist til ultralyd. Systolisk bilyd over venstre 2. interkostalrom uten utstråling. Antakelig strømningslyd. BT160/90 (135/85 på døgnmåling). EKG sinusrytme 109 (81 i gjennomsnitt på måling fra ettermiddag til neste morgen).

Normalt stor ventrikkel, endodiastolisk 4,1, endosystolisk 2,2 cm. Septum 1,1 cm og bakre vegg 1,1 cm. Ingen pericardvæske. Forkortningsfraksjon 47%. Normale signaler fra klaffene. Aortaroten 1,0 cm og v.atrium måler 1,0 cm. Normal systolisk funksjon. EF over 60%.

K: Normalt stor, godt kontraherende venstre v uten klaffefeil.

IMT 0,6 på begge sider i carotis communis. Normale forhold ved ekko cor. Spesialist skriver videre at venstre grenblokk ikke er normalt i min alder. Ingen brystsmerter. Er henvist til MR av hjerte. Følges opp av fastlege.

Kom på flere ting jeg burde spurt om etter konsultasjonen. Kan jeg trene, utsette kroppen for belastninger, eller bør jeg avvente? Kan venstre grenblokk forsvinne av seg selv eller evt behandles? Kan det være ubetydelig eller er venstre grenblokk alltid et tegn på underliggende patologi? Hva sier ellers verdiene/resultatene mine? Forstår for så vidt prinsippet ift grenblokk, men ikke hva det har å si for meg. Vet at ventetid på MR er lang. Har ikke noen ny legetime nå. Tar legen kontakt dersom det er noe som skulle tilsi at jeg burde bestille en time?

Anonymous poster hash: 09d5e...c3d
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402738-venstre-grenblokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 år gammel kvinne. Overvektig. 100% arbeid, gift og tre barn. Føler meg frisk, men er til tider trett, noe som jeg har tenkt har naturlige årsaker. Plaget periodevis av hovne ben. Ikke røyker. Ingen unormale blodprøver. Kolesterol og langtids blodsukker er bra.

Fått påvist venstre grenblokk på EKG. Vært hos hjertespesialist til ultralyd. Systolisk bilyd over venstre 2. interkostalrom uten utstråling. Antakelig strømningslyd. BT160/90 (135/85 på døgnmåling). EKG sinusrytme 109 (81 i gjennomsnitt på måling fra ettermiddag til neste morgen).

Normalt stor ventrikkel, endodiastolisk 4,1, endosystolisk 2,2 cm. Septum 1,1 cm og bakre vegg 1,1 cm. Ingen pericardvæske. Forkortningsfraksjon 47%. Normale signaler fra klaffene. Aortaroten 1,0 cm og v.atrium måler 1,0 cm. Normal systolisk funksjon. EF over 60%.

K: Normalt stor, godt kontraherende venstre v uten klaffefeil.

IMT 0,6 på begge sider i carotis communis. Normale forhold ved ekko cor. Spesialist skriver videre at venstre grenblokk ikke er normalt i min alder. Ingen brystsmerter. Er henvist til MR av hjerte. Følges opp av fastlege.

Kom på flere ting jeg burde spurt om etter konsultasjonen. Kan jeg trene, utsette kroppen for belastninger, eller bør jeg avvente? Kan venstre grenblokk forsvinne av seg selv eller evt behandles? Kan det være ubetydelig eller er venstre grenblokk alltid et tegn på underliggende patologi? Hva sier ellers verdiene/resultatene mine? Forstår for så vidt prinsippet ift grenblokk, men ikke hva det har å si for meg. Vet at ventetid på MR er lang. Har ikke noen ny legetime nå. Tar legen kontakt dersom det er noe som skulle tilsi at jeg burde bestille en time?

Anonymous poster hash: 09d5e...c3d

Det er ingen lege på dette forumet lengre. Jeg er ikke lege, men skal prøve å gi deg et slags svar.

Det er riktig at venstre grenblokk så godt som alltid skyldes "noe" - høyre grenblokk er oftere en normalvariant. Det er forsåvidt ikke noe å behandle, da det ikke er farlig i seg selv å ha venstre grenblokk, men det er viktig å finne årsaken.

Muligens har ditt blodtrykk og det som grenser mot fortykkede vegger i ditt venstre hjertekammer noe med saken å gjøre. Septum og bakvegg på 1,1 cm er ikke i seg selv spesielt mye. Jeg måler også 1,1 cm, men i mitt tilfelle (også siden jeg er mann og relativt høy) så har jeg en endediastolisk diameter på 5,3 cm. Da blir den relative veggtykkelsen lavere, hvis det ga mening.

For øvrig har hjertet ditt en fantastisk pumpekraft. Forkortningsfraksjon på 47% tilsvarer en ejeksjonsfraksjon på nærmere 80%. Men er det noe som stresser hjertet ditt til å pumpe så hardt, og at blodtrykket ditt er såpass høyt? Synes også pulsen din er noe høy, men kanskje du var mest nervøs hos legen?

IMT på 0,6 er helt fint og tyder på at du ikke har avleiringer i blodårene av betydning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402738-venstre-grenblokk/#findComment-3591660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...