Gå til innhold

Arvelighet

Gjest bekymret konemor

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret konemor

Etter å ha opplevd enda et brått og brutalt dødsfall på grunn av hjertestans sitter jeg med mange spørsmål. Er vel først og fremst bekymret for min mann. Hans bestefar døde som førtiåring. Bestefarens brødre døde alle i denne alderen. Min svigermor fikk hjerteinfarkt som 34 åring. Har siden vært hjertesyk, men har nå passert 50 år.

Mitt spørsmål er kan minn mann på noen måtte være føre var. Han har høyt blodtrykk, men det virker ikke som legen reagerer på dette, og tviler på om min mann har fortalt at han er arvelig belastet. Min svigerfar har også problemer med hjertet og blodtrykket. Han fikk nettopp et støt mot uroligheter i hjertet.

Håper på svar og er takknemelig om jeg får et!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40296-arvelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Bekymret konemor.

Det vil være av største betydning hvis dere kan bringe på det rene hva disse dødsfallene i ung alder var forårsaket av. I det minste å få rede på under hvilke omstendigheter de døde, om de hadde sympromer på forhånd, osv. Det kan etter beskrivelsen kunne dreie seg om koronar hjertesykdom, og i såfall turde det være på grunnlag av en spesielt uheldig kolesterol-arvelighet. Imidlertid finnes det andre tilstander, som ikke har noe med fett-stoff å gjøre, som kan gi slik tragisk, tidlig død i enkelte familier.

Enkelte av disse tilstandene gir primære hjerterytme-forstyrrelser, og kan i noen tilfeller være vanskelige å avdekke.

Be din mann ta dette opp med sin lege, og få evt. annen spesialist-hjelp til dette, fortrinnsvis fra kardiologisk hold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40296-arvelighet/#findComment-152283
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...