Gå til innhold

Blødning 10 dager før mensen.


Blondie87

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager er dette ?

Jeg har ikke hatt noe smerter eller noe slikt på forhånd, men i dag tidlig på do når jeg tørket meg, var det plutselig litt blod på papiret (beklager detaljer). Tørket 3 ganger til, og da var det ingenting. Blodet var så lyst at det nesten var litt rød/oransje. Det er som sagt 10 dager til TR og jeg er alltid presis.

Dette har jeg aldri opplevd før.. Bør jeg oppsøke lege, eller er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eggløsningsblødning? Noen opplever en bitteliten blødning ved eggløsning. Kan du være gravid og ha en festeblødning? Kan det ha vært fra en liten rift ved endetarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eggløsning 3 januar, litt seint med eggløsningsblødning kanskje ?

Blodet var helt friskt, og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har en rift ved endetarmen.

Om jeg er gravid vet jeg ikke, og det får jeg vel ikke vite på en stund heller.

Jeg synes bare dette var veldig ubehagelig. Og veldig rart for det var så utrolig lite, og har ikke blødd noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par dråper friskt blod hadde jeg ikke brydd meg noe om, men ved økt blodmengde, smerter og evt. illeluktende utflod ville jeg kontaktet lege ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde samleie like før (kvelden før?) kan det være at livmorhalsen har fått en liten trøkk og blør litt. Ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Det visste jeg ikke om. Har ikke opplevd det før, men det kan godt være svaret :)

Jeg opplevde ikke dette da jeg var yngre, men nå som jeg er i starten på overgangsalderen skjer dette i nesten hver syklus og da alltid mellom eggløsning og mens, ikke før eggløsning. Pussig, men jeg antar det har med hormoner og slikt å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ikke dette da jeg var yngre, men nå som jeg er i starten på overgangsalderen skjer dette i nesten hver syklus og da alltid mellom eggløsning og mens, ikke før eggløsning. Pussig, men jeg antar det har med hormoner og slikt å gjøre. :)

Det er jo betryggende det da :) jeg googlet og fikk opp at det bl.a. Kunne tyde på kreft. Det er nesten farlig å google slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Blødning fra livmorhalsen er ganske vanlig og vanligvis ikke tegn på noe farlig. Hos kvinner i fruktbar alder vil østrogenproduksjon stimulere slimhinnen i livmorhalsen så den kan vokse fra innsiden til utsiden. Denne slimhinne er ganske blodrik og gir lett blødning, f.eks. ved samleie, gynekologisk undersøkelse eller ved annen påvirkning. Slik blødning kan også forekomme ved infeksjon. Blødning kan ses ved eggløsning hvor det er en topp av østrogen. Hvis det fortsetter, bør du få utført en undersøkelse av livmorhalsen med bakterieprøve og celleprøve for å utelukke evt. celleforandringer.

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

 

 

PS Hva er TR ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blødning fra livmorhalsen er ganske vanlig og vanligvis ikke tegn på noe farlig. Hos kvinner i fruktbar alder vil østrogenproduksjon stimulere slimhinnen i livmorhalsen så den kan vokse fra innsiden til utsiden. Denne slimhinne er ganske blodrik og gir lett blødning, f.eks. ved samleie, gynekologisk undersøkelse eller ved annen påvirkning. Slik blødning kan også forekomme ved infeksjon. Blødning kan ses ved eggløsning hvor det er en topp av østrogen. Hvis det fortsetter, bør du få utført en undersøkelse av livmorhalsen med bakterieprøve og celleprøve for å utelukke evt. celleforandringer.

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

 

 

PS Hva er TR ?

TR står for tante rød, som igjen er mensen.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for opplysningen. Jeg har vært gynekolog i 40 år, så jeg burde vite det, men jeg er vokst opp i Danmark, og der var det nok en større åpenhet med å kalle ting ved deres rette navn.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...